کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۶۸۱۲۰
تاریخ خبر:

آمبولانسی برای حیوانات خیابانی

روزنامه هفت صبح، هانیه درویش | گفت‌وگو با کمیل شهامت دوست، حامی حیوانات خیابانی که با تهیه و تجهیز یک ماشین به حیوانات آسیب‌دیده امدادرسانی می‌کند.

از حضور آمبولانس‌های مخصوص حیوانات در سطح شهر چند سالی می‌گذرد. سال‌هاست کلینیک‌ها و مراکز دامپزشکی آمبولانس‌هایی تهیه کرده‌اند که مخصوص حیوانات خانگی و در اصل حیوانات خوش اقبال و مرفه جامعه است چراکه هزینه صرفا حمل و نقل حیوان به مراکز درمانی چیزی حدود ۵۰۰ هزار تومان است. اما آمبولانسی که ما از آن حرف می‌زنیم آمبولانسی مخصوص حیوانات بی‌خانمان خیابانی است که آسیب دیده‌اند و به حال خود رها شده‌اند . یک تماس کافی است تا آمبولانس حیوانات کمیل در هر نقطه‌ای از شهر تهران و حومه حاضر شود، حیوان بینوا را به صورت رایگان حمل و مورد درمان قرار دهد.

کمیل شهامت دوست متولد ۱۳۶۳ است. او از کودکی علاقه خاصی به حیوانات داشته و همین علاقه هفت سال پیش باعث شد او یک گربه آسیب‌دیده را به خانه بیاورد، درمانش کند و تا زمان بهبود از آن نگهداری کند. کم کم این حس انسان‌دوستانه در او بیدار و بیدارتر شد و به تعداد حیواناتی که او از آنها نگهداری می‌کرد افزوده شد. او کم‌کم توانست با کمک‌های مردمی به مداوای تعداد زیادی از حیوانات بی‌خانمان بپردازد و با فیلمبرداری از تمامی مراحل امداد، نجات، مداوا و نگهداری حیوانات تعداد بی‌شماری از مردم را با خود همراه کند. تا جایی که افراد از خارج از کشور برای مداوا و نگهداری حیوانات داوطلب می‌شوند. او حالا یک سالی است که آمبولانسی برای امداد حیوانات و چندماهی است پناهگاهی استاندارد برای نگهداری آنها ایجاد کرده که در نوع خود بی‌نظیر و قابل تقدیر است.

***به سراغ حیوانات می‌رویم ، هر جای شهر که باشند
ساز و کار این آمبولانس که حالا ناجی بسیاری از حیوانات سطح شهر شده است به این صورت است که کمیل توضیح می‌دهد:« کار ما امداد، نجات و درمان این حیوانات است، مردم در خصوص این حیوانات به ما اطلاع‌رسانی می‌کنند و ما برای درمان آنها اقدام می‌کنیم. مردم طی سال‌های اخیر به حیوانات و محیط‌زیست علاقه‌مند شده و نسبت به حیوان آزاری حساسیت نشان می‌دهند، از این‌رو عکس‌ها‌ی مربوط به حیواناتی که مورد آسیب قرار گرفته‌اند را در فضای مجازی به صفحه‌ها‌ی حامی حیوانات می‌فرستند و ما از طریق رصد فضای مجازی از وجود حیوانات آسیب‌دیده مطلع می‌شویم و برای کمک به آنها اقدام می‌کنیم.البته من شماره تماسم را در صفحه اینستاگرامی‌ام قرار داده‌ام و کسانی که دنبال‌کننده صفحه من هستند اگر از موضوع اینچنینی باخبر شوند حتماً برای من عکس و مشخصات حیوان را می‌فرستند و من به‌اندازه‌ای که در توانم است برای کمک به حیوانات اقدام می‌کنم.»

***داوطلبی افراد خارج از کشور برای سرپرستی حیوانات معلول
هم اکنون این فعالیت یک مجموعه کامل از صفر تا صد را برای حیوان انجام می‌دهد. این مجموعه که تحت عنوان یک موسسه حامی حیوانات و محیط‌زیست یک سالی می‌شود به ثبت رسیده از امداد و حمل و نقل، سپس درمان و بعد از آن نگهداری از حیوان را شامل می‌شود. به این ترتیب یک حیوان آسیب‌دیده با آمبولانس که تمامی تجهیزات اورژانس را دارد بررسی می‌شود.اگر آسیب حیوان جدی باشد، به بیمارستان‌های شبانه‌روزی دامپزشکی برده می‌شود و اگر آسیب‌دیدگی کم باشد به کلینیک‌ها منتقل می‌شوند. بعد از آن هم برای دوره نقاهت و گاه تا پایان عمر در پناهگاه نگهداری می‌شوند و۹۰درصد هزینه‌های آن هم از طریق کمک‌های مردمی انجام می‌شود.

مردمی که کمک کردن به این حیوانات بی‌زبان را نه صرفا یک حمایت بلکه وظیفه خود می‌دانند. کمیل شهامت دوست درباره سرنوشت این حیوانات می‌گوید:« اکثر این حیوانات بر اثر حادثه‌ای که برایشان اتفاق می‌افتد معلول می‌شوند به همین دلیل ما آنها را در پناهگاهی با استانداردهای لازم نگه می‌داریم تا روزی که کسی آنها را به سرپرستی قبول کند.» از او می‌پرسم مگر کسی حیوانات معلول را هم به سرپرستی می‌پذیرد و او می‌گوید داوطلبان این حیوانات اکثرا خارج از کشور هستند و ما ماهانه حداقل پنج مورد ارسالی به خارج از کشور داریم.»

***دوستدار واقعی حیوانات چه کسانی‌اند؟
در این روزها که گهگاه در فضای مجازی شاهد حیوان آزاری با رفتارهای جنون‌آمیز و سادیسمیک هستیم شنیدن و دیدن این خبرها مرهمی روی درد دلمان می‌شود. افرادی که ساعات فراغت خود را به کمک به حیوانات بی‌خانمان اختصاص می‌دهند و دست نوازش بر سر این حیواناتی می‌کشند که تشنه محبتند. اورژانس حیوانات کمیل اولین اورژانس رسمی و دارای مجوز است که مخصوص حیوانات است و رایگان به آنها خدمت می‌کند.

شاید کم نباشند افرادی که شعار حیوان دوستی سر می‌دهند و خود را مدافع حقوق حیوانات می‌نامند اما کسانی که به طور واقعی دوستدار حیوانات باشند و خودجوش برای کمک به آنها تلاش کنند، ایده بدهند و خودشان بدون کمک و حمایت هیچ ارگانی و مسئولی در این زمینه فعالیت کنند کم هستند. امیدوارم با اشاعه این اخبار و رویدادها روز به روز شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم و فرهنگ حیوان دوستی هر روز بیشتر در بین مردم اشاعه پیدا کند. این کار را می‌توانیم با کمک‌های نقدی به سایت‌ها و پیج‌های معتبر حمایت از حیوانات شروع کنیم یا حداقل نسبت به دیدن حیوانات آسیب‌دیده در خیابان بی‌تفاوت نباشیم و در حد توان حمایتشان کنیم.

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۲۶۸۱۲۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر