کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۹۲۶۲
تاریخ خبر:

آیا عکاسی در خیابان‌ ممنوع است؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | بسیاری از افراد به خصوص جوانان و نوجوانان، این روزها با دوربین‌های عکاسی خود یا با استفاده از دوربین‌های گوشی تلفن همراه خود اقدام به عکاسی از جاذبه‌های تاریخی یا مناظر طبیعی در سطح شهر می‌کنند.

با این حال در برخی موارد، برخوردهایی از سوی بعضی از نیروهای امنیتی با این افراد که به اصطلاح به آن‌ها عکاسان آماتور گفته می‌شود به وجود می‌آید. در این شرایط، عکاسان آماتور باید چه کنند؟ اصولا حد و مرز عکاسی در سطح شهر چقدر است؟

* یک: قبل از هر چیز باید بدانید که در رفتارهای انسانی اصل بر آزادی است مگر اینکه رفتار مشخصی از سوی قانون‌گذار ممنوع شده باشد.

* دو: در عین حال باید بدانید که در خصوص رابطه شهروندان با یکدیگر اصل بر این است که با یکدیگر برابرند مگر اینکه افرادی با ارائه مستندات، به شما ثابت کنند که به حکم قانون، دارای صلاحیتی هستند و می‌توانند شما را بابت کار خود مورد بازخواست قرار دهند.

* سه: در این شرایط اگر کسی به شما کارت شناسایی نشان داد و از شما پرسید که چرا در این مکان اقدام به عکاسی می‌کنید؛ شما باید از او بپرسید که مستند قانونی‌اش برای ممنوعیت عکاسی چیست.

* چهار: در قانون مجازات اسلامی ما صرفا یک مستند برای ممنوعیت عکاسی وجود دارد. ماده ۵۰۳ این قانون که می‌گوید که «‌اشخاصی که بدون اجازه مامورین یا مقامات ذی‌صلاح در حال نقشه‌برداری یا گرفتن فیلم یا عکسبرداری از استحکامات نظامی یا اماکن ممنوعه دستگیر‌ شوند به شش ماه تا سه سال حبس محکوم می‌شوند.»

مشخص نیست که منظور از اماکن ممنوعه در این ماده، به جز استحکامات نظامی، چیست ولی به هر حال به نظر می‌رسد که اماکنی مثل نیروگاه اتمی یا محل سکونت رئیس‌جمهور یا حتی یک کلانتری نیز می‌تواند با مشخص شدن به وسیله تابلوهای راهنما جزو این اماکن باشند.

* پنج: به غیر از این موارد، هیچ ممنوعیتی برای عکاسی در خیابان و سطح شهر وجود ندارد و هیچ کسی نیز نمی‌تواند دوربین شما را بابت عکاسی در خیابان توقیف کند یا بدون اینکه از یک مکان ممنوعه عکسبرداری کرده باشید؛ از شما بخواهد که تصاویر گرفته شده را پاک کنید.
پارکه قرار است هر هفته، آخرین تحولات حقوقی را که شهروندان به آن نیاز دارند گزارش کند و به پرسش‌های حقوقی آن‌ها پاسخ دهد.
در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید.

کدخبر: ۳۰۹۲۶۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر