کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۰۳۷۷
تاریخ خبر:

آمریکا به دیکتاتوری مبتلا شده است

بحران شیوع کروناویروس در جهان زمینه را برای آنکه دونالد ترامپ به شفافیت، حقوق رای دهندگان و پاسخگو بودن حمله کند، فراهم کرده .
استفن ام والت، تحلیلگر فارن پالسی درباره عملکرد دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در دوران شیوع کرونا ویروس می‌نویسد:«شبکه اچ بی او در سریالی به نام توطئه علیه آمریکا، ساخته شده بر مبنای یک رمان فیلیپ راث، روایت جایگزینی را از وقایع دهه ۱۹۴۰ آمریکا، زمانی که چارلز لیندبرگ به ریاست جمهوری آمریکا رسید و این کشور را در روندی آزاردهنده و تدریجی به سمت فاشیسم برد به دست می‌دهد. اگر شما اخیراً ستون نوشته شده توسط پل کروگمن در نیویورک تایمز را خوانده باشید شاید به این فکر کنید که اتفاقی مشابه دارد در زندگی واقعی ما رخ می‌دهد. ‌توصیه من این است: این گونه آدمی نباشید.»

البته پاسخ مردمی در آمریکا به بحران کروناویروس تا حدی امیدبخش بود و مواردی از سخاوتمندی و ازخودگذشتگی را در سراسر کشور دیدیم. با وجود آنکه در هفته‌های اخیر میزان محبوبیت دونالد ترامپ کمی بهتر شده اما این افزایش محبوبیت وی قابل مقایسه با افزایش محبوبیت دیگر روسای جمهور سابق آمریکا در دوران‌های وضعیت اضطراری و بحران نیست چرا که در این زمان‌ها مردم گرایش پیدا می‌کنند حول محور پرچم آمریکا متحد شوند و رئیس جمهور روی کار هم معمولاً نسبتا قدرتمند است. ترامپ در گذشته همواره این هنر را داشته که خشم مردمی را به مسیری دیگر بیندازد و تقصیرها را از سر خود باز کند .

اما حتی دروغ پراکنی‌هایی که از سوی فاکس نیوز انجام گرفت نتوانست روند فزاینده تلفات کرونا در آمریکا، تنزل شدید اقتصاد و از خود متشکر بودن ترامپ در دوران وضعیت اضطراری ملی را پنهان کند. حتی هیات سردبیران روزنامه وال‌استریت ژورنال که معمولاً از ترامپ حمایت کرده‌اند نیز به نظر می‌آید دیگر از این کار خسته شده‌اند. دولت ترامپ به شیوع ویروس کرونا در ناو هواپیمابر تئودور روزولت نیز پاسخی شلخته داد؛ اتفاقی که متعاقب آن منجر به استعفای توماس مادلی، مقام ارشد غیرنظامی نیروی دریایی آمریکا شد. این یک سند و مدرک دیگری بود دال بر اینکه ترامپ هیچ ایده‌ای در خصوص اینکه چطور مقام‌های شایسته را در هر سطح منصوب کند ندارد.

*** تعهد ترامپ به دموکراسی تقریبا هیچ است
ما می‌دانیم که تعهد ترامپ به اصول بنیادین دموکراسی و کلیت مسئله مهار و توازن قدرت تقریباً هیچ است. سابقه کار تجاری او که آکنده از شکایت‌ها علیه وی است نشان می‌دهد که از نظر او کارکرد قانون، مهار قدرت خودسرانه نبوده و اینکه قانون مولفه اساسی جامعه لیبرال نیست بلکه از نظر او قانون چماقی است که می‌توان از آن علیه دشمنان استفاده کرد. او بارها اقدام به تحسین رهبران خودکامه در جهان کرده و به قدرت مهار نشده آنها به وضوح حسادت ورزیده است. وکلای خودش از جمله ویلیام بار، دادستان کل آمریکا همواره با طرح یکسری استدلال‌های قانونی نپخته تلویحاً وانمود کرده‌اند که ترامپ فراتر از قانون است.

آیا کسی هست که معتقد باشد ترامپ در صورتی که ببیند می‌تواند از مسئولیت ارتکاب تخلفی جدی شانه خالی کند باز هم نخواهد دست به آن تخلف بزند؟ به خاطر دارید که او رئیس‌جمهوری است که تلاش کرد از مسئله کمک‌های آمریکا به اوکراین به عنوان اهرمی برای لکه دار کردن وجهه جو بایدن معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا استفاده کند و این یک تلاش کاملا واضح از جانب وی برای تاثیر گذاشتن بر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ به نفع خود بود.

از طرف دیگر ترامپ نشان داده که خیلی بیشتر از روسای جمهور قبلی آمریکا نیاز دارد که به قدرت بچسبد. تا پایان سال جاری میلادی احتمالاً میلیون‌ها آمریکایی عزادار مرگ قابل پیشگیری عزیزانشان در اثر ابتلا به کروناویروس و با مشاهده فروپاشی فرصت‌های اقتصادی خود بسیار خشمگین خواهند بود. چنانچه ترامپ دیگر از مصونیت ریاست جمهوری بهره‌مند نباشد باید نگران باشد که قربانیان بی‌کفایتی و منفعت طلبی او به دنبال کیفر وی بروند. از آن جا که ترامپ و خانواده‌اش از تمامی انواع راه‌های مشکوک تلاش کرده‌اند که از ریاست جمهوری آمریکا سود شخصی ببرند، به شکلی موجه نگران خواهند شد که تحقیقات کیفری علیه آنها درآمدهای نادرست شان و شاید آزادی شخصی آنها را به خطر بیندازد. ترامپ بی‌تردید به خاطر دارد که در سال ۲۰۱۶ شعار«او را زندانی کنید»

کدخبر: ۳۲۰۳۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر