کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۲۷۹۶
تاریخ خبر:

آمریکایی‌ها باید از سلاح‌هایشان دل بکنند

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | یک: هرکس که در آمریکا بر سر کار بیاید و پایش را به کاخ سفید بگذارد، با معضل بزرگی به اسم اسلحه روبه‌رو می‌شود. برای جمهوری‌خواهان کنترل وضعیت ساده است. آنها طرفدار غرب وحشی، اسلحه‌های بسته شده به کمر و فیلم‌های وسترن هستند و اغلب اوقات با بازی کردن با موضوع اسلحه رای خوبی را برای خود به دست می‌آورند. اما برای دموکرات‌ها موضوع یک بحران جدی است. آنها هرگز توان جمع کردن اسلحه از دستان آمریکایی‌ها را نداشته‌اند. اما دوگانگی عجیب منع خرید و فروش اسلحه یا آزاد گذاشتن آن، برایشان همیشه دردسرساز بوده است.

* دو: بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنجشنبه در حضور جمعی از مقامات ارشد کاخ سفید و دادگستری و همچنین خانواده‌های قربانیان تیراندازی‌های ایالت‌های کانکتیکات(۲۰۱۲) و فلوریدا(۲۰۱۸) در حالی که افزایش خشونت‌های مسلحانه در کشورش را یک «اپیدمی خطرناک و شرم بین‌المللی» خواند، گفت:

«این واقعیت که هر روز شماری از مردم آمریکا در خشونت‌های مسلحانه جان خود را از دست می‌دهند اعتبار کشور را خدشه‌دار می‌کند و بدون شک باید این شرایط را تغییر دهیم. آمارها نشان می‌دهد تنها در یک ماه گذشته ۲۵۰ نفر در تیراندازی‌های مختلف کشته و ۵۰۰ تن مجروح شده‌اند.»‌این سخنرانی نشان می‌دهد که بایدن در همان دامی افتاده که پیش از او اوباما هم در آن گیر افتاده بود. خشونت‌های مسلحانه و اسلحه کشیدن روی یکدیگر در آمریکا متوقف ناشدنی به نظر می‌رسد و حتی حالا مشخص شده که در یک‌سال اخیر افزایش هم داشته است.

* سه: او حالا یک فرمان شش مرحله‌ای را ترتیب داده است و می‌خواهد آن را به اجرا بگذارد. هدفش از این کار این است که بخشی از سلاح‌ها را از دست آمریکایی‌ها بگیرد. او به نظر فاصله زیادی در عمل با اوباما دارد که سال‌ها تنها در مورد ضرورت کاهش خشونت‌ها و محدودیت اسلحه در دست مردم عادی حرف می‌زد.

در آمریکا سالانه بیش از ۱۰۰هزارنفر مورد شلیک توسط اسلحه‌هایی قرار می‌گیرند که به راحتی آب خوردن در دسترس شهروندان قرار دارد.عادت حمل اسلحه که قوانین ایالات متحده هم به آن کمک می‌کند از زمان جنگ داخلی آمریکا باقی مانده است.جنگی که به شهروندان این کشور یاد داد تا برای دفاع از خود باید سلاح را همیشه جایی در کشوی خانه خود نگه دارند. قوانین مربوط به این موضوع که چه افرادی می‌توانند سلاح خریداری کنند و حق مالکیت سلاح را داشته باشند، در سطح فدرال تنظیم می‌شود.

* چهار: سال ۲۰۲۰ سال خوبی برای اسلحه فروش‌ها بوده است.کرونا و افزایش ناامنی بر اثر درگیری‌های پلیس با مردم باعث شد تا شهروندان این کشور به فکر پر کردن خانه‌هایشان با سلاح‌های کوچک متنوع بیفتند. بخشی از این افراد طرفداران جمهوری‌خواهان بوده‌اند. کسانی که در ایالاتی نسبتا خشن‌تر زندگی می‌کنند و استفاده از سلاح و آزادی را حق مسلم خود می‌دانند.

* پنج: اما فرمان اجرایی کنترل سلاح از سوی «بایدن» در گام نخست شامل اسلحه‌های دست ساز موسوم به «سلاح‌های نامرئی» می‌شود که دارای شماره سریال نبوده و قطعات آن به‌صورت دستی سرهم می‌شود. به نوشته «نیویورک‌تایمز»، بخش عمده‌ای از ۶ فرمان «جو بایدن» در چارچوب دادگستری آمریکا اجرا خواهد شد.

یکی از فرمان‌ها که به کنترل فروش سلاح‌های دست‌ساز مربوط می‌شود در حالی اعمال شده که مقامات کاخ سفید هنوز این دسته از سلاح‌ها را که نیاز به تأییدیه سوءسابقه نیز ندارند، در طبقه‌بندی سلاح‌های مرگبار قرار نداده‌اند و تنها دادگستری را ملزم به کنترل فروش قطعات آن کرده‌اند.

براساس دومین دستور به دادستان کل آمریکا، وزارت دادگستری دو ماه فرصت دارد تا قانون الزام‌آور کردن استفاده از دستبندهای تثبیت کننده را اجرا کند و به نوعی اقدامات سختگیرانه‌تری درباره این اسلحه‌ها که در حکم اسلحه کوتاه شناخته می‌شوند، اعمال کنند. دولت «بایدن» همچنین درصدد تحقیقات براساس شواهد به دست آمده از خشونت‌های محلی برآمده است؛ موضوعی که «بایدن» برای تحقق آن بودجه‌ای ۵ میلیارد دلاری برای ۸ سال را از کنگره خواسته است.

* شش: بایدن در حالی دست به محدود کردن دسترسی به سلاح می‌زند که در خارج از ایالات متحده بودجه نظامی را به بهانه جلوگیری از خطر چین و روسیه افزایش داده است. در آمریکا هر بار که یک رئیس‌جمهور به فکر کاهش هزینه‌های نظامی بربیاید، دولت بعدی از خجالتش در خواهد آمد و مردم به استقبال جنگ‌طلبان می‌روند. حالا بعید نیست که اقدامات بایدن در محدود کردن سلاح در انتخابات باعث ریزش چشمگیر آرایش شود چراکه برای آمریکایی‌ها دل کندن از سلاح‌هایشان کار آسانی نیست.

کدخبر: ۳۸۲۷۹۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر