کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۸۰۲۴
تاریخ خبر:

آیا در‌ سوئد به پدر و مادرها پول می‌دهند؟

روزنامه هفت صبح | لابد شما هم شنیده‌اید که کشورهای اسکاندیناوی و به طور مشخص سوئد برای بچه‌داری به والدین پول می‌دهند. این پول در واقع نوعی بیمه بیکاری است برای والدینی که باید در خانه بمانند و از کودک خود نگهداری کنند. با هم جزئیات این بیمه بارداری و فرزندپروری را بررسی می‌کنیم.

* یک: از نظر زمانی برای یک فرزند، به میزان ۴۸۰ روز بیمه وجود دارد که مجموعا برای پدر و مادر است. علی القاعده باید این میزان بین زن و مرد تقسیم شود ولی اگر توافق دیگری بین طرفین شود برای رعایت حقوق هر یک از والدین، نمی‌توان توافقی کرد که بر مبنای آن یکی از طرفین زیر ۹۰ روز حقوق دریافت کند و بنابراین در بهترین حالت باید این روزها به صورت ۹۰ روز برای یکی از والدین و ۳۹۰ روز برای دیگری تقسیم شود مگر اینکه، فرزند پدر نداشته باشد که در این صورت مادر می‌تواند ۴۸۰ روز را برای خود بردارد. یعنی ۱۶ ماه.

* دو: برای اینکه شامل این نوع بیمه شوید باید در سوئد بچه‌دار شوید یا با بچه خردسال خود به سوئد بیایید و البته در این کشور بیمه شوید. بنابراین تصور نکنید که این تسهیلات، شامل حال مهاجران غیرقانونی هم می‌شود. تصوری که البته در میان مردم ما رایج است.

* سه: برای ۹۰ روز اول، به ازای هر روز، ۱۹٫۴۲ دلار به افراد تعلق می‌گیرد و برای ۳۹۰ روز دیگر به ازای میزان درآمد آن‌ها، تا ۸۰ درصد حقوق. بنابراین حداکثر ۱۰۴ و حداقل ۲۷ دلار برای هر روز. در نتیجه در هر ماه به افراد حداقل نزدیک به ۸۱۰ دلار تعلق می‌گیرد. توجه کنید که اگر پدر و مادر هر دو از این تسهیلات استفاده کنند؛ آن ۱۶ ماه نصف خواهد شد. البته برای دوقلوها و سه قلوها ماجرا کمی متفاوت است.

* چهار: البته در جریان هزینه‌ها در این کشور هم باشید. یک گالن یک لیتری شیر ۵ دلار؛ اجاره آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر ۹۱۸ دلار و مهدکودک برای یک ماه ۱۴۵ دلار است.

کدخبر: ۳۳۸۰۲۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر