کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۱۶۶۷
تاریخ خبر:

آنالیز | پشیمانی بیرنگ از ساخت خانه سبز

روزنامه هفت صبح | در میانه دهه هفتاد سریال خانه سبز روی آنتن رفت و مورد توجه قرار گرفت. این سریال را بیژن بیرنگ و مسعود رسام ساختند که بارزترین ویژگی آن دادن امید بود. بازپخش سریال در سال‌های اخیر یک واقعیت را نشان می‌دهد و این که خانه سبز‌، بیش از همه به خاطر شرایط روز مورد توجه قرار گرفت. حالا بیرنگ می‌گوید نباید امید واهی می‌داده.

منظر اول| اعتراف تلخ | به‌تازگی ویدئویی از یک مصاحبه با بیژن بیرنگ منتشر شده که با عنوان «پشیمانی بیرنگ» دست به دست می‌شود. او در این گفت‌وگو که با موج آنلاین انجام داده است، از ساخت سریال‌های امیدبخش خود از جمله خانه سبز اعلام ندامت می‌کند:« من خیلی ناراحتم که خانه سبز را ساختم. ناراحتم و بابت تمام سریال‌هایم عذرخواهی می‌کنم. چون به مردم امید واهی دادیم که یک خانه می‌تواند سبز باشد و آدم‌ها می‌توانند به شعور و فهم برسند.

همان موقع که این حرف‌ها را می‌زدیم یک عده به ریش ما می‌خندیدند و داشتند چمدان‌های‌شان را پر می‌‌کردند که از این مملکت بروند.» این کارگردان در بخش دیگری از صحبت‌های خود، از شرایط گله می‌کند و دلیل فیلم و سریال نساختن خود را این طور بیان می‌کند: «امروز دوستان ما دارند ماله می‌کشند و شرایط را توجیه می‌کنند. دوره ما گذشته چون ما نمی‌توانیم این جنسی کار کنیم.»

‌منظر دوم| سابقه دلخوری | این نخستین بار نیست که بیژنگ بیرنگ از وضعیت سریال و فیلمسازی گله می‌کند. او چند ماه پیش در گفت‌وگو با فرهیختگان هم صحبت‌هایی مشابه به زبان آورد:« عده‌ای هستند که دل‌شان نمی‌خواهد چنین چیزهایی گفته شود. مثلا ما در کارهای‌مان همیشه برای زن ارزش قائل بودیم و زن‌های ما آدم‌های باشعوری بودند اما امروز دوست ندارند زن‌ها را باشعور نشان دهیم و نمونه‌اش هم کارهایی است که امروز می‌بینید و در آن‌ها اکثر زن‌ها یا بد و بدجنسند یا شعور ندارند و یا خاله‌زنکند.»

بیرنگ سال پیش هم در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفته بود:« دوره ما به این خاطر نگذشته که دیگر کار نمی‌کنیم، امثال اسپیلبرگ با سن بالای ۷۰ هنوز دارند کار می‌کنند، ولی شرایط به گونه‌ای رقم خورد که دیگر حوصله ما را ندارند، حوصله آدم‌های سختگیر. شاید هم دوره مثبت اندیشی دیگر گذشته است و باید وارد وادی‌های تلخ زندگی شویم که الان همه برنامه‌ها دچار آن هستند.»

کدخبر: ۴۳۱۶۶۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1568532767

    عمو جان. همان موقع هم چون شبکه ها کم بود مردم سریالتان را میدیدند. البته یکی از دلایلش اینه

  • Amirkhan56

    من در شگفتم از این اظهار نظر این کاربر م حترم که خیلی راحت صورت مسئله را پاک می ک ند و با اظهار نظر های بیربط، به اصطلاح ب ی تفاوتی خود را نسبت به نقد گفته های فرد مصاحبه شوند اظهار می کند. عزیز جان اون موقع تعداد کانالهای تلویزیونی کم بود ولی محتوا و کیفیت کار ها به مراتب بالاتر از وضعیت کنونی بود. حداقلش این بود که مردم پیگیر سریالهایی بودند که از رسانه ملی پ خش می شدند. یادم نرود که در همان زمان هم ماهواره های آنالوگ در دسترس بودند و پخش ماهواره ای هم وجود داشت.