کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۵۰۸۲
تاریخ خبر:

آنچه باید درباره تورم عجیب خوراکی‌ها بدانیم

روزنامه هفت صبح | شاخص کل قیمت کالاهای خوراکی و آشامیدنی‌ در بهمن ماه نسبت به‌مدت مشابه سال قبل ۶۷درصد افزایش پیدا کرده است.گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آن از بهمن ۹۸ تا بهمن ۹۹ تورم ۵۷درصدی را تجربه کرده و روغن و چربی‌ها در این مدت ۹۹درصد گران شده‌اند.میوه و خشکبار هم از این قاعده مستثنا نبوده‌اند و افزایش قیمت ۸۸درصدی برای آنها در بهمن امسال در مقایسه با بهمن سال گذشته ثبت شده است.

تورم نقطه‌ای نان ۶۴درصد،ماهی‌ها ۶۰درصد، شیر، پنیر و تخم‌مرغ ۷۹درصد و شکر و قند ۶۹درصد گزارش شده است. این در حالی است که مرکز آمار تورم عمومی در بهمن ماه امسال را ۴۸درصد عنوان کرده و در اقلام غیرخوراکی مانند پوشاک و کفش شاهد تورم ۴۹درصدی، در گروه بهداشت و درمان شاهد تورم ۳۷درصدی، در گروه حمل و نقل شاهد تورم ۵۶درصدی، ‌در گروه تفریح و فرهنگ شاهد تورم ۵۹درصدی بودیم. تورم گروه مبلمان و لوازم خانگی هم ۶۷درصد گزارش شده است.

* یک: بررسی تغییرات تورم در بین کالا و خدمات نشان می‌دهد به طور میانگین قیمت خوراکی‌ها نسبت به پارسال ۶۷درصد افزایش دارد.این در حالی است که بیشترین افزایش قیمت و هزینه برای مصرف خانوارها نسبت به بهمن‌ماه پارسال مربوط به روغن و چربی‌ها با ۹۹درصد، میوه و خشکبار ۸۸درصد و همچنین گروه شیر، پنیر و تخم‌مرغ با ۷۹درصد است.

در مقایسه با دی ماه هم بیشترین افزایش قیمت مربوط به گروه قند و شکر و مربا با ۱۱درصد، همچنین سبزیجات ۹.۶درصد، میوه و خشکبار ۶.۵درصد است که در مجموع قیمت خوراکی‌ها در فاصله دی تا بهمن‌ به طور میانگین ۵.۳درصد افزایش دارد.

* دو: کمترین تورم نقطه‌به‌نقطه و سالانه نیز به گروه آب، برق و سوخت با ۱۸.۸ و ۹.۳ درصد اختصاص داشته است.

* سه: میانگین قیمت‌ها در گروه «مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها» در بهمن ماه نسبت‌به دی‌ماه بدون تغییر بوده و در گزارش مرکز آمار نرخ تورم ماهانه این گروه صفر اعلام شده است.در این گروه، اقلامی مانند اجاره، خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی و نیز آب، برق و سوخت در محاسبه نرخ تورم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به گروه ارتباطات است که در آن میانگین قیمت‌های بهمن‌ماه نسبت به دی‌ماه رشد منفی ۱.۵درصدی را نشان می‌دهد.بر این اساس، به‌طور میانگین قیمت کالاها و خدمات در گروه ارتباطات در بهمن‌ماه نسبت به دی، ۱.۵درصد کاهش پیدا کرده است.

* چهار: اگر در همان تورم نقطه‌به‌نقطه بمانیم باید به تورم ۲۸درصدی مسکن، ۲۷درصدی اجاره، ۳۷درصدی بهداشت و درمان و ۲۲درصدی آموزش اشاره کنیم که کمتر از میزان تورم عمومی رشد قیمت را تجربه کرده‌اند.

کدخبر: ۳۷۵۰۸۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر