کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۴۴۷۳
تاریخ خبر:

آنالیز | برنامه‌های فرهنگی - هنری شبکه چهار

روزنامه هفت صبح | از هفته ابتدایی شهریور،شبکه چهار پخش سری جدید برنامه‌های فرهنگی- هنری خود را شروع کرد.بی‌چارچوب،سرنا و هزاره شعر نام این برنامه‌ها هستند که به ترتیب مسائل هنری،شعر و موسیقی را شامل می‌شوند.
منظر اول| نقاط قوت: شبکه چهار متولی اصلی برنامه‌های فرهنگی و هنری است که در سال جدید خیلی دیر سراغ آن‌ها رفت.دیگر شبکه‌ها هم به ندرت به این مسائل می‌پردازند.حالا بی‌چارچوب،سرنا و هزاره شعر دنبال پرکردن خلا هستند.این برنامه‌ها هر هفته موضوعات متنوعی را بررسی می‌کنند.

مثلا بی‌چارچوب سراغ یک عکاس می‌رود و از زاویه‌ای تخصصی اما همه فهم‌پسند، مهم‌ترین عکس‌های هفته را بررسی می‌کند.یا یک کارشناس درباره فیلم‌های مهم سینما می‌گوید.این کار به شکلی دیگر در سرنا رخ می‌دهد و در هر قسمت یکی از موسیقی اقوام مورد بررسی قرار می‌گیرد.حضور هنرمندان و اجرای گاه‌به‌گاه موسیقی امتیاز اصلی سرنا با اجرای رضا مهدوی است. هر سه برنامه به اندازه کافی آیتم دارند و همین موجب بالا رفتن ریتم و نیز تنوع موضوعی می‌شود.

منظر دوم| نقاط ضعف: شبکه چهار سالیان سال است که تجربه ساخت برنامه‌های فرهنگی- هنری دارد.هر وقت که برنامه‌سازان اجازه داشته‌اند وارد حوزه‌های به ظاهر ممنوعه شوند نتیجه‌ای مثبت به بار نشسته است. نمونه‌اش برنامه دو قدم مانده به صبح بود که از طریق آن، بدون مجامله مسائل فرهنگی -هنری آسیب شناسی می‌شد.

این اتفاق در سری برنامه‌های هنری جدید شبکه رخ نداده است و ضعف اصلی از همین جا ناشی می‌شود.به عنوان نمونه باید در کنار پرداختن به موسیقی نواحی، فرصتی به دیگر ژانرها هم برسد تا تنوع ایجاد شود. این نقد به دو دیگر برنامه هم وارد است و از آن‌ها توقع می‌رود خط‌شکنی کنند و کاری را انجام دهند که دیگر برنامه‌های تلویزیون «اجازه» یا «توان» آن‌ها را ندارند.به عنوان نمونه وقتی در بی‌چارچوب صحبت از نقش فروشی است باید مسئله با حضور کارشناس به طور کامل باز شود.

کدخبر: ۴۱۴۴۷۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر