کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۶۱۷۷
تاریخ خبر:

رونق بازار فروش کارتن ‌و جعبه خالی لوازم‌خانگی

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | فروش کارتن و جعبه خالی یکی از دسته‌های قدیمی در سایت‌های فروش کالاهای دست‌دوم است اما ظاهرا در چند وقت اخیر وضع این بازار تغییر کرده و شاهد فروش کارتن و جعبه خالی انواع لوازم خانگی با قیمت‌های عجیب و غریب هستیم. مثلا دیروز یکی از سایت‌های خبری تصاویری منتشر کرد که نشان می‌دهد دو آگهی‌دهنده قصد فروش کارتن خالی یخچال و تلویزیون خارجی خود را دارند و برای آن به ترتیب ۳۵۰هزار تومان و ۱۲۰هزار تومان قیمت تعیین کرده‌اند. به‌همین خاطر سراغ سایت‌های فروش رفتیم تا بررسی کنیم آیا این موضوع حقیقت دارد یا نه؟

*** کارتن خالی چیپس و پفک کیلویی
خریداران کارتن خالی بیشتر مستاجرانی هستند که درگیر اسباب‌کشی هستند. این دسته افراد با مراجعه به سوپرمارکت‌های محل از آنها کارتن چیپس و پفک می‌خرند تا وسایل خود را بسته‌بندی کنند. در این بازار معمولا با هفت هزار تومان هم می‌توان یک عدد کارتن خالی خریداری کرد. اگرچه قیمت کارتن‌های خالی بزرگ تا ۱۵هزار تومان و قیمت‌ کارتن‌خالی متوسط تا ۱۰هزار تومان هم می‌رسد.

بعضی‌ها کارتن‌های خالی مناسب برای اسباب‌کشی را جمع‌آوری می‌کنند و در سایزها و ابعاد مختلف در کنار روزنامه، چسب پهن و سلفون می‌فروشند تا کار مستاجران راه بیفتد اما در کنار این کسب و کار به‌ظاهر آرام، بازار دیگری هم وجود دارد که کاملا با فروش کارتن خالی چیپس و پفک و قیمت‌های هفت هزار تومانی آن متفاوت است.

*** کارتن خالی ویژه با قیمت‌های چند ۱۰۰هزاری
کارتن خالی با برند خاص ظاهرا مشتری بیشتری دارد. مثلا صاحب یک آگهی، شخصی است که تازه جهیزیه چیده و چهار عدد کارتن تلویزیون، یخچال، لباسشویی و ماشین‌ ظرفشویی خود را روی هم با قیمت ۴۰۰هزار تومان برای فروش عرضه کرده است. فرد دیگری هم کارتن خالی یخچال ساید بای‌ساید خود را برای فروش گذاشته و حاضر نیست زیر ۳۰۰هزار تومان با مشتری به توافق برسد.

موضوع وقتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که در بررسی آگهی‌ها متوجه می‌شویم بیشتر آگهی‌‌های فروش کارتن خالی با تاکید روی مدل دستگاه منتشر شده‌اند. مثلا یکی گفته کارتن خالی تلویزیون ۴۹اینچی خود با مدل SM81 را با قیمت ۱۲۰هزار تومان می‌فروشد. فرد دیگری کارتن خالی ساید اسنوا مدل ۲۳۴۰SS را ۱۲۰هزار تومان آگهی کرده و تاکید دارد تمام یونولیت‌های داخل آن سالم هستند.

عددها در فروش کارتن خالی لوازم خارجی بیشتر و بیشتر است؛ حتی گاهی تا ۳۰۰ و ۳۵۰هزار تومان هم می‌رسد. به‌عنوان مثال یک نفر کارتن خالی ایکس باکس ۳۶۰ خود را با قیمت ۳۰۰هزار تومان آگهی کرده و به‌ هیچ‌وجه حاضر نیست تخفیف بدهد. فرد دیگری که کارتن خالی ایکس باکس One خود را آگهی کرده روی آن ۴۰۰هزار تومان قیمت گذاشته است

. فروشنده دیگری جعبه و کارتن خالی تلویزیون ۶۰اینچی اسمارت خود را با همین قیمت آگهی کرده است تا مطمئن شویم آگهی دست به‌دست شده در شبکه‌های مجازی درباره فروش کارتن خالی یخچال به قیمت ۳۵۰هزار تومان شیطنت نیست.

*** کارتن خالی را چه می‌کنند؟
صف فروشندگان کارتن خالی درست کنار صنف خریداران کارتن خالی بساط کرده‌اند. برای همین می‌توان گفت شاهد کسب‌وکار جدیدی هستیم که احتمالا هدفی مشخص دارند. قطعا کسی کارتن خالی یخچال ساید و تلویزیون صفحه تخت با قیمت ۳۰۰،۴۰۰هزار تومان را برای اسباب‌کشی نمی‌خواهد. یک خریدار اول همه‌چیز را کتمان می‌کند اما کم‌کم نرم می‌شود و حرف می‌زند.

می‌گوید کارتن‌ خالی لوازم خانگی بیشترین مشتری را دارد. اگر تمیز باشد و متعلق به لوازم پرمصرف و برندهای شناخته شده باشد، آن را روی هوا می‌زنند. می‌پرسم چرا؟ می‌گوید ای بابا! بالاخره بعضی از مردم لوازم خانگی می‌خرند؛ یخچال، تلویزیون، ماشین‌ لباسشویی و از این چیزها. دست دوم است اما تمیز تمیز. برایش می‌توان مشتری پیدا کرد اما خب اگر همین وسایل کارتن داشته باشند راحت‌تر فروش می‌رود.

چون معمولا مشتری‌ها به‌جنس بدون کارتن بد نگاه می‌کنند. بعضی‌ها نگران هستند خدای نکرده وسیله دست‌دوم دزدی باشد اما وقتی ببینند همان وسیله داخل کارتن است و یونولیت دارد، دلشان قرص می‌شود. می‌‌گویم اینطوری می‌شود کالاهای دزدی را هم با خیال آسوده فروخت. می‌‌گوید شاید ولی باید اسم و مدل دستگاه یا حتی شماره سریال دستگاه با کارتن بخواند هرچند خیلی‌ها به همان کارتن اعتماد می‌کنند و دیگر مثل شما به‌فکر چک کردن شماره سریال دستگاه نمی‌روند.

کدخبر: ۳۵۶۱۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر