کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۳۷۸۷
تاریخ خبر:

آنالیز | مثل ماه؛ ویژه برنامه افطار شبکه سه

روزنامه هفت صبح | روزی که پرونده «ماه عسل» بسته شد، یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران شبکه سه جایگزینی یک برنامه‌ای بود که بتواند بخشی از موفقیت آن برنامه موفق را تکرار کند. در نهایت رسالت بوذری و برنامه «مثل ماه» برای لحظات پیش از افطار انتخاب شد.
منظر اول: محتوا | سری جدید «مثل ماه» یک نخ تسبیح موضوعی دارد و آن دعوت از مهمان‌هایی است که دارای نسبتی با امام رضا (ع) هستند. بنابراین حتی وقتی نوبت به انتخاب مسیحیان مسلمان شده می‌رسد، کسانی به برنامه می آیند که بخشی از زندگی آن‌ها با امام هشتم گره خورده است.

این تقسیم‌بندی موضوعی باعث شده «مثل ماه» متفاوت از فصل‌های قبلی باشد و نیز با دیگر برنامه‌های افطار تلویزیون، همپوشانی پیدا نکند. طبعا شنیدن روایت‌هایی از زبان مردم درباره کرامات امام رضا (ع) واجد جذابیت است و از آن سو برای مجری این امکان فراهم است تا بتواند از محتواهای موجود استفاده‌ای مطلوب ببرد. غالب مهمان‌های «مثل ماه» چهره‌های ناآشنا هستند اما گاهی کسانی از جنس علیرضا دبیر یا حامد عسگری هم به برنامه می‌آیند. رسالت بوذری به عنوان مجری عملکرد موفقی در قوام دادن سوژه‌ها و انجام گفت‌وگویی بدون حشو و زیاده‌گویی داشته است.

منظر دوم: ساختار | «مثل ماه» کمی دیر شروع می‌شود تا جایی که گاه ۱۵ دقیقه ابتدایی آن به تیتراژ، پلاتو، آیتم کار خیر و معرفی مهمان اختصاص می‌یابد. در حین گفت‌وگو اما به اندازه کافی آیتم دیده نمی‌شود و بار اصلی برنامه بر مصاحبه مجری با مهمان‌ها قرار دارد. آیتم نمایشی که توسط آستان قدس رضوی ساخته شده هم مطول است و در راستای سوژه اصلی هر قسمت نیست. در این آیتم‌ها، یک اتفاق واقعی در قالب داستانی نمایشی به تصویر کشیده می‌شوند.

طبعا تولید آن‌ها به دلیل حضور بازیگر و نیز عوامل پشت دوربین کاری آسان نبوده. سوال این است که آیا نتیجه به‌دست آمده با هزینه تولید آیتم‌ها برابری می‌کند؟ واقعیت این است که ذائقه مخاطب چنین تولیداتی را برنمی‌تابد… «مثل ماه» به‌رغم نکات مثبت نتوانسته موفقیت «ماه عسل» برای شبکه سه را تکرار کند کما این که در نظرسنجی اخیر صداوسیما در رتبه سوم ایستاده است.

کدخبر: ۴۵۳۷۸۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر