کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۹۷۲۹۸
تاریخ خبر:

آنالیز| سریال زندگی بهتر از شبکه آموزش

روزنامه هفت صبح| شبکه آموزش به‌تازگی پخش مجموعه «زندگی بهتر» به کارگردانی عبدالرضا فیروزان را شروع کرده است. این اثر چه کیفیتی دارد؟

منظر اول: محتوا| داستان‌های مجموعه «زندگی بهتر» در مرکز یادگیری محلی روایت می‌شود و هر بار اتفاقاتی با محوریت مهارت‌های اساسی زندگی، محور قصه قرار می‌گیرد. قصه‌ها زمانی حدودا 10دقیقه‌ای دارند و در پایان راهکاری برای رسیدن به زندگی بهتر ارائه می‌شود. شاید حرف‌های این مجموعه برای قشری از مخاطبان واجد اهمیت باشد اما داستان‌ها قدرت همراه کردن مخاطب را ندارند.

داریم از مخاطبی می‌گوییم که در تلویزیون قصه‌های پرکششی دیده است و حالا به داستان‌های ضعیف رضایت نمی‌دهد. قصه‌های «زندگی بهتر» اوج و فرود منطقی ندارند و نمی‌توانند مخاطب را با خود درگیر کنند. نمونه این شکل سریال‌سازی را تلویزیون در سال‌های دور با مجموعه‌های کوتاهی که در برنامه «سیمای خانواده» پخش می‌شد، تجربه کرده است. حالا «زندگی بهتر» نسخه عقب‌مانده آن سریال‌هاست و این سوال پیش می‌آید که چرا اصلا چنین اثری تولید شده؟!

منظر دوم: ساختار| در هر قسمت از «زندگی بهتر» یک داستانِ ضعیف تعریف می‌شود که با پایان خوش همراه است. در این مسیر تا دل‌تان بخواهد حرف‌های قشنگ زده می‌شود و حتی چون از شبکه آموزش پخش می‌شود، گاهی در میانه داستان یک نکته آموزشی هم به چشم می‌آید! مثل توضیح چند دقیقه‌ای خانم معلم درباره نهاد و گزاره.

«زندگی بهتر» با مشارکت سازمان نهضت سوادآموزی ساخته شده و به همین خاطر است که چند دقیقه پایانی آن به صحبت‌های یکی از مسئولان این سازمان اختصاص دارد. او عملکرد و دستاوردهای سازمان را شرح می‌دهد که خب جای این اتفاق در اثری که نام سریال را یدک می‌کشد، نیست. این اتفاق لطمه‌ای دوچندان به اثر زده و همان اندک جذابیت داستان‌گویی را از بین برده است. باورتان می‌شود بیشترین بازدید «زندگی بهتر» در تلوبیون 30 مشاهده بوده است؟!

کدخبر: ۴۹۷۲۹۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر