کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۷۴۵۶
تاریخ خبر:

آیا نیمی از دنبال‌کنندگان بایدن و ترامپ در توئیتر فیک هستند؟

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | همه چیز از چهارشنبه و گزارش جنجالی نیوزویک شروع شد. خبرنگار نیوزویک در گزارش خود نوشت نتایج یک تحقیق و استفاده از یک ربات که کارش راستی آزمایی است نشان می‌دهد بیش از ۴۹.۳ درصد از دنبال‌کنندگان حساب رسمی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتر جعلی هستند. اکنون‌ حساب رسمی جو بایدن در توئیتر حدود ۲۲.۴ میلیون دنبال‌کننده دارد. با حساب گزارش نیوزویک، حساب کاربری بیش از ۱۱ میلیون دنبال‌کننده صفحه جو بایدن جعلی هستند.

حساب جعلی به حسابی گفته می‌شود که یا توسط ربات‌ها ساخته و اداره می‌شود و یا غیرفعال و صوری است. این خبر در اردوگاه راست‌های افراطی که به خون بایدن تشنه‌اند طوفان مهیبی به راه انداخت. فریادهای این افراد که با چاشنی صورت‌های گداخته‌شان همراه بود، بر این نکته تاکید می‌کرد که دنبال‌کنندگان قلابی بایدن در توئیتر همان رای‌دهندگان نامرئی و قلابی وی در انتخابات هستند و حالا پر واضح است که در انتخابات ریاست‌جمهوری تقلب شده است.

این طوفان پس از عبور از حلقه ترامپیست‌ها و محافظه‌کاران حزب جمهوری‌خواه، خود را به ایلان ماسک رساند. باید یادآوری کرد که طی هفته گذشته ایلان ماسک، مالک اسپیس ایکس و تسلا که ثروتمندترین فرد جهان هم هست با اعلام خرید شبکه اجتماعی توئیتر به قیمت ۴۴ میلیارد دلار در صدر اخبار قرار داشت اما چیزی از اعلام این قرارداد توسط طرفین ماجرا نگذشته بود که آقای ماسک تصمیم گرفت امضای این قرارداد را به تعویق بیاندازد.

نکته‌ای که ذهن ماسک را درگیر کرده بود تعداد حقیقی و نزدیک به واقعیت حساب‌های جعلی در این شبکه اجتماعی بود. مدیران شبکه اجتماعی توئیتر در قرارداد خود با ماسک ادعا کرده‌اند که تعداد حساب‌های جعلی کمتر از ۵ درصد کل حساب‌های فعال است اما ماسک با بهره‌گیری از ربات‌های مختلف تخمین می‌زند این رقم تا ۲۰ درصد کل حساب‌های فعال را تشکیل دهد و تعداد حقیقی این حساب‌ها در قیمت قرارداد نهایی با توئیتر تاثیر مستقیم دارد. حال با گزارش نیوزویک خون ماسک دوباره به جوش آمده و خواهان توضیح متقن و مدلل مدیران توئیتر است.

در همین گیر و دار بود که خبر رسید نتایج بررسی این ربات از دنبال‌کنندگان صفحه رسمی دونالد ترامپ که چندی پیش توسط توئیتر بسته شد نشان می‌دهد که ۴۲.۲ درصد از دنبال‌کنندگان حساب سابق رئیس‌جمهور سابق نیز جعلی هستند. گفتنی است دونالد ترامپ تا زمانی که در توئیتر حضور داشت بیش از ۸۸.۹ میلیون دنبال‌کننده داشت و اگر ۴۲.۲ درصد از این حساب‌ها جعلی باشند یعنی بیش از ۳۷ میلیون حساب جعلی صفحه ترامپ را دنبال می‌کردند. از این رو بسیاری در صحت و سقم ماجرا شک کردند و سناریوهای مختلف را جهت بررسی روی میز گذاشتند.

متهم شماره اول ایلان ماسک است. ماسک در نظر داشت با فروش سهام تسلا، سرمایه لازم جهت پرداخت مبلغ قرارداد با توئیتر را تامین کند اما در همین حال سهام تسلا با افت و کاهش ارزش روبه‌رو شد و ماسک به دنبال راهی بود تا ارزش سهام توئیتر را برای تغییر در مبلغ قرارداد کاهش دهد. بنابراین با شایعه‌پراکنی در مورد تعداد حساب‌های جعلی و عدم امضای نهایی قرارداد، زهر خودش را ریخت و سبب شد تا ارزش هر سهم توئیتر مقدار قابل توجهی افت کند.

متهم بعدی مدیران توئیتر هستند که سعی داشتند با لاپوشانی تعداد حساب‌های جعلی را کمتر از چیزی که بود نمایش دهند. اما به گفته پاراگ آگراوال، مدیر اجرایی توئیتر، مبارزه با حساب‌های جعلی یک کار مستمر و همیشگی است و نمی‌توان این جنگ را در لحظه خاص به پایان رساند. به گفته او روزانه بیش از ۵۰۰ هزار حساب جعلی شناسایی و بسته می‌شوند و تعداد حساب‌های جعلی منعکس شده در رسانه‌ها حقیقت ندارد.

با ورود رند فیشکین به بحث، تا حدودی گرد و غبارها خوابید و قضیه برای تمامی طرفین دعوا قابل فهم‌تر شد‌. گفتنی است فیشکین یکی از سازندگان ربات‌های جنجالی شناسایی حساب‌های فیک است که «اسپارک تورو» نام دارد. او می‌گوید به احتمال قوی استفاده از نسخه رایگان این ربات، نتایج چندان دقیقی به دست ندهد. فیشکین طرز کار نسخه رایگان این ربات را این‌گونه تشریح کرد که ابتدا ۱۰۰ هزار دنبال‌کننده اخیر هر حساب شناسایی می‌شوند و سپس به صورت تصادفی ۲ هزار حساب از این ۱۰۰ هزار برای سنجش میزان اصالت انتخاب می‌شوند.

او درباره نسخه غیر رایگان این ربات نیز توضیح داده و گفته است که بررسی و تحلیل نتایج وضعیت دنبال‌کنندگان هر حساب کاربری، هفته‌ها به طول می‌انجامد و آن‌ها تا‌کنون وضعیت دنبال‌کنندگان صفحه رسمی رئیس‌جمهور آمریکا، جو بایدن را بررسی نکرده‌اند اما بررسی صفحه ایلان ماسک و دونالد ترامپ نشان می‌دهد که آن‌ها تعداد بسیاری دنبال‌کننده جعلی دارند و نباید کاسه داغ‌تر از آش شوند.

کدخبر: ۴۵۷۴۵۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر