کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۹۷۷۲۵
تاریخ خبر:

آنالیز| قسمت اول پویانمایی نام‌ها

روزنامه هفت صبح| شبکه دو از پنجشنبه گذشته پخش پویانمایی «نام‌ها» را شروع کرد که قسمت اول با نام «مصطفی» به دکتر چمران اختصاص داشت. قرار است پنجشنبه‌های بعد اپیزود‌های «عباس»، «حسن» و «مهدی» درباره شهید دوران‌، شهید باقری و شهید باکری روی آنتن بروند.

منظر اول: محتوا| پویانمایی «مصطفی» برشی است از زندگی و شهادت مصطفی چمران که زندگی دراماتیکی داشته. برای کسانی که با این شخصیت آشنایی ندارند، پویانمایی مذکور حاوی اطلاعات جالبی بود. در این اثر پرویز پرستویی در مقام اول شخص، زندگی شهید چمران را از زبان خود او روایت می‌کند.

صدای دیگران هم به فراخور شنیده می‌شود و مخاطب پی می‌برد که شهید چمران در لبنان چه کرد و در دوران دفاع مقدس چه نقشی داشت. طبعا با یک اثر پویانمایی 30 دقیقه‌ای نمی‌توان همه ابعاد زندگی و اندیشه‌های یک نفر را منعکس کرد. ضمن آنکه «مصطفی» برای کسانی که درباره شهید چمران اندکی مطالعه دارند، فاقد اطلاعاتی تازه است. با این حال همانطور که اشاره شد‌، چنین آثاری برای مخاطبان کم‌اطلاع واجد اهمیت است؛ خاصه آنکه داستان در قالب انیمیشن و با ضرباهنگ بالا روایت می‌شود.

منظر دوم: ساختار| مجموعه انیمیشن «نام‌ها» با فرم کمیک‌موشن ساخته شده است که کاری آسان هم نیست. هر‌چند در سال‌های اخیر‌، مخاطب با چنین فرمی آشنایی دارد و حتی در شبکه پویا، آثاری مشابه تولید و پخش شده است. این اما دلیل نمی‌شود که از چنین قالب‌ها و امکان‌هایی بهره نبرد. استفاده از صدای پرویز پرستویی برای ساخت این انیمیشن از جمله امتیازات آن محسوب می‌شود.

این بازیگر لحنی مناسب برای روایت برگزیده است و بسته به هر موقعیت، احساسات شهید چمران را منتقل می‌کند. علاوه بر پرویز پرستویی، دانش اقباشاوی، رعنا ابراهیم، سوده شرحی، مهرداد معمارزاده، سعید شریف، فریبا فصیحی، یاسمین حاج‌ناصر، آزاده اکبری و سارا اژده‌فر نیز در این اپیزود به عنوان صداپیشه حضور دارند. در مجموع فهرست سازندگان «نام‌ها» (از جمله رضا میرکریمی در مقام کارگردان» توقع را بالا برد اما محصول نهایی انتظار را آنطور که باید برآورده نمی‌کند.

کدخبر: ۴۹۷۷۲۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر