کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۸۵۸۵
تاریخ خبر:

آنالیز| ‌ترکش صحبت‌های جبلی در دانشگاه شریف

روزنامه هفت صبح | ترکش صحبت‌های رئیس سازمان صدا‌و‌سیما در دانشگاه شریف همچنان ادامه دارد. پیمان جبلی در این دیدار به صراحت درباره برخی موضوعات از‌جمله موانع بازگشت فردوسی‌پور گفت و در توصیف برخی از محتواهای پلفترم‌ها، واژه مستهجن را به‌کار برد. مخالفان می‌گویند این صفت برای سریال‌ها زینده نیست و روابط عمومی صدا‌و‌سیما توضیح می‌دهد که منظور جبلی سریال‌ها و برنامه‌ها نبوده.

منظر اول واکنش‌ها | ‌ابتدا یک بیانیه ۷۰۰ کلمه‌ای از سوی کمیته رفع موانع تولیدات فرهنگی متشکل از صنوف کانون کارگردان ایران، اتحادیه تولیدکنندگان فیلم و برنامه‌های تصویری ایران و انجمن صنفی شرکت‌های ویدئویی آنلاین منتشر شد. در این بیانیه قضاوت بر‌اساس چند سکانس غیر‌منصفانه عنوان و تاکید شده: «وقتی به لفظ مستهجن در بخش دیگری از سخنانتان اشاره می‌فرمایید به‌نظر می‌رسد بین تعریف شما از مستهجن و نص صریح قانون تفاوت بسیار است.»

پرویز پرستویی هم در صفحه اینستاگرام خود ابراز امیدواری کرده وزارت ارشاد مسئولیت نمایش خانگی را بر‌عهده بگیرد، چرا که: «متاسفانه ظاهرا از پیمان جبلی هم به‌عنوان مسئول جدید آبی گرم نخواهد شد.» مصطفی کیایی هم ضمن اشاره به این‌که سریال‌های خانگی مخاطبان را از ماهواره دور کرده، نوشت: «آقای جبلی یا شما هیچ شناختی از جامعه پیرامون‌تان که در آن به ظاهر زیست می‌کنید و مدیریتش را بر‌عهده دارید، ندارید و یا عامدانه در حال برگرداندن مخاطبان به پای شبکه‌های خارجی هستید.»

منظر دوم پاسخ | بعد از بالا گرفتن انتقادها، روابط ‌عمومی سازمان صداوسیما بیانیه‌ای در اختیار رسانه‌ها قرار داد و تاکید کرد سخنان پیمان جبلی در دانشگاه صنعتی شریف در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی تحریف شده. در این بیانیه اشاره شده که جبلی به هیچ‌وجه نامی از سریال یا برنامه‌ای نبرده. در ادامه هم اصل صحبت‌های او ضمیمه شده است که در بخشی از آن آمده:

«در فضای بعضی از پلتفرم‌هایی که در قالب گیمینگ پخش زنده دارند، استریمینگ دارند، مطالبی که آنجا بارگذاری می‌شود اعم از محتوای مستهجن به معنی واقعی کلمه، شیطان‌پرستی به معنی واقعی کلمه، محتواهای صددرصد ضد‌دینی و ضد‌اخلاقی و ضد‌امنیتی همین الان روز روشن در جمهوری اسلامی ‌شما بروید در این پلتفرم‌ها [ببینید].چه کسی صاحب اینجاست؟ چه کسی باید این را مدیریت بکند؟ یعنی می‌خواهم عرض کنم ما اگر ادعای نظارت داریم این ادعا، ادعای سلیقه‌ای ما نیست. وظیفه‌ای که قانون اساسی گردن ما گذاشته است و تفسیر از قانون اساسی توسط نهادهای قانونی…»

کدخبر: ۴۵۸۵۸۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر