کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۱۱۱۳
تاریخ خبر:

آنالیز|‌ سینما آی‌فیلم؛ ویژه جشنواره فجر

روزنامه هفت صبح | در کنار ویژه برنامه‌های هفت، سینمایش و سینما ملت‌، شبکه آی‌فیلم هم در این شب‌ها برای پوشش جشنواره فجر تدارک دیده است. سینما آی‌فیلم برنامه روتین این شبکه است که به مناسبت جشنواره فجر، به شکل ویژه و هر شب در کنداکتور قرار گرفته.
منظر اول: محتوا | در نگاه اول سینما آی فیلم تفاوت چندانی از نظر ماهوی با دیگر ویژه برنامه‌های تلویزیون ندارد. با این حال آن چه برنامه را از سایرین متمایز می‌کند، شیوه ارائه محتوا است. سینما آی فیلم زمانی کمتر از سی دقیقه دارد و به همین خاطر محتواها بدون کش آمدن به دست مخاطب می‌رسد. این ویژگی مثبت برنامه است که پیش‌تر درباره‌اش نوشتیم‌.

سینما آی فیلم الگوی برنامه‌هایی که با هدف مرور فیلم‌ها ساخته می‌شوند را رعایت می‌کند. در جشنواره هم هر شب عوامل اصلی یک فیلم سینمایی مقابل دوربین برنامه قرار می‌گیرند، منتقد نظرش را درباره فیلم می‌گوید و در بخشی دیگر اتفاقات جشنواره مرور می‌شود. مجری برنامه یعنی حسام فروتن به اندازه مقابل دوربین است و در همین فرصت کوتاه، اطلاعاتی مفید به زبان می‌آورد. طبعا سینما آی فیلم خالی از ضعف نیست؛ اما نقاط قوت آن می‌چربد.

منظر دوم: ساختار | ‌مجمل‌گویی مهم‌ترین ویژگی سینما آی‌فیلم است. علاوه بر آن توجه به زیبایی شناسی دیگر امتیاز این برنامه محسوب می‌شود. سازندگان برنامه یک پلاتو ساده اما زیبا طراحی کرده‌اند که برخلاف سینما ملت و سینمایش در آن خبری از کابل برق و عناصر اضافه نیست! تقسیم بندی برنامه هم مثل یک مجله است؛

مرور کوتاه اخبار، گفت‌و‌گو با صاحبان فیلم‌ها‌، نظر منتقد برنامه‌، دیدگاه اصحاب رسانه درباره فیلم‌ها و … به ترتیب در این برنامه پخش می‌شود. به این ترتیب اگر کسی بخواهد اطلاعاتی کلی و مفید درباره یک فیلم به‌دست بیاورد، سینما آی‌فیلم به کار او می‌آید. چون برخلاف هفت، سینمایش و سینما ملت مطول نیست. با این حال سینما آی‌فیلم می‌تواند بخش نقد را متنوع‌تر کند و سراغ چهره‌های مختلف برود. از آن سو تمهیداتی مثل جدول منتقدان و مسائلی از این دست برنامه را جذاب‌تر می‌کرد.

کدخبر: ۴۴۱۱۱۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر