کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۶۸۸۹
تاریخ خبر:

آنالیز | ‌نیم‌قرن خاطره‌سازی ‌‌سیامک اطلسی

روزنامه هفت صبح | سیامک اطلسی بیش از نیم قرن در عرصه سینما، تلویزیون و دوبله حضور داشت و درخشید. این بازیگر ۴ مهر ۱۴۰۰ بر اثر بیماری کرونا درگذشت اما خاطراتی که به جا گذاشت هرگز از صفحه تاریخ هنر ایران پاک نمی‌شود.

منظر اول: بازیگری | سال ۱۳۵۰ با پیشنهاد بازی در فیلم سینمایی«مردان خشن» مواجه می‌شود. سیامک اطلسی تا ۴ مهر که زندگی‌اش به پایان می‌رسد، بین دوبله و بازیگری در رفت و آمد بود. یکی از شاخص‌ترین سریال‌هایی که از اطلسی در ذهن‌ها مانده، «پدر سالار» است. وقتی به این سریال رسید که در بازیگری صاحب تجربه فراوان بود و به همین خاطر می‌دانست چگونه به مصاف نقش برود. شخصیت مصطفی، برادر اسدالله خان (زنده یاد محمدعلی کشاورز) مردی آرام است.

او باید در عین حفظ حرمت برادر، از کیان خانواده دفاع کند و حد وسط را بگیرد. اطلسی خالق شخصیتی ملموس و دوست داشتنی شد. در کارنامه اطلسی نقش‌های متنوع، زیاد به چشم می‌خورد. یکی از چالش برانگیزترین تجربیات او بازی در نقش حُصَین بن نُمَیر سریال «مختارنامه» است. اطلسی توانست شمایل این مرد و ابهت او را به‌خوبی به تصویر بکشد. کما این که در «معمای شاه» بازی‌اش در نقش شاپور بختیار به دل نشست.

منظر دوم: دوبله | از کودکی عاشق صدا می‌شود و وقتی مدرک دیپلم می‌گیرد به شکل حرفه‌ای شغل گویندگی را انتخاب می‌کند. سیامک اطلسی بعد از هفت سال فعالیت در دوبله سراغ بازیگری رفت اما تا پایان عمر دوبله را از یاد نبرد. یکی از آشناترین صداهایی که از او به یاد مانده مربوط به فیلم «محمد رسول‌الله» مصطفی عقاد است که به جای ولید برادر هند حرف زده.

در میان آثار متاخر می‌توان از سریال «افسانه جومونگ» یاد کرد که اطلسی نقش پزشک‌دربار را دوبله کرد. او بارها سراغ انیمیشن هم رفت که صحبت به جای گروهبان در «داستان اسباب بازی» یکی از آن‌ها است. سیامک اطلسی صدایی کنترل شده داشت که متناسب با هر شخصیت از آن بهره می‌گرفت. زنده یاد اطلسی تجربه کارگردانی سه فیلم هم در کارنامه دارد. ویژگی ممتاز اطلسی‌، اخلاق خوش و پایبندی به قواعد حرفه‌ای است که تا لحظه آخر با او بود. روانش آرام.

کدخبر: ۴۱۶۸۸۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر