کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۶۴۲۱
تاریخ خبر:

آیا انتخاب دوباره ترامپ به ایران وابسته است؟

روزنامه هفت صبح | روز گذشته دو رسانه عربی به موضوع انتخابات آمریکا و تاثیر آن بر روابط با تهران پرداخته‌اند. اینجا بخشی از این تحلیل‌ها را بخوانید:

* یک: علاء الخطیب در یادداشتی با عنوان «برگ ایران و فرصت‌های ترامپ در دور دوم انتخابات» در روزنامه الرای‌الیوم چاپ لندن نوشت: محبوبیت ترامپ پس از بحران تظاهرات‌ها و قیام داخلی علیه سیاست‌هایش از ۴۳درصد به ۳۵درصد کاهش یافت و جو بایدن ۱۸درصد از او پیشی گرفت. از این‌رو او تصمیم گرفت با برگ ایران بازی کند و در این راستا زمانی که ایران مایکل وایت، سرباز سابق آمریکایی را آزاد کرد؛ خواستار مذاکره با این کشور شد.

او همچنین به‌عنوان پیامی ‌در جهت آتش‌بس، سامانه پاتریوت را از منطقه خارج کرد. اجازه دریافت بهای ۴۰۰میلیون دلار صادرات نفت این کشور به عراق را صادر کرد، صادرات برق را به مدت دو‌سال تمدید کرد و حرکت کشتی‌های ایران به سمت ونزوئلا را نادیده گرفت. ترامپ خواستار مذاکره شد و به امکان امضای پروتکل الحاقی اشاره کرد؛ ایران با این پیشنهاد مخالفت نکرد اما امضای آن را به پس از انتخابات آمریکا مشروط کرد. این مسئله خشم ترامپ را برانگیخت و تحریم‌ها را شدت بخشید.

تمام اینها ورشکستگی ترامپ و عدم توانایی او برای بازی با برگ ایران را نشان می‌دهد. برخی می‌گویند، رویدادهای لحظه‌ای باعث نمی‌شود در انتخابات آمریکا تغییری ایجاد شود، بلکه این انتخابات یک سیستم یکپارچه است. ترامپ احساسات سفید‌ها یعنی دو سوم جمعیت آمریکا را برانگیخته و میلیون‌ها فرصت شغلی ایجاد کرده است؛ مهاجرت را متوقف کرده و اقتصاد آمریکا را تکان داده است و از سوی دیگر اسرائیل به حضور او نیاز دارد. در هرصورت برگ ایران حلقه نجات او در انتخابات خواهد بود، اما آیا ترامپ به مقصود خود خواهد رسید؟

* دو: بن کاسپیت در المانیتور نوشت: بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل دعا می‌کند که دونالد ترامپ مجدداً در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا رأی بیاورد. اما کارشناسان امنیتی نگران هستند که ترامپ در دوره جدید ریاست‌جمهوری، علاقه‌ای به منازعه با ایران نداشته باشد. اسرائیل و ایران هر دو منتظر انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده هستند. بعید است که در دوره انتظار پرتنش، شاهد تغییراتی در درگیری‌های بین تهران و تل‌آویو باشیم.

همانطور که جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی ترامپ در کتابش مطرح کرده است، ترامپ یک رهبر غیرقابل پیش‌بینی است و بنابراین افراد زیادی هستند که در ارائه ارزیابی‌های موثق درباره وی با مشکل روبه‌رو هستند. اسرائیل معتقد است که ایران به وضوح ترجیح می‌دهد که جو بایدن، نماینده دموکرات‌ها به‌جای ترامپ روی کار بیاید اما موضع اسرائیل پیچیده‌تر است.

نتانیاهو تلاش می‌کند که ترامپ پیروز انتخابات باشد، اما از طرف دیگر، در‌حالی‌که سازمان‌های امنیتی اسرائیل از فشار مستمر و بی‌امان دولت آمریکا بر ایرانیان قدردانی می‌کنند، با این وجود نگران هستند که با فرارسیدن زمان مناسب، فشارهای ایالات متحده بر ایران از بین برود یا ناکارآمد شود. همچنین اگر ایرانی‌ها منزوی شوند و نتیجه بگیرند که باید به‌دنبال بمب هسته‌ای بروند، اسرائیل با یک انتخاب مهم مواجه خواهد شد.

کدخبر: ۳۳۶۴۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر