کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۷۹۴۹
تاریخ خبر:

آیا باید نگران ورود نوع جدید ویروس کرونا به ایران باشیم؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خواستار مراقبت شدید در استان‌های دارای مرزهای زمینی، دریایی و هوایی برای جلوگیری از سویه جدید کرونا به کشور شد.

فرهاد ابول‌نژادیان در هشتاد و نهمین نشست ستاد استانی مدیریت کرونا که امروز (۶ آذرماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در کشورهای آفریقای جنوبی کمتر از ۲۲ درصد مردم واکسن دریافت کرده‌اند بنابراین امکان جهش ویروس زیاد است. هنوز نمی‌دانیم که این گونه، واکسن‌گریز است یا واکسن را دور می‌زند یا خیر.

به‌گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، در چند روز گذشته سازمان بهداشت جهانی در مورد سویه جدید و بسیار خطرناک کرونا موسوم به "اومیکرون" هشدار داده است که قدرت انتقال آن ۱۰ برابر دلتا است بنابراین باید مرزها با شدت مراقبت شوند تا از ورود این سویه به استان‌های دارای مرزهای زمینی، دریایی و هوایی جلوگیری شود. سوش دلتا از آفریقای جنوبی منتشر شد و همه دنیا را گرفتار کرد. این سویه نیز از آفریقای جنوبی است که تاکنون تنها کمتر از ۱۰۰ مورد از آن تایید شده است. اگر همان گونه که دلتا وارد کشور شد، این گونه نیز وارد کشور شود پیش‌بینی می‌شود در یک تا دو ماه آینده این سویه جدید نیز وارد کشور شود.

ابول‌نژادیان با بیان اینکه برخی کشورها مرزهای خود را به روی کشورهای آفریقای جنوبی بسته‌اند، افزود: در ایران هیچ پرواز مستقیمی به این کشورها نداریم اما با توجه به اینکه کشور امارات و برخی کشورهای دیگر به این کشورها پرواز دارند، نگرانی داریم از این طریق آلودگی ایجاد شود.

همچنین سفیر ایران در آفریقای جنوبی، با اشاره به شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا معروف به "اُمیکرون" در آفریقای جنوبی و هشدار سازمان جهانی بهداشت در مورد قدرت سرایت این ویروس گفت: از ایرانیان عزیز مقیم و غیر مقیم در آفریقای جنوبی و کشورهای جنوب آفریقا تقاضا داریم، چنانچه درخصوص اقامتشان در این شرایط و یا هر مورد دیگری که ممکن است در این وضعیت برایشان ایجاد مشکل کند، حتما با سفارت و بخصوص بخش کنسولی سفارت تماس بگیرند.

مهدی آقا جعفری، در گفت وگو با ایسنا در مورد وضعیت کنونی در آفریقای جنوبی در پی شیوع ویروس جهش یافته کرونا اظهار کرد: از حدود چهار روز قبل همزمان با انتشار اخباری مبنی بر ظاهر شدن سویه جدید ویروس کرونا که ابتدا عنوان شد نوع «بوتسوانایی» است، آمار مبتلایان به کرونا در آفریقای جنوبی هم جهش قابل توجهی داشت. در حالیکه قبل از آن آمار مبتلایان به کمتر از ۱۰۰ مورد در روز رسیده بود، پس از چهار روز، روز گذشته «جمعه» به بیش از ۲۸۰۰ مبتلا افزایش یافته و موجب نگرانی جدی جامعه جهانی و نیز در داخل آفریقای جنوبی شده است.

وی افزود: این در حالیست که تعداد واکسیناسیون در آفریقای جنوبی از ۲۵ میلیون دز فراتر رفته است.

سفیر ایران در آفریقای جنوبی ادامه داد: فعلا اعلام شده این سویه جدید در شش کشور جنوب آفریقا شامل آفریقای جنوبی، زیمبابوه، نامیبیا، بوتسوانا، لسوتو و اسواتینی مشاهده شده و محدودیت‌ها شامل این کشورها می‌شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان، خاطرنشان کرد: درحال حاضر شرایط داخلی آفریقای جنوبی عادی و بر اساس وضعیت سطح یک شرایط فاجعه ملی، یعنی پایین ترین سطح است. ستاد فرماندهی کرونا به ریاست رئیس جمهور آفریقای جنوبی قرار است امروز تشکیل جلسه بدهد تا در خصوص آخرین وضعیت و محدودیت های جدید تصمیماتی را اتخاذ کند. با توجه به در پیش بودن ایام کریسمس و جشن‌های سال نو که نگرانی ها را در خصوص گسترش سریعتر این سویه موجب شده، باید دید چه محدودیت‌هایی وضع خواهد شد.

آقا جعفری با بیان این که بسیاری از شرکت های خطوط هوایی، پروازهای خود را به آفریقای جنوبی متوقف کرده اند، تصریح کرد: در خصوص خطوطی که بیشتر مورد استفاده ایرانیان است، امارات پروازهایش را کنسل کرده است. خطوط هواپیمایی قطر نیز اعلام کرده تا اطلاع ثانوی از مبدا آفریقای جنوبی و زیمبابوه مسافرگیری نمی کند ولی مسافران ورودی به این دو کشور را منتقل خواهد کرد. ترکیش ایر هنوز اطلاعیه‌ای صادر نکرده است و بنظر می‌رسد برای مدتی تا روشن شدن ابعاد سویه جدید پروازهای خارجی معلق شود.

کدخبر: ۴۲۷۹۴۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر