کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۶۵۲۰
تاریخ خبر:

آهنگساز لبنانی به‌سرنوشت خاشقچی دچار می‌شود؟

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | یک: آهنگساز ۵۹ساله مشهور لبنانی در ریاض ربوده شد.بعد از ربودن و قتل جمال خاشقچی،‌ روزنامه‌نگار سعودی آمریکایی و سعد حریری نخست‌وزیر لبنان،حالا نوبت به یک نفر دیگر رسیده که به دست سعودی‌ها ربوده شود. سمیر صفیر به تازگی به دعوت وزیر اطلاع‌رسانی سعودی‌ها به ریاض دعوت شد. به محض اینکه او پایش را به خاک عربستان گذاشت، خانواده‌اش دیگر نتوانستند هیچ تماسی با این هنرمند لبنانی برقرار کنند.

کمی بعد وقتی بیروت از طریق وزارت خارجه پیگیر ماجرا شد، در ریاض گفتند که سمیر صفیر بازداشت شده و در زندان به‌سر می‌برد.اما هیچ توضیحی در مورد جرمی که او احیانا مرتکب شده،نداده‌اند.با پیگیری وزارت خارجه لبنان، همسر این موزیسین توانست تلفنی با او به وساطت وزارت خارجه گفت‌وگو کند.

* دو: سمیر صفیر رابطه پیچیده‌ای با سعودی‌ها دارد. او بارها عربستان را مورد تحقیر قرار داده و توئیت‌هایی علیه این کشور و مردم آن داشته است.در یکی از آخرین توئیت‌ها سمیر می‌نویسد که رسانه‌های لبنان با بودجه سعودی می‌چرخند.این موضوع عربستان را بسیار آشفته کرد.اما یک مورد دیگر به زمانی بر می‌گردد که سمیر صفیر در عربستان قبل از دیگر شهروندان این کشور،‌واکسن کرونا دریافت کرد.

این در حالی است که او ملیت لبنانی دارد.سعودی‌ها در آن زمان هشتگی در توئیتر ساختند و خواهان بیرون کردن این موسیقیدان از کشورشان شدند.اما اگر چرخی در عکس‌های سمیر صفیر بیاندازیم، تصاویری از او و دوستان با نفوذ عربستانی‌اش می‌بینیم.با همه اینها به نظر می‌رسد که این دوستی‌ها این‌بار نتوانسته باعث نجات او شود.

* سه: اتهامات این مرد لبنانی ربوده شده، هنوز مشخص نیست.عربستان هیچ توضیحی در مورد علت دستگیری او بدون اینکه هیچ اطلاعی به کسی بدهد ندارد. برخی منابع غیر موثق می‌گویند او در یک مهمانی همجنسگرایان دستگیر شده.این ادعا از آنجایی که ارتباط سمیر با خانواده‌اش بعد از ورود به ریاض قطع شده، احتمالا صحت ندارد.برخی دیگر می‌گویند که او متهم به قاچاق مواد مخدر یا خرید و فروش آن در عربستان شده. اما در لبنان اغلب معتقدند که توئیت‌های اعتراضی سمیر صفیر نسبت به ریاض و دولت آن باعث این اتفاق شده است.

* چهار: در حال حاضر روابط لبنان و عربستان وضعیت بدی دارد. به تازگی سعودی‌ها مدعی شده‌اند که این کشور با جا سازی مواد مخدر در میوه‌ها، دست به قاچاق گسترده می‌زده و واردات خود را از این کشور قطع کرده‌اند. روابط سیاسی و اقتصادی این دو هم تعریفی ندارد.

* پنج: نگرانی عمده در مورد سمیر صفیر این است که او هم به سرنوشت جمال خاشقچی دچار شود.کمتر از سه سال قبل، ستون نویس واشنگتن پست که مخالف ولیعهدی بن سلمان بود، زمانی که به کنسولگری کشورش در استانبول رفته بود، ربوده و کشته و قطعه قطعه شد. حالا پس از سه سال دیگر اثبات شده که مسئول مستقیم قتل این روزنامه‌نگار سعودی-آمریکایی شخص بن سلمان بوده است.کسانی که رفتار ریاض را در سال‌های اخیر مشاهده می‌کنند، می‌گویند اینکه سمیر صفیر در دام نیروهای عربستانی افتاده و احتمالا این دستگیری به دلیل مواضع سیاسی او بوده است،خبر خوبی نیست و باید نگران این موزیسین لبنانی بود.

* شش: اما این دو تنها کسانی نبوده‌اند که از آغاز ولیعهدی بن‌سلمان ربوده شده‌اند. در اقدامی عجیب‌تر، ریاض دست به ربودن نخست‌وزیر لبنان،سعد حریری زده بود. سعد که ریشه‌هایی سعودی دارد، در سال ۲۰۱۷ در دام عربستان افتاد. سعد حریری در اکتبر آن سال دست به استعفا زد.او در ریاض بود و بعدها گفته شد که در همان زمان به نوعی گروگان بوده است.

بعد از اعلام استعفا هم سعودی‌ها به نخست‌وزیر لبنان اجازه بازگشت را ندادند و تا زمانی که فرانسه رسما پا پیش نگذاشت، حریری نتوانست به کشورش باز گردد. به نظر می‌رسد که این نوع رفتار با هرکسی که مخالف نظر ولیعهد سعودی رفتار کند، تبدیل به رویه‌ای ثابت و خطرناک شده است.با این حال به نظر می‌رسد از آنجایی که دولت بایدن رواداری ترامپ را نسبت به سعودی‌ها ندارد،‌احتمال اینکه سمیر صفیر خوش‌شانس‌تر از خاشقچی باشد، وجود دارد.

کدخبر: ۳۸۶۵۲۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر