کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۰۸۴۸۵
تاریخ خبر:

آنچه باید درباره مقبره رضا شاه و مومیایی کشف شده شهرری بدانید

رضاشاه پس از دومین سکتهٔ قلبی در ژوهانسبورگ در تاریخ ۴ مرداد ۱۳۲۳ در گذشت. پیکر او را پس از مرگ به صورت مومیایی به قاهره، مصر بردند و در آن‌جا به امانت تعدای زیادی از منابع دلیل این امانت را پرداخته نشدن مهریه فوزیه همسر مطلقه محمد رضا پهلوی بیان کردند در مسجد رفاعی گذاشتند.

برای انجام مراسم رسمی خاکسپاری در مصر، شمشیر طلای رضاشاه که مرصع به گوهرها و سنگ‌های گرانبها بود، به قاهره فرستاده شد تا طبق رسوم درباری، پیشاپیش جنازه حمل شود، ولی ملک فاروق این شمشیر گرانبها را بعد از انجام مراسم تشییع جنازه، به کاخ سلطنتی برد و مراجعات مکرر هیئت اعزامی ایران برای پس گرفتن آن بی‌نتیجه ماند.

ماجرای ربوده شدن شمشیر مرصع رضاشاه از طرف ملک فاروق، پس از کودتای ضد سلطنتی مصر در سال ۱۹۵۳ در مطبوعات مصر انعکاس یافت، ولی دولت جمهوری مصر نیز مدعی شد که اثری از این شمشیر نیافته‌است.

در اردیبهشت ۱۳۲۹، در دورهٔ نخست‌وزیری رجبعلی منصور قرار شد جنازه رضاشاه از مصر به ایران آورده شود و هواپیمای حامل جنازه رضا شاه قبل از آمدن به ایران، به منظور طواف در مکه از قاهره به طرف جده پرواز کرد.

سرانجام هفدهم اردیبهشت ۱۳۲۹، جنازه رضاشاه به وسیله هواپیما و سپس با قطار مخصوص به تهران حمل شد و با تشریفات رسمی به شاه عبدالعظیم برده شد و در آرامگاه ویژه او دفن شد.

ابتدا برخی از نمایندگان جبهه ملی با برگزاری تشریفات رسمی مخالفت کردند و قصد داشتند در مجلس سخنرانی‌هایی دربارهٔ دورهٔ رضاشاه و علیه او ایراد کنند که این امر منجر به نگرانی دربار شد. سرانجام با وساطت منصورالملک نخست‌وزیر وقت با حسین مکی و مذاکره مکی با محمد مصدق قرار بر این شد که مجلس در اینباره سکوت کند و نطقی علیه یا له او ایراد نشود.

در یک روایتی گفته شده است که در روز ۲۴ دی‌ماه ۱۳۵۷ و زمان کوتاهی پیش از انقلاب در سال ۱۳۵۷ پیکر رضاخان بار دیگر به همراه پیکر پسرش علیرضا پهلوی توسط محمدرضاپهلوی، نخست به لس‌آنجلس و سپس به مسجدالرفاعی مصر برده شد ولی سرانجام در اردیبهشت ماه ۱۳۵۹، مقبره رضا شاه به دستور حاکم شرع وقت صادق خلخالی به کلی ویران و نابود شد.

در این راستا ابوالحسن بنی‌صدر کوشش کرد که از تخریب مقبره جلوگیری به عمل آورد و آنگونه که صادق خلخالی در خاطرات خود می‌نویسد بنی صدر قصد داشت ساختمان آن را به موزهٔ جنایات رضاشاه و محمدرضاشاه تبدیل کنند. صادق خلخالی در پاسخ به این استدلال در خاطرات خود نوشت: «اگر آنها می‌خواستند آثار جنایات پهلوی را در موزه‌ای جمع‌آوری کنند، موزه ایران باستان می‌توانست جای بهتر و بزرگ‌تری برای این امر باشد.» خلخالی در کتاب خاطرات خود اذعان می‌کند مقبره رضاشاه سازه بسیار مقاومی بود و تنها با استفاده از دینامیت و در مدت زمان ۲۰ روز موفق به تخریب آن شدیم.

توضیحات

تصویر سنگ قبر رضا شاه پهلوی

توضیحات

تصویری از جنازه رضا شاه

توضیحات

خریب مقبره رضاشاه در اردیبهشت ماه 1359، به دستور حاکم شرع وقت صادق خلخالی

توضیحات

بریده روزنامه‌ای که برمبنای آن ادعا می‌شود در زمان تخریب مقبره رضاشاه جنازه‌ای در آن پیدا نشده است

کدخبر: ۲۰۸۴۸۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • severes

    برای چی قبرشو تخریب کردن؟!! این کار غیر شرعیه و گناه بسیار بزرگیه

  • prance

    ۲۰ روز برای تخریب قبر، دقت فرمودید قبر ی ک مرده، چقدر انسان باید لج باز باشد که ا ز قبر یک مرده نگذرد.

  • goltapeh

    ???

  • mohsen..

    انسان های بزرگ همیشه توی تاریخ با کارهاش ون و خدمت هایی که به مردم و کشور انجام د ادن پایدار و جاوید هستن و همه تلاش ها بر ای پاک کردن یاد اونها محکوم به شکسته و ا نسان های دیوانه و وحشی با فکر های یخ زده همیشه مورد لعن و نفرین هستن همیشه گذر ز مان برای مردم یک کشور خوب و بد رو آشکار میکنه

  • sos0921m

    به مرده هم رحم نکردن

  • mohamad.reza

    خلخالی قیامت سختی دارد چون آسیب های بی ش ماری را با حکم نفسانی بر ایران وارد نمود ه خدا همه ما را ببخشد

  • ramyad

    فارق از هر تعصب یا ذهنیتی ، عملکرد آدم ه ا رو معمولا با چیز هایی که “ساخته یا ب نیان گذاشته” می سنجند نه با چیز هایی که” تخریب کرده” .

  • 1.arashk

    چقدر شاه پرست!!!

  • amirreza96

    بفکر زندها باشید با کندن قبر اینو اون آخ رش به کجا میرسد.