کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۳۹۷۲
تاریخ خبر:

آیا ترامپ را به‌ زور از کاخ سفید بیرون خواهند کرد؟

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا درست چند روز پیش از ورود و شیوع کرونا به آمریکا یک فرضیه بسیار مهم و البته قابل پیش‌بینی را مطرح کرد که در تلاطمات و اتفاقات ناشی از بحران کرونا گم شد و آنطور که باید و شاید به آن پرداخته نشد. پلوسی گفت به هیچ وجه نگران نتیجه انتخابات نیست چون می‌داند که ترامپ، نامزد پیروز انتخابات نخواهد بود، نگرانی اصلی پلوسی این بود که ترامپ پس از شکست در انتخابات با اراده خود از کاخ سفید بیرون نرود و کشور را به آشوب بکشد.

امروز با توجه به شرایط پیش آمده در جامعه و سقوط ترامپ در اذهان عمومی به واسطه مدیریت ضعیف بحران کرونا، بیکاری و مشکلات عدیده اقتصادی و دامن زدن به اختلافات نژادی در جریان اعتراضات سراسری در آمریکا به بهانه قتل جورج فلوید و نیز با استناد به نتایج گویای نظرسنجی‌های مختلف می‌توان حدس زد که اگر تا روز انتخابات اتفاق ویژه‌‌‌ای برای هر یک از دو رقیب رخ ندهد، جو بایدن پیروز این رقابت خواهد بود.

حالا روز چهارشنبه بایدن این نگرانی را از زبان خود مطرح کرد که ممکن است در صورت باخت ترامپ در انتخابات او به میل و اراده خود کاخ سفید را ترک نکند و نتیجه انتخابات را نپذیرد. ترامپ یک ابزار نگران‌کننده در دست دارد که در صورت قیام علیه بایدن و اعتراض به نتیجه نهایی انتخابات می‌تواند از آن بهره ببرد.

او برای عده قابل توجهی از جامعه مذهبی آمریکا که هم پول و ثروت بسیاری در اختیار دارند و هم از قدرت و نفوذ ویژه‌ای برخوردارند نماینده خدا، دین و عیسی مسیح(ع) در کشور محسوب می‌شود. رابطه ترامپ با افراطیون مذهبی به حدی نزدیک و تنگاتنگ است که می‌تواند جنگ خود با نامزد پیروز انتخابات را جنگ خدا و شیطان بنامد و حامیان مذهبی خود را به نام سرباز خدا به میدان جنگ روانه کند.

در مقابل دموکرات‌ها دو ابزار و اهرم فشار برای بیرون انداختن ترامپ از کاخ سفید در اختیار دارند که هر دو را در چند روز اخیر از زبان جو بایدن رسانه‌‌ای کردند. ابتدا بایدن مدیریت بحران کرونا توسط ترامپ را «مجرمانه» نامید.

مدیریت مجرمانه به این معناست که پس از شکست ترامپ در انتخابات و برچیده شدن حصار مصونیت قضایی از دور او، دموکرات‌ها می‌توانند به طور رسمی از او به دادگاه شکایت کنند و او را به دلیل مرگ تعداد بسیاری از مردم آمریکا محاکمه کنند و ابزار بعدی که به نوعی ابزار اصلی و ضربتی به شمار می‌رود و بایدن با اطمینان خاطر از آن نام برد دخالت مستقیم ارتش آمریکا در بیرون کردن ترامپ از کاخ سفید و برقراری نظم پس از اعلام نتایج انتخابات است. حالا باید دید که آیا نیازی به استفاده از این دو ابزار برای بیرون کردن ترامپ خواهد بود یا نه. البته قبل از آن باید منتظر باشیم و ببینیم اصلا ترامپ در انتخابات شکست خواهد خورد یا نه.

کدخبر: ۳۳۳۹۷۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر