کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۹۴۶۵
تاریخ خبر:

‌آنالیز وضعیت اکران سینماها در شش‌ماهه نخست سال

روزنامه هفت صبح، محمد صابری| ظاهر قضیه این است که 6 ماه گذشته و با احتساب 12 ماه سال، این می‌شود نیمه راه، اما اگر بخواهیم براساس ظرفیت واقعی فصل‌های مختلف اکران در طول یک سال قضاوت کنیم، با عبور از بهار و تابستان، بخش عمده‌ای از فرصت‌های احیای گیشه سینما در سال جاری را پشت‌سر گذاشته‌ایم و بعید است از اینجای راه به بعد شاهد اتفاق آنچنان ویژه‌ای باشیم که در سایه آن بتوانیم تحلیلی امیدوارانه‌تر نسبت به «اکران 1401» ارائه کنیم.

به همین دلیل آنالیز و بررسی کارنامه فیلم‌های اکران‌شده در نیمه نخست سال را می‌توان یک پیش‌درآمد درباره آنچه قرار است بعدها به‌عنوان «کارنامه سینمای ایران در سال 1401» مورد بازخوانی قرار بگیرد، دانست. البته خبرهای منتشرشده از فیلم‌های در صف اکران برای فصل پاییز، اندک امیدواری‌هایی را برای رونمایی از پدیده‌های تازه در چرخه اکران سال جاری به‌وجود آورده است اما بعید است شاهد شوک قابل توجهی به گیشه باشیم.

باید بپذیریم بحران مخاطب به‌واسطه کرونا در سینمای ایران تشدید شده و به لطف جهش ناگهانی قیمت بلیت و میدان‌داری پلتفرم‌های برخط عرضه فیلم و سریال، عادت «سینما رفتن» آرام‌آرام از سر مخاطبان پریده است. در این شرایط حتی پرفروش‌ترین فیلم سال که به مدد قیمت بلیت مدعی عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران هم شده است، تنها دو میلیون مخاطب را به سالن سینما کشانده و این آمار در کشوری با بیش از 80 میلیون جمعیت، چیزی نزدیک به فاجعه است! ‌آنچه در این پرونده می‌خوانید مستند به آخرین آمار سامانه سمفا درباره فروش فیلم‌های در حال اکران تا روز گذشته یعنی سه‌شنبه 29شهریورماه گردآوری شده است.

سه فیلم پرمخاطب نیمه اول اکران 1401
سگ‌بند
* چهره‌های اصلی؛ مهران احمدی، بهرام افشاری، امیر جعفری
* چند نفر مخاطب داشت؛ یک میلیون و 270 هزار نفر
فیلم «سگ‌بند» دومین فیلم بلند سینمایی مهران احمدی در مقام کارگردان است که آن را هم مانند فیلم اول یعنی «مصادره» در همکاری با محمدحسین قاسمی در مقام تهیه‌کننده به سرانجام رساند. فیلم داستانی ساده درباره دو برادر با بازی امیر جعفری و بهرام افشاری را روایت می‌کند که با درگذشت پدر کشتی‌گیرشان با بازی زنده‌یاد سیروس گرجستانی با چالش‌هایی مواجه می‌شوند. مهران احمدی در دومین ساخته سینمایی خود هم سراغ روایتی در میانه کمدی و جدی رفته است و از این منظر نمی‌توان‌ «سگ‌بند» را یک کمدی تمام عیار دانست، با این همه مخاطب به‌خوبی با آن ارتباط برقرار کرد.

انفرادی
* چهره‌های اصلی؛ رضا عطاران، مهدی هاشمی،‌ احمد مهران‌فر
* چند نفر مخاطب داشت؛ 2 میلیون و 61 هزار نفر
مسعود اطیابی حالا تبدیل به کارگردانی آشنا با رگ خواب مخاطبان شده است و با تکیه بر فرمولی جواب‌پس داده خود، تلاش دارد جایگاه خود بر صدر گیشه فروش سینمای ایران را حفظ کند. اطیابی را با دو فیلم «دینامیت» و همین «انفرادی» می‌توان خوش اقبال‌ترین کارگردان سینمای ایران در دوران کرونا لقب داد. فیلمسازی که با استفاده از فرمول خود در ساخت فیلم‌های کمدی مخاطب‌پسند، این بار رضا عطاران را به عنوان یک برگ‌برنده به خدمت گرفته و فیلمش را تبدیل به رکورددار بی‌منازع اکران در سال جاری کرده است. فیلم «انفرادی» مانند دیگر فیلم‌های اطیابی، بیشتر متکی بر کمدی موقعیت است و کاراکترها در آن بیشتر شبیه تیپ‌هایی هستند که با مزه‌پرانی و قرار گرفتن در موقعیت‌های خنده‌دار، قرار است از مخاطب خنده بگیرند. این همان مأموریتی است که ترکیب سه‌نفره رضا عطاران، مهدی هاشمی و احمد مهران‌فر به‌خوبی از پس آن برآمده‌اند.

علفزار
* چهره‌های اصلی؛ پژمان جمشیدی، سارا بهرامی
* چند نفر مخاطب داشت؛ 583 هزار نفر
برای فیلمی از جنس «علفزار» این فروش و استقبال، واقعا اتفاقی ویژه بود. اولین فیلم بلند کاظم دانشی به تهیه‌کنندگی بهرام رادان که از همان زمان رونمایی در جشنواره فیلم فجر به‌صورت ویژه موردتوجه رسانه‌ها و منتقدان قرار گرفت، یک فیلم تلخ اجتماعی است که احتمالا اصلی‌ترین دلیل اقبال مخاطبان به آن را باید در انتخاب سوژه جسورانه‌اش دانست. قصه «علفزار» درباره پرونده تجاوز گروهی به اعضای یک خانواده است که در طول داستان، ابعاد پیچیده‌ای پیدا می‌کند و همین روایت برگ‌برنده فیلم است. فیلم بازی‌های قابل قبولی هم دارد که در میان آن پژمان جمشیدی درخششی ویژه دارد.

سه فیلم کم‌مخاطب نیمه اول اکران 1401
پسران دریا
* چهره‌های اصلی؛ افشین هاشمی، مونا فرجاد
* چند نفر مخاطب داشت؛ 590 نفر
واقعیت این است که «پسران دریا» فیلم سالمی است که اتفاقا رونمایی از آن در جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان، چندان هم با واکنش منفی مخاطبان مواجه نشد اما جنس داستان‌گویی و قصه‌پردازی کلیشه‌ای آن در کنار ساختار تلویزیونی، آن را به اثری به‌شدت متوسط تبدیل کرده که از ابتدا هم مشخص بود شانسی برای فروش در گیشه نمی‌تواند داشته باشد. این فیلم که افشین هاشمی و حسین قاسمی جامی، دو اپیزود جداگانه آن را کارگردانی کرده‌اند، با حمایت بنیاد فارابی تولید شده و از این منظر می‌توان آن را در دسته فیلم‌های ارگانی ضدگیشه، دسته‌بندی کرد!

پدر و دختر
* چهره‌های اصلی؛ بهمن دان
* چند نفر مخاطب داشت؛ 313 نفر
اصلا تصور اینکه در قرن جدید، ایده فیلم ساختن درباره پدری که با دیدگاه متعصبانه خود اجازه ازدواج دخترش با نامزد دلخواهش را نمی‌دهد و تلاش می‌کند تا گزینه مطلوب خود را که اتفاقا یک جوان از خارج برگشته و سرمایه‌دار است را به او قالب کند، به ذهن کارگردانی برسد عجیب است! حالا تصور کنید خسرو ملکان با چنین ایده‌ای تصمیم گرفته است پس از 16 سال باردیگر روی صندلی کارگردانی بنشیند و به سینما بازگردد. فیلم «پدر و دختر» آنقدر از نظر قصه‌گویی و ساختار تاریخ‌گذشته است که به سختی می‌توان درباره آن به‌عنوان یک فیلم سینمایی اظهارنظر کرد. فیلمی که حتی در ترکیب بازیگران هم حرفی برای گفتن ندارد و مشخص نیست با چه انگیزه‌ای به تولید رسیده است. عجیب‌تر اما راهیابی این فیلم به چرخه اکران آن هم در ترافیک فیلم‌های در انتظار اکران است؛ فیلمی که پس از دوماه اکران تنها توانست 313 نفر را به سالن سینما بکشاند!

رویای سهراب
* چهره‌های اصلی؛ مهدی سلطانی، ترلان پروانه
* چند نفر مخاطب داشت؛ 1550نفر
پیش‌تر و در پرونده مربوط به آنالیز فیلم‌های کم‌مخاطب 5 سال اخیر در سینمای ایران به مدل فیلمسازی علی قوی‌تن و سری فیلم‌های نفروش و بی‌مخاطبش اشاره کرده بودیم. فیلمسازی که اصرار بر سبک خاصی از فیلمسازی دارد و معمولا محور اصلی آثارش هم خودش در مقام نویسنده، کارگردان و بازیگر بودن است. قوی‌تن از نظر ظاهری شباهت بسیار زیادی به سهراب سپهری دارد و آنقدر این شباهت در سال‌های گذشته به او یادآوری شد که سرانجام به صرافت ساخت فیلمی درباره این شاعر افتاد تا بتواند نقش او را خودش بازی کند؛ «رویای سهراب» اینگونه تبدیل به یک کابوس شد!

سه فیلم پرحاشیه نیمه اول اکران 1401
نمور
* چهره‌های اصلی؛ محمدرضا علیمردانی، باربد بابایی
* چند نفر مخاطب داشت؛ 2550 نفر
حاشیه‌های «نمور» خیلی مربوط به خود فیلم و اکرانش نیست. در زمان رونمایی از فیلم در جشنواره فجر، در نشست خبری، سوالی از سوی یکی از رسانه‌ها درباره روابط دو کاراکتر در داستان مطرح شد که نویسنده فیلمنامه در پاسخ به آن با اظهارنظری عجیب، حواشی بسیاری را کلید زد. این فیلمنامه‌نویس نقل به مضمون مدعی شده بود که از نظر او اگر دو نفر عاشق هم باشند، حتی بدون ازدواج هم فرزندشان، حرام‌زاده نیست! همین جنجال تا جایی بالا گرفت که حتی وزیر ارشاد و نمایندگان مجلس هم اقدام به موضع‌گیری کردند. این حواشی اما هیچ کمکی به دیده شدن فیلم نکرد!

لامینور
* چهره‌های اصلی؛ داریوش مهرجویی، سیامک انصاری
* چند نفر مخاطب داشت؛ 45 هزار و 800 نفر
این دومین فیلم داریوش مهرجویی در دهه 90 محسوب می‌شود. فیلمساز پرکار دهه 60 و 70 که هر چند آرام‌آرام از روزهای اوج خود فاصله گرفت اما هیچگاه انگیزه و عشق‌‌اش برای فیلمسازی و کارگردانی رو به افول نرفت. همین عرق و حساسیتش نسبت به فیلمسازی هم سبب شد در واکنش به خبر به تعویق افتادن اکران «لامینور» به رغم داشتن پروانه نمایش، مقابل دوربین حاضر شود و پیامی تند و تیز را خطاب به مسئولان سینمایی بخواند. انتشار ویدئوی اعتراضی داریوش مهرجویی خطاب به مدیران ارشاد آنقدر انعکاس رسانه‌ای پیدا کرد که هیچ‌کس انتظارش را نداشت در کمتر از 48 ساعت مهرجویی از آن عقب‌نشینی کند و ناگهان ورق برگردد! مدیران سینمایی از تمام ظرفیت خود استفاده کردند تا مهرجویی را آرام کنند و با صدور پروانه نمایش و اکران فیلم، آبی بر آتش اعتراض او ریختند. فیلم اما به‌رغم همه این حاشیه‌ها در اکران توفیقی به دست نیاورد.

بانک‌زده‌ها
* چهره‌های اصلی؛ علی انصاریان، سحر قریشی
* چند نفر مخاطب داشت؛ 34 هزار و 700 نفر
از همان زمان خروج سحر قریشی از کشور و انتشار اخبار مرتبط با ازدواجش با امیر تتلو،‌ معلوم بود که کیفیت حضور او در پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی، زیر ذره‌بین قرار خواهد گرفت. همین ماجرا هم اولین حاشیه را برای «بانک‌زده‌ها» رقم زد و تأخیر در آغاز اکران آن را برخی به حواشی سحر قریشی مرتبط دانستند که البته علی روئین‌تن در مقام تهیه‌کننده فیلم این ماجرا را تکذیب کرد. دیگر حاشیه فیلم هم مربوط به واکنش طرفداران گروه موسیقی بی‌تی‌اس به تیزر این فیلم بود که حتی تا مرحله فراخوان تحریم هم پیش رفت اما همزمان با اکران عمومی، همه حواشی فروکش کرد.

سهم سینمای کودک از نیمه اول اکران 1401
بازیووو
* چهره‌های اصلی؛ محمدرضا هدایتی، رضا شفیعی‌جم
* چند نفر مخاطب داشت؛ 80 هزار نفر
واقعیت این است که انتظار از «بازیووو» خیلی بیشتر از این‌ها بود. فیلمی سرشار از خیال و فانتزی که می‌توانست یک خلأ بزرگ در جریان سینمای کودک را پر کند. امیرحسین قهرایی بعد از سال‌ها فعالیت در فضای برنامه‌سازی برای سرگرمی کودکان و بزرگسالان، در نخستین دورخیز خود برای کارگردانی یک فیلم بلند، سراغ داستان نامتعارف «بازیووو» رفت تا ماجرای بچه‌هایی را تعریف کند که از طرف اهریمن بازی‌های رایانه‌ای ربوده می‌شوند تا به او در تسخیر دنیا کمک کنند. جهان خیالی این فیلم در کنار جلوه‌های رایانه‌ای قابل قبولش فیلم را به اثری قابل پذیرش برای طیف مخاطبان نوجوان تبدیل کرده است.

پسر دلفینی
* چهره‌های اصلی؛ نادر سلیمانی، ثریا قاسمی
* چند نفر مخاطب داشت؛ 317 هزار نفر
به‌درستی عنوان «پدیده اکران تابستان» را به نام خود ثبت کرده است. این انیمیشن بلند سینمایی حالا برای سومین هفته پیاپی است که در فروش هفتگی فیلم‌های در حال اکران،‌ صدرنشین گیشه شده و فیلم‌های مدعی دیگری چون «ابلق» و «انفرادی» را پشت سر می‌گذارد. انیمیشن «پسر دلفینی» که اکران خود را قبل از ایران، در روسیه کلید زد، اولین رکورد را هم در خارج از مرزها به نام خود ثبت کرد تا با فروش نزدیک به 2 میلیون دلاری، تبدیل به یکی از موفق‌ترین آثار سینمای ایران در عرضه بین‌المللی شود. این انیمیشن به کارگردانی محمد خیراندیش و تهیه‌کنندگی محمدامین همدانی، از نظر کیفیت ساخت و داستان‌گویی هم یکی از موفق‌ترین تجربه‌های سینمای ایران در حوزه انیمیشن‌سازی محسوب می‌شود که به همین پشتوانه در اکران داخلی هم تا به امروز بسیار موفق عمل کرده است. جریان اکران انیمیشن‌های باکیفیت در سال جاری قرار است با «لوپتو» ادامه پیدا کند.

گل به خودی
* چهره‌های اصلی؛ شقایق فراهانی
* چند نفر مخاطب داشت؛ 36 هزار و 500 نفر
برخلاف دو فیلم موفق «پسر دلفینی» و «بازیووو» سه نماینده دیگر سینمای کودک عملکرد موفقی در اکران نداشتند. «گل به خودی»، «والدین امانتی» و «پسران دریا» سه فیلمی بودند که مخاطب کودک و نوجوان را هدف قرار داده بودند اما به‌شدت در جذب مخاطب ناکام ماندند و جزو فیلم‌های ناکام در اکران نیمه نخست امسال قرار گرفتند. واقعیت این است که جریان تولید فیلم‌های سفارشی در سینمای کودک که با هدف‌گذاری جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان به سرانجام می‌رسند، همواره با همین دست‌انداز مواجه بوده و هیچگاه نمایندگان این جریان نتوانسته‌اند در گیشه حرفی برای گفتن داشته باشند.

سه بازیگر پرفروش نیمه اول اکران 1401
بهرام افشاری
* کدام فیلم را داشت؛ سگ‌بند
* چند نفر مخاطب داشت؛ یک میلیون و 270 هزار نفر
برخلاف شروعی جدی‌ که با فیلم‌هایی مانند «عصبانی نیستم» و «لانتوری» در بازیگری سینما داشت، حالا تبدیل به یکی از برگ‌برنده‌های فیلم‌های کمدی شده است. بعد از «رحمان 1400» و «چشم‌وگوش بسته»، حضورش به‌عنوان نقش اصلی فیلم سینمایی «سگ‌بند» شانس موفقیت این فیلم در گیشه را افزایش داد. بهرام افشاری البته همچنان حضور در نقش‌های جدی را هم دنبال می‌کند و در آن زمینه هم حضورهای موفقی مانند «صحنه‌زنی» را در کارنامه خود داشته است. ترکیب بهرام افشاری و امیر جعفری در «سگ‌بند» یکی از زوج‌های موفق کمدی‌های سینمایی این سال‌ها را رقم زد و مخاطب هم به آن جواب مثبت داد.

رضا عطاران
* کدام فیلم را داشت؛ انفرادی
* چند نفر مخاطب داشت؛ 2 میلیون و 61 هزار نفر
دیگر احتمالا برای خودش هم تکراری شده است که به‌عنوان مرد شماره یک سینمای ایران در میدان فتح گیشه خطاب شود. رضا عطاران حالا چنان جایگاهی در میان بازیگران مرد سینمای ایران به دست آورده است که کمتر کسی یارای رقابت با او را دارد. بازیگری که در هر سال و در هر شرایطی، اکران فیلمی با بازی او تبدیل به امیدی برای گیشه سینماها می‌شود و همزمان کیفیت نقش‌آفرینی‌اش در برخی نقش‌های جدی، مورد تحسین و توجه منتقدان قرار می‌گیرد. «انفرادی» از ابتدا برای فتح گیشه ساخته شده بود و به این هدف هم دست پیدا کرد. انتخاب عطاران برای نقش اول این فیلم یکی از هوشمندی‌های اطیابی بود و جواب درخور توجهی هم از مخاطبان گرفت. عطاران حالا فیلم کنجکاوی‌برانگیز و توقیفی «روشن» را هم در فضایی کاملا تلخ و جدی، آماده اکران دارد و باید دید آیا می‌تواند آن فیلم را هم در رکود این روزهای سینمای ایران، نجات دهد؟

پژمان جمشیدی
* کدام فیلم را داشت؛ علفزار، دوزیست
* چند نفر مخاطب داشت؛ یک میلیون و 39 هزار نفر
بازیگر خوش اقبال این روزهای سینما، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی است. پژمان جمشیدی که مسیر حرفه‌ای تثبیت خود به‌عنوان یک بازیگر توانمند را با هوشمندی تمام و بدون حاشیه تا به امروز پیموده است، حالا همزمان هم محبوب سریال‌سازان است و هم جزو گزینه‌های اصلی برای نجات گیشه در سینما! او با دو حضور کاملا متفاوت در دو فیلم «علفزار» و «دوزیست» یکی از موفق‌ترین بازیگران در اکران 1401 تا به اینجا بوده است. به‌خصوص که نقش‌آفرینی او در نقش بازپرس فیلم سینمایی «علفزار» به‌صورت ویژه مورد تحسین منتقدان و رسانه‌ها هم قرار گرفت. جمشیدی فیلم‌های «بی‌مادر» و «شیشلیک» را در انتظار اکران دارد.

سه بازیگر مرد پرکار نیمه اول اکران 1401
جواد عزتی
* کدام فیلم را داشت؛ مرد بازنده، دوزیست، مغز استخوان
* چند نفر مخاطب داشت؛ 692 هزار نفر
جواد عزتی دوران اوج خود در بازیگری را سپری می‌کند. بازیگری که هم در نقش‌های کمدی خوش می‌درخشد و هم در فیلم‌های جدی و تلخ تبدیل به گزینه اصلی برخی کارگردانان شده است. حضور متفاوت او در «مرد بازنده» محمدحسین مهدویان در کنار نقش‌آفرینی‌‌اش در دو فیلم «دوزیست» برزو نیک‌نژاد و «مغز استخوان» حمیدرضا قربانی، تصویری کاملا عبوس و تلخ از او در حافظه سینمای ایران در سال 1401 به جا گذاشته است. از میان این سه فیلم کمترین مخاطب را «مغز استخوان» در اکران داشت که البته نقش عزتی هم در‌آن بسیار کوتاه و فرعی بود.

مهران احمدی
* کدام فیلم را داشت؛ سگ‌بند، ابلق، روز ششم،‌ بی‌صدا حلزون
* چند نفر مخاطب داشت؛ یک میلیون و 780 هزار نفر
با نقش‌آفرینی در چهار فیلم سینمایی در حال اکران، عنوان پرکارترین بازیگر نیمه نخست اکران 1401 را از آن خود کرده است. البته نکته جالب این است که مهران احمدی همان‌طور که همواره در نقش مکمل ظاهر شده و کمتر ایفای نقش اصلی فیلم‌ها را برعهده داشته، در هر چهار فیلم اکران‌شده‌اش تا به اینجای سال جاری هم، نقش‌های فرعی و مکمل داشته است. او بیشترین مخاطب را البته با فیلم «سگ‌بند» در اکران امسال به خود جذب کرد و در میان سه فیلم دیگر «ابلق» عملکرد موفق‌تری در جذب مخاطب داشت. «بی‌صدا حلزون» اما کم‌مخاطب‌ترین فیلم مهران احمدی در اکران امسال بوده است. مهران احمدی ظرفیت بالایی برای ایفای نقش‌های مکمل دارد و به همین دلیل حضورش در هر چهار فیلم، تعیین‌کننده و قابل توجه است. احمدی این روزها سریال «بی‌گناه» را در مقام بازیگر و کارگردان در حال پخش در شبکه نمایش خانگی دارد.

هادی حجازی‌فر
* کدام فیلم را داشت؛ موقعیت مهدی، دوزیست، پیتوک
* چند نفر مخاطب داشت؛ 877 هزار نفر
آنقدر با اولین تجربه کارگردانی‌اش در چرخه اکران امسال موفق ظاهر شد که کمتر تنوع نقش‌آفرینی‌هایش در سه فیلمی که روی پرده داشت، به چشم آمد. «موقعیت مهدی» یک موقعیت درخشان برای هادی حجازی‌فر رقم زد تا بتواند به برکت جریان حمایتی و تبلیغاتی پشت این فیلم، یک اثر دفاع مقدسی را تبدیل به یکی از مدعیان گیشه کند. او اما در کنار فیلم خودش در دو فیلم «دوزیست» و «پیتوک» هم ایفاگر نقش‌های اصلی بود. دو فیلمی که نه فقط در گیشه توفیق چندانی نداشتند که یکی از آن‌ها به معنای واقعی شکست خورد؛ «پیتوک» با 7 هزار مخاطب!

سه بازیگر زن پرکار نیمه اول اکران 1401
پگاه آهنگرانی
* کدام فیلم را داشت؛ بدون قرار قبلی،‌ برای مرجان
* چند نفر مخاطب داشت؛ 134 هزار نفر
تصمیمش برای نقش‌‌آفرینی در «بدون قرار قبلی» قطعا یک ریسک برایش بود، فیلمی متفاوت از حال و هوای کارنامه‌اش تا به امروز که با پس زمینه مذهبی می‌توانست تبدیل به پروژه‌‌‌ای سفارشی در کارنامه او شود. پگاه آهنگرانی اما با هوشمندی و البته اعتماد به توانمندی بهروز شعیبی توانست به خوبی از پس این نقش دشوار برآید و حضورش تبدیل به یکی از برگ‌برنده‌های فیلم شود. اما اتفاق عجیب برای پگاه آهنگرانی در اکران امسال،‌ حضورش در فیلم «برای مرجان» به کارگردانی حمید زرگرنژاد بود، فیلمی که تا اینجا تنها 3 هزار و 500 مخاطب را به سالن سینما کشانده است!

الناز شاکردوست
* کدام فیلم را داشت؛ تی‌تی، ابلق
* چند نفر مخاطب داشت؛ یک میلیون و 43 هزار نفر
بازیگری که زمانی با فیلم‌های شانه‌تخم‌مرغی توفیق در گیشه را تجربه می‌کرد، حالا با دو فیلم کاملاً جدی و باکیفیت،‌ تبدیل به یکی از موفق‌ترین بازیگران در چرخه اکران شده و طعم توفیق در گیشه و تحسین منتقدان و سینمادوستان را توأمان دارد تجربه می‌کند. این قطعا خلاصه‌ای از مسیر رو به رشد الناز شاکردوست در عرصه بازیگری است. بازیگری که در نقش اصلی فیلم سینمایی «ابلق» موقعیت پیچیده زنی حاشیه‌نشین و در معرض تعرض را به بهترین شکل به تصویر در می‌آورد و در فیلم «تی‌تی» و با ارائه‌ای کاملا متفاوت ایفاگر نقش زنی خیال‌پرداز و عاشق‌‌پیشه است که گویی در دنیای شخصی خود سیر می‌کند و توجهی به تلاطم‌های دنیای بیرون از خود ندارد. هر دو فیلم شاکردوست در اکران نیمه نخست سال 1401 جزو فیلم‌های غیرکمدی موفق محسوب می‌شوند که مجموع یک میلیون مخاطب برای هر دو فیلم نشان از جایگاه قابل قبول این بازیگر در میان مخاطبان دارد.

نازنین بیاتی
* کدام فیلم را داشت؛ شادروان، سگ‌بند
* چند نفر مخاطب داشت؛ یک میلیون و 560 هزار نفر
نازنین بیاتی بازیگر پرکاری در سال‌های اخیر بوده است اما مشخصا درباره دو فیلمی که در چرخه اکران امسال داشته است، به‌سختی می‌توان سهم زیادی برای او در توفیق فیلم‌ها قائل شد. هم در فیلم «سگ‌بند» و هم در «شادروان»، بیاتی نقش‌های فرعی و کوتاهی داشته اما هر دو فیلم به‌واسطه فضای مفرح و سرگرم‌کننده، جزو فیلم‌های نسبتا موفق در چرخه اکران بوده‌اند. نازنین بیاتی که با ایفای نقش اصلی «دربند» خوش درخشید، حالا مدتی است که به سمت نقش‌های فرعی گرایش پیدا کرده است. او فیلم‌های کنجکاوی‌برانگیز «عروسی مردم»، «جوجه تیغی» و «مجوز خروج» را در انتظار اکران دارد.

سه بازیگر ناکام در نیمه اول اکران 1401
پریناز ایزدیار
* کدام فیلم را داشت؛ مغز استخوان
* چند نفر مخاطب داشت؛ 62 هزار نفر
لااقل در این روزهایی که سریال «جیران» تبدیل به نقل محافل شده و مخاطبان بسیاری را هم با خود همراه کرده است، می‌توان گفت پریناز ایزدیار دوران خوبی را در بازیگری سپری می‌کند. او جزو بازیگران محبوب برای فیلم‌بازها هم محسوب می‌شود، به‌خصوص آن گروه که با نقش‌آفرینی‌های ایزدیار در آثاری چون «ابد و یک روز»، «سرخ‌پوست» و «متری شیش و نیم» خاطره دارند. «مغز استخوان» اما به طرز عجیبی در گیشه شکست خورد و به رغم حضور پریناز ایزدیار، بابک حمیدیان و جواد عزتی، نتوانست مخاطب را به سمت خود جلب کند. ایزدیار حالا «ملاقات خصوصی» را در نوبت اکران دارد.

شهاب حسینی
* کدام فیلم را داشت؛ طلاخون، شین
* چند نفر مخاطب داشت؛ 44 هزار نفر
باید اعتراف کنیم که از دوران اوج خود حسابی فاصله گرفته است. حالا دیگر سال‌هاست کسی شهاب حسینی را در قامت یک «سوپراستار» به یاد نمی‌آورد. البته این به معنای کاهش محبوبیت و یا حتی افت کیفی فعالیت‌های هنری او نیست، پای چیزی شبیه تصمیم این بازیگر برای کناره گرفتن از جریان اصلی سینما در میان است. او در سال جاری دو فیلم بر پرده داشت که مجموعا نتوانستند حتی 50 هزار نفر را به سینماها بکشانند! حسینی در «طلاخون» نقش یک افسر آگاهی را به معمولی‌ترین شکل ممکن ایفا می‌کند و در «شین» هم که خودش تهیه‌کنندگی‌اش را برعهده داشته، یک نقش به‌شدت فرعی دارد. در هر دو فیلم اما یک نکته پررنگ است و آن انگیزه بالای جسینی برای حمایت از فیلمسازان جوان و تازه‌کار است. او برای ادامه این مسیر بسیار مصمم است و بعید است اصراری برای بازگشت به دوران اوج درخشش خود در گیشه‌ها داشته باشد.

مصطفی زمانی
* کدام فیلم را داشت؛ بدون قرار قبلی، روز ششم
* چند نفر مخاطب داشت؛ 155 هزار نفر
از نیمه دوم دهه 90 به‌صورت مشهودی در سینما کم‌کارتر شده و شاید مشغله‌ای در ایفای نقش در سریال‌های خانگی در این وضعیت بی‌تأثیر نبوده است. مصطفی زمانی در سال‌های اخیر تنها در همین دو فیلم «بدون قرار قبلی» و «روز ششم» نقش‌‌آفرینی داشته که از اقبالش اکران این دو در همین شش ماهه نخست سال جاری رقم خورد. او در فیلم بهروز شعیبی نقشی به شدت فرعی دارد اما در فیلم اول حجت قاسم‌زاده اصلی، ایفاگر نقش اصلی است. با این همه فیلم اول حضور موفق‌تری در گیشه داشت و «روز ششم» را باید یک ناکامی تمام عیار برای عواملش به حساب آورد.

کدخبر: ۴۷۹۴۶۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر