کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۸۲۰۸
تاریخ خبر:

آیا داستان آبراهام لینکلن تکرار می‌شود؟

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | ‌کمتر از دو ماه به روز انتخابات جنجالی ریاست جمهوری آمریکا زمان باقی‌ مانده است. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همواره از اهمیت بسزایی در میان انتخابات‌های کشورهای جهان برخوردار است و نگاه بسیاری از دولت‌ها، حکومت‌ها و نیز رسانه‌های دنیا همواره معطوف به این رقابت است.

این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از یک سو به دلیل حضور نامزدی مانند دونالد ترامپ که از هر نظر یک پدیده نادر و غیرقابل پیش‌بینی سیاسی به شمار می‌رود مورد توجه رسانه‌ها و جهانیان است و از سوی دیگر نیز به دلیل شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا با تمام انتخابات‌های قبل‌تر از خود نیز تفاوت‌های عمده‌ای دارد. از تفاوت‌های مهم و بی‌سابقه این انتخابات می‌توان به شروع رسمی آن و آغاز رای‌گیری در فاصله ۶۰ روز مانده به روز مصوب انتخابات اشاره کرد.

انتخابات آمریکا دیروز به صورت پستی و غیرحضوری در کارولینای شمالی شروع به کار کرد. در این ایالت ۶۱۸ هزار نفر برای شرکت در انتخابات به صورت پستی و غیرحضوری درخواست دادند که این تعداد ۱۶ برابر تعداد درخواست تعرفه رای غیر حضوری در انتخابات ۲۰۱۶ است و با ارسال رای ۳۰ نفر از اهالی این ایالت، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و رای‌گیری به طور رسمی شروع شد.

اگر از کشمکش‌ها و جنجال‌های خاص این انتخابات و نحوه بی‌سابقه برگزاری آن بگذریم، باید بگوییم که دغدغه اصلی سران هر دو حزب، نه برگزاری انتخابات بلکه شمارش آرا و اعلام نتایج است. سران هر دو حزب نگران واکنش ترامپ به شکست احتمالی در انتخابات هستند. آن‌ها بر این باورند که ترامپ هرگونه شکست در این رقابت را محصول تقلب و تبانی می‌داند و به همین دلیل از پذیرش شکست و خالی کردن کاخ سفید برای رقیب سر باز خواهد زد.

از این رو به دلیل اینکه ترامپ برچسب جمهوری خواهی را بر سینه دارد، سران حزب جمهوری‌خواه نگران از بین رفتن اعتبار حزب بر اثر این اتفاق احتمالی هستند و سران دموکرات نیز نسبت به بروز آشوب سراسری در کشور و ظهور استبداد در مهد دموکراسی هشدار می‌دهند.

پاسخ به این سوال بسیار راهگشا خواهد بود که اگر ترامپ در صورت شکست نتیجه انتخابات را نپذیرد چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ باید گفت این اتفاق نوظهوری در تاریخ و عرصه سیاست آمریکا نیست و تا‌کنون ۶ بار نامزدهای انتخابات نتیجه نهایی را نپذیرفتند و در صحت و سقم شمارش آرا تردید داشتند. ازجمله این کشمکش‌ها می‌توان به رقابت جورج دبلیو بوش و ال گور اشاره کرد که زمان زیادی نیز از آن نگذشته است.

گفتنی است ساز و کار راستی آزمایی قانونی نتایج انتخابات برای معترضین پیش‌بینی شده است و ۵ دعوا از۶ دعوای پیشین بر اساس همین ساز و کار ختم به خیر شده است اما ترس سران هر دو حزب از باز تولید اتفاقات انتخاباتی است که در آن عده‌ای پیروزی آبراهام لینکلن را بر نتابیدند و جنگ داخلی بزرگی در آمریکا در گرفت و بیش از ۶۰۰ هزار کشته بر جای گذاشت.

آیا ترامپ در صورت شکست و اعتراض به نتایج انتخابات، توان بسیج کردن نیروی مردمی و مبارز برای بر هم زدن آرامش خیابان‌های آمریکا را دارد؟ در پاسخ می‌توان گفت رفتار سران دو حزب این توانایی را محتمل می‌داند و از این رو سیاستمداران تراز اول آمریکا نگران موجودیت و اعتبار این کشور پس از انتخابات ریاست جمهوری چه در صورت پیروزی و چه در صورت شکست ترامپ هستند.

کدخبر: ۳۴۸۲۰۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر