کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۵۹۱۰
تاریخ خبر:

آژیر قرمز برای بیت‌کوین به صدا درآمد

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | قیمت بیت‌کوین دیروز برای ششمین روز متوالی کاهش پیدا کرد و باعث شد بیشترین ریزش هفتگی طی یک سال گذشته در کارنامه محبوب‌ترین ارز دیجیتال دنیا ثبت شود. همین هفته گذشته بود که قیمت بیت‌کوین در یک رالی صعودی بعد از عبور پرسرعت از مرز ۴۰هزار و ۵۰هزار دلاری، خود را برای کانال جدید ۶۰هزار دلار آماده می‌کرد.

اما بعد از ثبت رکورد ۵۸هزار و ۴۰۰دلار، روند صعودی بیت‌کوین متوقف و ریزش آن آغاز شد. روز گذشته قیمت بیت‌کوین تا کف ۴۴هزار و ۱۵۰دلار کاهش پیدا کرد که نشان از ریزش ۲۵درصدی در کمتر از یک هفته دارد. رکورد ریزش هفتگی قیمت بیت‌کوین مربوط به اسفندماه سال گذشته است.

زمانی قیمت این ارز دیجیتال در یک هفته ۵۳درصد ارزش خود را از دست داد و از هشت هزار و ۲۰۰دلار به سه هزار و ۹۰۰دلار رسید. با ریزش اخیر بیت‌کوین، گمانه‌زنی‌ها از آغاز یک دوره جدید در بازار ارزهای دیجیتال برای بیت‌کوین و اتریوم بیشتر شده است. دوره‌ای که ممکن است نهایتا به بیت‌کوین ۹هزار دلاری ختم شود. در لحظه نگارش این متن، قیمت بیت‌کوین در محدوده ۴۶هزار دلار قرار دارد.

*** نشانه‌های ریزش در بازار ارزهای دیجیتال
ایلان ماسک اولین چراغ ناامیدی نسبت به بیت‌کوین را روشن کرد. دومین مرد ثروتمند جهان که در جریان ریزش هفته گذشته بیت‌کوین جایگاه نخست را به جف بزوس، مالک شرکت آمازون واگذار کرده، در توئیتی عجیب اعلام کرده قیمت بیت‌کوین و اتریوم به نظر خیلی بالا است.
این توئیت درحالی منتشر شده که پیش از این ایلان ماسک از حامیان ارز دیجیتال بود و توئیت‌هایش تاثیر زیادی در رشد ماه‌های اخیر بیت کوین گذاشته بود و خیلی از بزرگان بازارهای مالی نسبت به او شاکی هستند.

بیل گیتس همیشه خود را دور از بازارهای ارز دیجیتال نگه داشته بود و تمایلی به اظهار نظر در این باره نداشت اما اتفاقات بازار ارزهای دیجیتال مالک مایکروسافت را هم به زبان آورده. او با کنایه به سرمایه‌گذاران هشدار داده است که اگر ثروتشان کمتر از ایلان ماسک است باید نسبت به ریسک‌های سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین بسیار هوشیار باشند.

ایلان ماسک هنوز به این کنایه بیل گیتس پاسخی نداده است.برخی تحلیل‌گران ارز دیجیتال می‌گویند اخیرا ارزهای نوپا و ارزان‌قیمت مثل دوج‌کوین توجهات زیادی را به خود جلب کرده‌اند. سرمایه‌گذارهای بازار ارز دیجیتال ترجیح می‌دهند به جای بیت‌کوین ۴۴هزار دلاری، سراغ ارزهای دیجیتال دیگر بروند که پتانسیل رشد داشته باشند.نشانه دیگری که یک ربات آن را پیدا کرده، مربوط به بزرگان بازار ارز دیجیتال است.

در این بازار به سرمایه‌دارهای بزرگ اصطلاحا نهنگ گفته می‌شود و ربات ویل آلرت یا هشدار نهنگ اخیرا تراکنش‌هایی را پیدا کرده که نشان می‌دهد دو سرمایه‌گذار بزرگ بازارهای ارز دیجیتال، بیش از یک میلیارد دلار بیت‌کوین را از صرافی کوین‌بیس، یکی از بزرگترین صرافی‌های ارز دیجیتال در آمریکا خارج کرده‌اند. هویت این سرمایه‌گذارهای بزرگ مشخص نیست اما اگر این نهنگ‌‌ها بخواهند ارز دیجیتال را بفروشند، شاهد سقوط قیمت بیت‌کوین خواهیم بود.

*** قیمت بیت‌کوین تا کجا کاهش پیدا خواهد کرد؟
همزمان با آغاز روند نزولی بیت‌کوین، تحلیل‌‌گران بازار ارزهای دیجیتال رقم‌های متفاوتی را به عنوان کف قیمت بیت‌کوین در آینده مطرح کرده‌اند. در صورتی که برای بار دیگر رکودی مشابه آنچه از سال ۲۰۱۷ تا سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاد، تکرار شود، بعید نیست قیمت بیت کوین ۸۵درصد سقوط کند و تا ۹هزار دلار کاهش داشته باشد.

ابتدای سال ۲۰۱۷ بیت‌کوین در بازارهای جهانی تنها ۷۶۰دلار قیمت داشت و در عرض چند ماه به رکورد ۱۹هزار و ۸۰۰دلاری دست پیدا کرد. مجبوب‌ترین ارز دیجیتال دنیا در آن سال تقریبا ۲۶برابر شد و کلی سروصدا به پا کرد. بعد از ثبت این قله روند نزولی بیت‌کوین آغاز شد و تا یک سال ادامه پیدا کرد.

در جریان این ریزش، محبوب‌ترین ارز دیجیتال دنیا ۸۵درصد ارزش خود را از دست داد و به سه هزار دلار رسید. اگر ریزش ۲۵درصدی بیت‌کوین آغازی بر دوره رکورد در بازار ارزهای دیجیتال باشد، بعید نیست در بلندمدت قیمت بیت‌کوین به کمتر از ۱۰هزار دلار کاهش پیدا کند. با تبدیل این اعداد می‌توانیم نتیجه بگیریم بیت‌کوینی که در حال حاضر قیمت آن حدود یک میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان است، در صورت سقوط می‌تواند تا ۲۲۰میلیون تومان عقب‌نشینی کند.

کدخبر: ۳۷۵۹۱۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر