کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۷۷۱۴
تاریخ خبر:

آنالیز| ‌پایان سریال راز ناتمام

روزنامه هفت صبح | پس از ۲۴ قسمت پخش سریال «راز ناتمام» در شبکه یک به پایان رسید؛ سریالی که هدف آن روایت زندگی شهید باهنر بود و از این طریق سراغ دیگر شخصیت‌های سیاسی معاصر و نیز اتفاقات پیش و پس از انقلاب هم می‌رفت.
منظر اول: محتوا| لطمه اصلی به سریال «راز ناتمام» از جانب قصه وارد شد. این سریال برای روایت زندگی شهید باهنر، یک سوژه معمایی - پلیسی را دستمایه قرار داد و از طریق فلش‌بک به گذشته رفت.

سریال مجموعه روایت‌هایی بود از زندگی، منش و باورهای شهید باهنر و نیز تلاش او در پیروزی انقلاب و همچنین روزهای ملتهب پس از انقلاب. با این حال قصه آغشته به اتفاقات دراماتیک نبود و چه بسا همین حرف در قالب یک مستند بهتر و اثرگذارتر منتقل می‌شد. در قسمت آخر و سکانس ترور شهید باهنر و بهشتی به سرکردگی کشمیری که باید اوج داستان می‌بود هم اتفاقی که باید رقم نخورد. دلیل اصلی را می‌توان در عدم موفقیت سریال برای ایجاد همذات‌پنداری با مخاطب دانست. از آن سو، صحنه ترور می‌توانست توام با عظمت و التهاب بیشتری باشد تا در ذهن و وجود مخاطب رسوخ کند و به یادگار بماند.

منظر دوم: ساختار| پیش از «راز ناتمام» شخصیت‌های معاصر توسط فیلم و سریال‌های مختلف بازنمایی شده‌اند. این سریال سراغ بازیگران مطرح رفت تا نقش شهیدان باهنر، رجایی و بهشتی، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و دیگران را ایفا کنند. هفته گذشته به تفصیل درباره چرایی ناکامی این بازیگران نوشتیم که خلاصه‌اش این است:

هیچ‌کدام از آنها نتوانستند از خود واقعی‌شان فاصله بگیرند و به همین خاطر چهره و صدای آنها بر شخصیت‌ها غلبه داشت. شاید تمهید استفاده از دوبلور می‌توانست بخشی از مشکل را حل کند. این اتفاق رخ نداد و سریال از این بخش هم لطمه شدید خورد. لازمه موفقیت سریال‌های شخصیت محور، باورپذیری آنها در وهله اول است؛ ابزاری مهم که «راز ناتمام» از آن بی‌بهره بود. ضعف کیفی سریال به حدی است که خبرگزاری فارس هم روز گذشته از آن انتقاد کرد و از اینکه یک سوژه مهم هدر رفته است، گله‌مند بود.

کدخبر: ۴۷۷۷۱۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر