کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۹۹۳۷
تاریخ خبر:

آنالیز |‌ آغاز سریال موج اول ‌با موضوع کرونا

روزنامه هفت صبح | با پایان سرجوخه، شبکه سه سراغ سریال جدید دیگری رفت. این سریال ابتدا اپیدمی نام داشت اما در آستانه پخش به موج اول تغییر نام داد. این اسم برای معرفی حال و هوای سریال که با موضوع کرونا ساخته شده، مناسب‌تر است.
منظر اول: محتوا | بعد از شیوع کرونا‌، این اتفاق چند‌بار در سریال‌ها مورد اشاره قرار گرفت. نمونه تازه‌اش سرجوخه بود که در یکی از قسمت‌ها به آن پرداخت اما کرونا سوژه محوری‌اش نبود. چند ماه قبل سریال فرشتگان بی‌بال روی آنتن شبکه پنج رفت که اثری موفق نبود. حالا موج اول تصمیم دارد ماجرای شیوع کرونا و اتفاقاتی که در نخستین روزها در کشور رخ داد را پیش‌روی مخاطب قرار دهد.

قسمت اول به رونمایی از شخصیت‌ها اختصاص داشت و بخش عمده‌ای از داستان آن لحظه شوک و بهت جامعه را روایت کرد. سریال بیش از ۵۰ دقیقه روی آنتن بود اما مواد اولیه‌اش برای گیر انداختن مخاطب پر‌ملات نبود. شاید سازندگان، گره‌های بیشتر را برای قسمت‌های بعدی گذاشته‌اند. در قسمت اول، غالب قصه به کشمکش میان شخصیت‌ها اختصاص داشت؛ اینکه اصلا کرونا به کشور وارد شده یا نه. بیمارستان‌ها بیماران را پذیرش کنند یا نه. آقای دکتر متخصص (مهدی فخیم‌زاده) راضی می‌شود به همکاران کمک کند یا نه.

منظر دوم: ساختار | در سریال اشاره می‌شود که تقدم و تأخر اتفاقات واقعی، به دلیل الزام نمایشی تغییر کرده است. این تمهیدی است که دیگر آثار هم از آن بهره می‌برند. با این حال موج اول در شروع داستان طوری رفتار می‌کند که برای مخاطب باورپذیر نیست. قصه جایی آغاز می‌شود که میزان مراجعه بیماران به بیمارستان زیاد شده.

دکتری که از ماموریت برگشته از همه‌جا بی‌خبر است و دلیل را نمی‌داند. ماهیت کرونا هم برای خیلی‌ها مبهم است. این در حالی است که نقطه شروع کرونا در کشور مشخص شده و بعد از بستری شدن تعداد معدودی از بیماران، موج راه افتاد. سازندگان سریال برای تزریق هیجان و شوک در قسمت اول، به سبک آثار هالیوودی، اینگونه وانمود می‌کنند که کسی از کرونا اطلاع ندارد که خب نتیجه نمی‌گیرند. بخش کشمکش مسئولان درباره اینکه به مردم واقعیت را بگویند یا نه امتیاز موج اول است.

کدخبر: ۴۲۹۹۳۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر