کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۷۷۳۸
تاریخ خبر:

آیا دوقلوها از سربازی معاف هستند؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | این هفته نگاهی داریم به سه سوالی که در سایت حقوقی دادراه مطرح شده و به آنها که مسائل مبتلابهی هم هست جواب می‌دهیم:

* یک: من جوانی ۳۳ساله‌ام که وظیفه نگهداری از پدر و مادر پیرم را به عهده دارم.یک شب به دلیل فقر و بی‌پولی تصمیم به دستبرد به یک مغازه را گرفتم که آن کار را نتوانستم درست انجام بدهم و قفل را باز نکردم و رفتم.چند روز بعد دو نفر جلوی من را گرفتند و گفتند مغازه ما بوده و باید ۱۰میلیون پول بدهی تا پیش پلیس نرویم که من هم از پرداخت آن پول عاجزم.حالا چند روز است که مرا تهدید می‌کنند.خواستم بدانم که الان باید چه کنم؟

* پاسخ: اقدام شما، اگرچه ممکن بود در نهایت منجر به سرقت شود ولی تا این اندازه،شروع به جرم سرقت هم محسوب نشده و قابل مجازات نیست و بنابراین از این نظر نباید دغدغه‌ای داشته باشید و ضمنا در جریان باشید که می‌توانید به این دلیل از این افراد شکایت هم بکنید.

* دو: من یه برادر دوقلو دارم و فقط همین دو فرزند هستیم و بچه دیگه‌ای نیست.چند نفر به من گفتند که یکی از شما معاف است و یکی باید برود سربازی.خواستم ببینم آیا همچین چیزی هست؟

* پاسخ: برادر دوقلو داشتن به معنای معافیت نیست.فقط طبق بند ۸ از ماده ۴۴،«از چند برادر واجد شرایط اعزام به خدمت در صورت اعزام یکی از برادران به خدمت،یکی از برادران می‌تواند تا اتمام خدمت او از تعویق اعزام استفاده نماید.»

* سه: به دلیل اختلافی که با همسرم داشتم،همسرم مهریه را بخشید و در مورد همه اموال جهیزیه نیز توافق کردیم.بعد از حضور در دادگاه و صدور حکم یا همان گواهی عدم سازش، من منصرف شدم و می‌خواهم با وجود دو فرزند به زندگی خود برگردد. می‌توانم چه کنم؟

* پاسخ:اگر گواهی عدم امکان سازش تا سه ماه در یک دفترخانه رسمی به صدور حکم طلاق منجر شود،دیگر اعتباری ندارد.با این حال چون اگر توافق بر سر مهریه را در خارج از دادگاه یعنی در یک محضر انجام داده باشید، نمی‌توانید از آن توافق عدول کنید.

‌هر هفته در‌ روزهای دوشنبه‌ آخرین تحولات حقوقی را که شهروندان به آن نیاز دارند گزارش‌ می‌کنیم و به پرسش‌های حقوقی شما پاسخ می‌دهیم. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید .

کدخبر: ۳۹۷۷۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر