کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۳۵۰۱
تاریخ خبر:

آیا ممکن است رایس، معاون بایدن شود؟

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | اعتراضات سراسری در آمریکا به سمتی متمایل شده که کلیت نظام سیاسی را نشانه گرفته است و دیگر انحصار دو قطبی سیاسی دموکرات و جمهوری‌خواه را بر نمی‌تابد. معترضین با صدای بلند و فریادهای‌شان یک درخواست بزرگ را مطرح می‌کنند؛ «تغییر». این تغییر، پوست‌‌اندازی در کالبد سیاسی کشور را نیز شامل می‌شود.

همزمان با این اتفاق مهم، تعداد زیادی از سران و بزرگان حزب جمهوری‌خواه مانند جورج دبلیو بوش، میت رامنی، کالین پاول و … در اتفاقی نادر و بی‌سابقه اعلام کردند که در انتخابات پیش‌رو به رغم تعلق خاطرشان به حزب جمهوری‌خواه به بایدن رای خواهند داد. آن‌ها نه تنها ترامپ را شایسته و لایق کسوت ریاست‌جمهوری آمریکا نمی‌دانند، بلکه او را لایق عضویت در حزب جمهوری‌خواه نیز نمی‌دانند.

انطباق زمانی این دو اتفاق مهم در آمریکا سبب شد که رسانه‌ها این حدس و گمان را مطرح کنند که امکان دارد ائتلافی بین جمهوری‌خواهان یاغی و دموکرات‌ها شکل گرفته باشد تا علاوه بر از میان برداشتن ترامپ از سر راه، با سردادن شعار آشتی و وحدت ملی به نفع سرنوشت مردم دوباره آرامش را به کشور بازگردانند.

از این رو رسانه‌ها به لیست معاونان احتمالی بایدن در انتخابات، نام چند زن رنگین‌پوست جمهوری‌خواه مانند کاندولیزا رایس که وزیر امور خارجه آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری جورج بوش بود را نیز اضافه کردند.این احتمال تا چه حد امکان تحقق دارد؟ به نظر می‌رسد این حدس و گمان‌ها کمی احساسی و به دور از واقعیت است.

حزب دموکرات پس از اعلام نامزدی جو بایدن برای انتخابات دو دغدغه اصلی و عمده داشته و دارد. دغدغه اول حزب سن بالای بایدن و مسئله طول عمر اوست. اگر بایدن پیروز انتخابات باشد در ۷۸ سالگی وارد کاخ سفید خواهد شد و اگر عمرش کفاف ندهد که تا پایان دوره ریاست‌جمهوری در اتاق بیضی کاخ سفید بماند، معاون او رئیس‌جمهور خواهد شد. برای حامیان حزب دموکرات قابل پذیرش نیست که یک جمهوری‌خواه این شانس را داشته باشد که بدون انتخابات و دردسر، رئیس‌جمهور کشور شود.

دغدغه بعدی حزب دموکرات مسئله جذب آرای بال چپ حزب و افراد ترقی‌خواه متمایل به جنبش برنی‌سندرز است. یکی از معیارهای اصلی انتخاب معاون بایدن که بارها توسط مشاوران او عنوان شد این است که معاون احتمالی بایدن باید قابلیت جلب اعتماد جوانان عدالت‌خواه و ترقی‌خواه را داشته باشد و بتواند آرای خاموش و آرای «بایدن هرگز» را به «رای ما بایدن» تبدیل کند. با انتخاب یک جمهوری‌خواه به عنوان معاون بایدن تمام این سناریو نقش بر آب خواهد شد. به نظر می‌رسد این حدس و گمان‌ها بی‌پایه و اساس است و با محاسبه هزینه و فایده آن هرگز به یک نتیجه عقلانی نخواهیم رسید.

کدخبر: ۳۳۳۵۰۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر