کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۸۲۲۰
تاریخ خبر:

آنالیز سرخابی‌ها در نود‌و‌چهارمین دربی پایتخت

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | نود و چهارمین دربی پایتخت امروز از ساعت ۱۶:۳۵ در ورزشگاه آزادی آغاز خواهد شد. یک دربی که تفاوت‌های زیادی با دربی‌های چند سال اخیر دارد. موقعیت دو تیم در جدول و حضور یک یاغی از جمله تفاوت‌های مهم این دربی با دربی‌های اخیر است. همچنین وضعیت فعلی دو تیم در یک ماه اخیر به شدت تغییر کرده است. پرسپولیس که تا فینال آسیا رسیده بود، در لیگ به مشکل خورده و استقلال پس از چند نتیجه ضعیف، به ثبات رسیده است. پرونده ویژه هفت‌صبح را درباره این دربی بخوانید.

*** ترکیب پیشنهادی برای استقلال؛ شیخ، تعویض طلایی
محمود فکری در چند بازی ابتدایی از سیستم ۲-۴-۴ استفاده کرد که با توجه به نفرات موجود این ترکیب جواب نداد و مربی آبی‌پوشان رفته رفته به ترکیب ۳-۳-۴ روی آورد. با توجه به بررسی نفر به نفر بازیکنان استقلال، بهترین ترکیب برای آبی‌پوشان در دربی پیش رو همین ترکیب ۳-۳-۴ است که البته در موقع دفاع به ۱-۵-۴ تبدیل خواهد شد‌ اما چه بازیکنانی برای چینش در ترکیب ۳-۳-۴ استقلال مناسب هستند؟

* دروازه‌بان: درست است که سیدحسین حسینی تجربه بازی در دربی را دارد اما عملکرد خیره‌کننده رشید مظاهری جای سؤال در این پست نمی‌گذارد.
* دفاع راست: با توجه به نبود بازیکن مناسب برای بازی در وینگر راست و حضور وریا غفوری در بال راست، تنها گزینه موجود برای دفاع راست سیداحمد موسوی است که تا به اینجای کار عملکرد کاملا قابل قبولی داشته است.

* مدافعان میانی : قطعا محمدحسین مرادمند یکی از دو مدافع میانی استقلال در دربی پیش رو خواهد بود و اینکه از بین عارف غلامی و محمد دانشگر کدامیک زوج مرادمند می‌شود، برای هواداران استقلال سؤال است. درست است که دانشگر در دربی سابقه گلزنی دارد اما زوج او و مرادمند در بازی مقابل شهرخودرو چندان مناسب عمل نکرد و خط دفاعی استقلال چندین موقعیت را تقدیم تیم ۱۰ نفره شهرخودرو کرد. به احتمال فراوان هم محمود فکری، عارف غلامی را در کنار مرادمند به مصاف با پرسپولیس خواهد فرستاد.

* دفاع چپ: در بازی‌های ابتدایی لیگ، زوج محمد نادری و هروویه میلیچ در جناح چپ یکی از نقاط قوت استقلال به حساب می‌آمد اما با توجه به تغییر روش بازی و حضور مهدی قایدی در وینگر چپ، از میان نادری و میلیچ یک نفر شانس بازی در دفاع چپ را دارد. با توجه به اتفاقات پیش آمده برای میلیچ و انگیزه نادری برای دربی پیش رو بهتر است کادرفنی استقلال از محمد نادری در دفاع چپ استفاده کنند.

* هافبک دفاعی: با توجه به عملکرد قابل قبول مسعود ریگی این بازیکن گزینه بهتری نسبت به فرشید باقری برای بازی در پست هافبک دفاعی است.

* هافبک‌های هجومی: مهدی مهدی‌پور در چند دیدار گذشته نمایش درخشانی از خود ارائه کرد و همین امر باعث می‌شود نسبت به سایر هافبک‌های استقلال شانس بیشتری برای قرارگیری در ترکیب اولیه دربی داشته باشد. اما از میان داریوش شجاعیان، آرش رضاوند و فرشید اسماعیلی کدام یک ضلع مناسبی برای تکمیل خط هافبک استقلال است؟ جواب ما به این سؤال فرشید اسماعیلی است آن هم به دلیل قدرت شوتزنی بالا و همچنین تجربه گلزنی در دربی اما این احتمال وجود دارد که محمود فکری از مثلث ریگی، مهدی‌پور و رضاوند در دربی استفاده کند و با توجه به آمادگی رضاوند این مثلث هم مناسب خواهد بود.

* وینگر راست: وریا غفوری، کاپیتان آماده استقلال بدون شک گزینه بدون جایگزین در این پست است.
وینگر چپ: مهدی قایدی هم مانند وریا غفوری بازیکنی بی‌رقیب در ترکیب استقلال است و حضور او در جناح چپ آبی‌پوشان برای بازیکنان سمت راست پرسپولیس دردسرساز خواهد بود.

* مهاجم: هرچند احتمال بازی ارسلان مطهری در این پست زیاد است اما برخی از هواداران استقلال اعتقاد دارند شاید فکری با یک غافلگیری شیخ دیاباته را در ترکیب اولیه قرار دهد‌ اما گزینه اول برای این پست ارسلان مطهری است و در این صورت دیاباته هم می‌تواند یک تعویض طلایی برای کادرفنی استقلال به حساب بیاید.

*** ترکیب پیشنهادی برای پرسپولیس؛ استارت با رمضانی
یحیی گل‌محمدی در دو دیدار حساس خود برابر اولسان و سپاهان از ترکیب ۱-۳-۲-۴ استفاده کرد و با توجه به داشته‌هایش بهتر است مجددا از همین ترکیب استفاده کند ولی نباید همانند بازی با سپاهان بدون مهاجم تخصصی ترکیب تیمش را بچیند و لازم است یکی از مهاجمان پرسپولیس در ترکیب اولیه حضور داشته باشند. اما بازیکنان مناسب برای چینش در ترکیب ۱-۳-۲-۴ تیم پرسپولیس چه کسانی هستند؟

* دروازه‌بان : بدون شک حامد لک که عملکرد فوق‌العاده‌اش حتی کادر فنی و هواداران پرسپولیس را هم غافلگیر کرده است.
* دفاع راست: با توجه به عملکرد نامناسب مهدی شیری در دربی قبلی، سیامک نعمتی گزینه مناسب‌تری برای بازی در این پست است.
* مدافعان میانی: سیدجلال حسینی و محمدحسین کنعانی‌زادگان تنها گزینه‌های موجود برای بازی در این پست هستند.
* دفاع چپ: با توجه به دور بودن محمد انصاری از شرایط بازی، سعید آقایی برای بازی در این پست تنها انتخاب کادرفنی پرسپولیس است.

* هافبک‌های دفاعی: یکی از تغییراتی که گل‌محمدی نسبت به بازی با سپاهان باید اتخاذ کند، این است که از نوراللهی در کنار کمال کامیابی‌نیا بهره ببرد؛ چرا که نوراللهی بیشتر از سرلک با کامیابی‌نیا هماهنگ است.
* وینگر راست: به احتمال فراوان محمد نادری در دربی برابر پرسپولیس بازی خواهد کرد و تنها بازیکنی که در پرسپولیس می‌تواند نادری را تحت فشار قرار دهد وحید امیری است. البته وحید امیری بیشتر در جناح چپ بازی کرده اما در این بازی بهتر است روبروی محمد نادری به کار گرفته شود و با دوندگی خود به نادری اجازه عرض اندام ندهد.

* وینگر چپ: سخت است از میان امید عالیشاه و احسان پهلوان یکی را انتخاب کنیم اما با توجه به تجربه بهتر است عالیشاه در ترکیب اولیه قرار بگیرد. از طرفی امید عالیشاه نشان داده به عنوان یار تعویضی هیچ وقت عملکرد خوبی نداشته در حالی که احسان پهلوان هر وقت نیمکت‌نشین بوده و به میدان آمده عملکرد قابل‌قبولی از خود به نمایش گذاشته است. بازی کردن امید عالیشاه و نیمکت‌نشینی احسان پهلوان این احساس را به کادرفنی پرسپولیس خواهد داد که از نیمکت قدرتمندی هم بهره‌مند هستند و در مواقع لازم می‌توانند روی نیمکت خود حساب کنند.

* هافبک هجومی: با توجه به عملکرد نه‌چندان مناسب احمد نوراللهی در این پست در دیدار برابر سپاهان، بهتر است کادر فنی پرسپولیس از میلاد سرلک در این پست استفاده کند. قدرت توپ‌گیری، قدرت شوتزنی و همچنین نرخ بالای پاس‌های ریسکی میلاد سرلک می‌تواند گل‌محمدی را مجاب کند که از او در پست سایه استفاده کند.

* مهاجم: پرگل‌ترین بازی فصل جاری پرسپولیس برابر شهرخودرو رقم خورد و اگر به یاد داشته باشید آرمان رمضانی در آن دیدار از ابتدا در ترکیب قرمزپوشان حضور داشت. درست است که رمضانی در آن بازی دو موقعیت مسلم گلزنی را از دست داد اما حضور او و دویدن‌هایش در زمین حریف باعث شد تیم پرسپولیس بتواند موقعیت‌های زیادی را روی دروازه شهرخودرو خلق کند.

از این رو بهتر است کادرفنی پرسپولیس از آرمان رمضانی در ترکیب اولیه برابر استقلال استفاده کند. یحیی به خوبی می‌داند که در بازی‌های حساس ضربات شروع مجدد بسیار تعیین‌کننده خواهند بود و آرمان رمضانی در این مورد بیشتر به کار خواهد آمد. از طرفی آرمان رمضانی نشان داده به عنوان یار تعویضی چندان موثر نیست و در حالی که مهدی عبدی به عنوان یار جانشین بسیار بهتر عمل می‌کند و سابقه گلزنی در دربی به عنوان یار تعویضی را دارد.

*** یحیی در دربی‌ها؛ گلزن اما نه‌چندان موفق
یحیی در دوران بازی، دو خاطره تلخ و شیرین خاص از دربی‌ها دارد. خاطره تلخ او از دربی‌ها به دربی رفت لیگ دوم برمی‌گردد. جایی که با اشتباهی عجیب، باعث شد علی سامره در همان دقیقه اول دروازه داوود فنایی را باز کند. جالب اینکه داوود فنایی امروز هم به همراه یحیی گل‌محمدی در کادر فنی پرسپولیس حضور دارد. آن بازی در نهایت با تساوی یک - یک به پایان رسید اما یحیی این اشتباه را خیلی زود جبران کرد.

او در دربی برگشت لیگ برتر دوم که با پیروزی ۲بریک پرسپولیس همراه بود، زننده گل اول تیمش بود. گل دوم را هم بهنام ابوالقاسم‌پور زد. یحیی در دوران مربیگری تا امروز دو بار دربی را تجربه کرده است. یک بار در دربی برگشت لیگ دوازدهم که آن بازی با تساوی بدون گل به پایان رسید و یک بار هم در دربی جام حذفی که همین چند ماه پیش برگزار شد و با شکست او و تیمش در ضربات پنالتی به پایان رسید. گل‌محمدی البته در تیم‌های نفت تهران و ذوب‌آهن نتایج فوق‌العاده‌ای مقابل استقلال گرفته که هیچ شباهتی با نتایج او در دربی ندارد.

*** محمود فکری در دربی‌ها؛ موفق و گلزن
این اولین دربی محمود فکری به عنوان سرمربی استقلال است. او البته روی نیمکت تیم‌هایی مثل شیرین‌فراز کرمانشاه و نساجی مازندران مقابل پرسپولیس قرار گرفته و جالب اینکه هرگز به پرسپولیس نباخته است. او در قامت سرمربی شیرین‌فراز پرسپولیس را در کرمانشاه با تساوی بدون گل متوقف کرد و همین فصل پیش که هدایت نساجی مازندران را برعهده داشت، در قائمشهر مقابل پرسپولیس به تساوی یک - یک رسید.

فکری در دوران بازی هم خاطرات خوبی از تقابل با پرسپولیس دارد. او با وجود بازی در پست‌هایی مثل هافبک دفاعی و مدافع میانی، موفق شده دو بار دروازه پرسپولیس را باز کند. یکی از آنها دربی رفت لیگ سوم بود که استقلال با دو گل سامره و فکری موفق شد پرسپولیس را ۲بریک ببرد. گل فکری یکی از زیباترین گل‌های تاریخ دربی بود که به گل‌های ساشا ایلیچی هم معروف شده بود. فکری در دیدار برگشت لیگ چهارم هم در حالی که استقلال ۲بریک از پرسپولیس عقب بود، گل دوم تیمش را زد و بازی را به تساوی کشاند و در نهایت پیروز قربانی با گل دقیقه ۹۳ خود، استقلال را به یک پیروزی دراماتیک در دربی رساند.

*** منتظر درخشش دربی اولی‌ها باشیم؟
در دو دربی گذشته لیگ برتر دو بازیکنی درخشیدند که برای اولین بار حضور در دربی را تجربه می‌کردند. در بازی رفت لیگ برتر، مهدی عبدی جوان به عنوان یار تعویضی وارد زمین شد و دروازه استقلال را به کمک سیدحسین حسینی باز کرد تا پرسپولیس برنده بازی شود و در بازی برگشت هم نوبت به ارسلان مطهری رسید تا در اولین تجربه خود در دربی‌ها دروازه حریف را باز کند. ارسلان هر دو گل استقلال را زد و برترین بازیکن میدان بود اما نتوانست باعث پیروزی تیمش شود. برای بازی پیش رو هم ‌ بازیکنان زیادی هستند که شانس اولین حضور و درخشش در این بازی را دارند.

مهم‌ترین تجربه برای دروازه‌بان‌های دو تیم است؛ لک و مظاهری در حالی اولین دربی خود را تجربه می‌کنند که گلرهای ذخیره هر دو دروازه‌بان یعنی رادو و حسینی سابقه حضور در دربی را دارند و این موضوع مسئولیت دو دروازه‌بان را بیشتر می‌کند. در پرسپولیس به جز لک که اولین تجربه‌اش است، سعید آقایی، میلاد سرلک و احسان پهلوان شانس حضور در ترکیب اصلی را برای اولین بار در دربی دارند و آرمان رمضانی، محمد شریفی، مهدی مهدی‌خانی، علی شجاعی، سعید حسین‌پور، آریا برزگر و احسان حسینی هم ممکن است به عنوان یار تعویضی اولین دربی خود را تجربه کنند.

در آن طرف میدان تعداد بازیکنانی که به عنوان یار اصلی می‌توانند دربی را برای اولین بار تجربه کنند بیشتر است و به جز مظاهری که درون دروازه می‌ایستد، در خط دفاع محمدحسین مرادمند و سیداحمد موسوی و در خط هافبک هم مهدی مهدی‌پور از گزینه‌های اصلی هستند. هر بازیکنی در ایران آرزوی بازی در دربی تهران را دارد و انگیزه‌ای که برای این بازی دارد می‌تواند حتی در بازی‌های آینده آنها تاثیرگذار باشد که عبدی و مطهری این موضوع را ثابت کردند، باید منتظر ماند و دید که آیا بازیکنانی که امروز برای اولین بار در دربی پایتخت به میدان خواهند رفت می‌توانند بازی خوبی از خود به نمایش بگذارند و مانند عبدی و ارسلان مطهری نام خود را به عنوان گلزنان دربی ثبت کنند یا نه.

*** جای شما خالی
نسبت به دربی آخر، پرسپولیس و استقلال با چند تغییر قطعی و ناگزیر به مصاف هم خواهند رفت. این تغییرات در پرسپولیس بیشتر است.
آنها در آخرین دربی که دربی نیمه‌نهایی جام حذفی هم بود، شجاع خلیل‌زاده، بشار رسن، علی علیپور، مهدی ترابی و محمد نادری را در ترکیب داشتند که امروز هیچ کدام آنها در این تیم حضور ندارند.
البته نادری ممکن است در دربی امروز در میدان حاضر باشد اما این اتفاق با پیراهن استقلال برای او رخ خواهد داد. در سوی دیگر، استقلال نسبت به آخرین دربی، علی کریمی و میلاد زکی‌پور را در اختیار ندارد.
کریمی در حال حاضر بازیکن الدحیل قطر است و زکی‌پور هم به گل‌گهر سیرجان پیوسته است. به جز زکی‌پور، سایر غایبان دو تیم، بازیکنان کلیدی و مهمی بودند که حضور حتی یکی از آنها در دربی امروز می‌توانست شرایط بازی را کاملا تغییر دهد و جای آنها در این بازی به شدت خالی است.

چرا این دربی کمی متفاوت است؟
مهم‌ترین تفاوت دربی امروز با دربی‌های اخیر در جایگاه دو تیم در جدول است. تقریبا در چهار سال گذشته، هرگاه دربی برگزار شده، پرسپولیس در جدول رده‌بندی بالاتر از استقلال قرار داشته و همواره از نظر فنی و روحی شرایط بهتری داشته ‌ اما بعد از چند سال، این برای اولین بار است که دربی در شرایطی برگزار می‌شود که استقلال در جدول نه‌تنها بالاتر از پرسپولیس است‌ بلکه بالاتر از هر تیم دیگری هم هست و صدرنشین لیگ برتر لقب گرفته‌.

البته تا چند روز پیش، پرسپولیس می‌توانست از لحاظ ریاضی صدر را از استقلال بگیرد اما ۳ تساوی متوالی باعث شد تا شاگردان یحیی دیگر از نظر ریاضی هم شانسی برای صدرنشینی، حداقل در دو سه هفته آینده نداشته باشند و استقلال پس از سال‌ها یک صدرنشینی واقعی و بدون حرف و حدیث را تجربه کند. تفاوت دیگر این دربی با چند دربی قبل، حضور یک یاغی جدید است.

محمد نادری فصل قبل در پرسپولیس بازی می‌کرد و اتفاقا در دربی آخر وقتی به میدان آمد، زمینه‌ساز گل اول پرسپولیس هم شد اما او حالا به استقلال پیوسته و به این ترتیب پس از سال‌ها، می‌توانیم در دربی شاهد حضور یک یاغی جدید باشیم که همین موضوع می‌تواند جذابیت و حساسیت این بازی را بیشتر کند.

کدخبر: ۳۶۸۲۲۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر