کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۴۷۵۹
تاریخ خبر:

آمریکایی‌ها دست از سر ‌ترامپ برنمی‌دارند

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | حمله سایبری گسترده به زیرساخت‌های اصلی و حساس آمریکا در روزهای گذشته در صدر اخبار قرار گرفته است. ابعاد این حملات بی‌سابقه عنوان شده است و تاکنون افراد بسیاری نسبت به آن واکنش یا هشدار داده‌اند. اما تا روز شنبه دونالد ترامپ و دولتمردانش نسبت به این واقعه سکوت اختیار کردند و ترجیح دادند درباره آن صحبت نکنند.

قفل سکوت ترامپ و انصارش به زبان مایک پمپئو، وزیر خارجه و یکی از نزدیک‌ترین افراد به او شکسته شد. پمپئو این حملات را یک تهدید جدی علیه امنیت ملی آمریکا توصیف کرد که سازمان یافته و از جانب روسیه صورت گرفته است. همچنین نیویورک تایمز نیز پرده از قدمت ۱۰ ماهه این حمله برداشته است و از همین رو داغ منتقدان مضاعف شد و خواستار پاسخ محکم و صریح کشورشان به روسیه شدند.

تنها ظرف چند ساعت پس از اظهارات پمپئو و بازتاب خبری متهم کردن روسیه توسط او، ترامپ به حرف آمد و در حساب توئیتر خود نوشت: «حمله سایبری در رسانه‌های جعلی و دروغگو بیشتر از آنچه در واقعیت اتفاق افتاده است نمایش داده می‌شود. من به طور کامل در جریان این موضوع قرار گرفته‌ام و باید بگویم که اکنون همه چیز تحت کنترل است.

روسیه، روسیه، روسیه… شعار اول رسانه‌های مفلوک است و هر زمانی که چیزی در این کشور اتفاق می‌افتد آن‌ها این شعار را به دلیل پول‌ها و حق حساب‌هایی که می‌گیرند سر می‌دهند.همه آن‌ها ترسو هستند». این واکنش ترامپ و دفاع قاطع و جانانه او از روسیه در مقابل مردم و زدودن اتهام از این کشور مورد انتقاد کاربران فضای اجتماعی قرار گرفت و هشتگی به نام «ترامپ نمی‌تونه» در فضای مجازی، بالاخص توئیتر آمریکا به راه افتاد.

در اولین توئیت حاوی این هشتگ با این جمله روبه‌رو می‌شویم که: «پوتین رئیس ترامپ است و یک کارمند نمی‌تواند به رئیسش اعتراض کند، ترامپ نمی‌تونه.» این توئیت موجی به راه انداخت و تمام افراد مخالف ترامپ از موضع و منظر خود با انتشار یک جمله علیه ناکارآمدی‌های ترامپ به جنبش ترامپ پیوستند.

علاوه بر طعنه‌ها و تسویه حساب‌ها و نیز انتقادات سیاسی، این موج خیلی زود به ورطه طنز و فکاهی نیز افتاد. در یکی از تصاویر منتشر شده‌ای که بازخورد بسیاری داشت، نویسنده می‌پرسد که «چه کسی می‌تونه بره دور دوم؟» و جورج دبلیو بوش، باراک اوباما و بیل کلینتون دست‌های خود را بالا آوردند و ترامپ با چهره‌ای شرمسار، سرش را پایین انداخته و به زمین زل زده است و ابری از سرش بیرون آمده که با خود می‌گوید «ترامپ نمی‌تونه».

بسیاری از روزنامه‌نگاران و نویسنده‌ها با سواد ترامپ و دایره لغات او شوخی کردند و موجی به نام «ترامپ نمی‌تونه بنویسه» و «ترامپ نمی‌تونه بخونه» راه انداختند و لغات سخت و پرطمطراقی را که ترامپ نه شنیده، نه می‌تواند بگوید و نه می‌تواند بنویسد را لیست کرده‌اند. این لیست با مشارکت کاربران به لیست بلندبالایی بدل شده است،

از همین رو یک طنزپرداز پیشنهاد داده است که یک دیکشنری و فرهنگ لغات قطور با نام «ترامپ نمی‌تونه» منتشر کنند. همچنین این شوخی‌ها به روابط خانوادگی ترامپ نیز کشیده شده است و بیشتر تمرکز روی رابطه ترامپ و همسرش، ملانیاست. کاربران در این‌باره نوشته‌اند: «ترامپ نمی‌تونه دست‌های زنش رو بگیره.»

کدخبر: ۳۶۴۷۵۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر