کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۰۹۴۱
تاریخ خبر:

آمار واقعی جان‌باختگان کرونا در چین چقدر است؟

روزنامه هفت صبح| ابهام در اعلام تعداد کشته‌شدگان بر اثر کرونا در چین. دولت چین روز جمعه ضمن بازنگری در آمار جان‌باختگان ویروس جدید کرونا اعلام کرد که ۱۲۹۰نفر دیگر نیز در شهر ووهان بر اثر ابتلا به بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده بودند. چین پیش از این از سوی برخی کشورها به دستکاری در آمار جان‌باختگان بر اثر ابتلا به نوع جدید ویروس کرونا متهم شده بود.

شهر ووهان خاستگاه این ویروس و کانون اصلی شیوع آن در چین بود. بنا به آمار جدید دولت چین، درمجموع ۴۶۳۲نفر در این کشور بر اثر ابتلا به بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست دادند. طبق اعلام شهرداری ووهان، در زمان شیوع این بیماری تعدادی از مبتلایان به ویروس جدید کرونا بدون اینکه به خدمات درمانی دسترسی داشته باشند، در خانه‌های خود جان باختند.

این افراد در آماری که تاکنون از سوی دولت چین ارائه می‌شد، به حساب نیامده بودند. آمار جدیدی که دولت چین ارائه کرده است، تعداد جان‌باختگان بر اثر ابتلا به نوع جدید ویروس کرونا در شهر ۱۱میلیون نفری ووهان را ۵۰درصد افزایش می‌دهد. به این ترتیب بنا به آمار رسمی ‌۳۸۶۹نفر در ووهان بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست دادند.

روزنامه واشنگتن‌پست، پیش از این گزارش داده بود که شمار جان‌باختگان در شهر ووهان ۱۶برابر آمار رسمی ‌یعنی حدود ۴۲هزار نفر بوده است. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه روز پنجشنبه گفته بود که برخی ابعاد شیوع ویروس جدید کرونا در چین نامشخص است. او در مصاحبه با روزنامه فایننشیال‌تایمز تاکید کرده بود که در چین اتفاقاتی در زمان شیوع بیماری کووید۱۹ روی داده است که «ما از آن بی اطلاع هستیم.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه ضمن دفاع از چین تاکید کرده است که طرح اتهام‌ها علیه این کشور «زیانبار» است.
تاکنون بیش از دومیلیون و ۱۳۵هزار نفر در سراسر جهان به ویروس جدید کرونا مبتلا شده‌اند. این در حالی است که بیش از ۱۴۱هزار نفر از این افراد جان خود را بر اثر ابتلا به این ویروس از دست داده‌اند.

*** اقتصاد چین برای اولین‌بار در چند دهه اخیر منقبض شد
با بسته‌شدن بسیاری از کارخانه‌ها و کسب‌وکارها در چین، اقتصاد این کشور در سه‌ماهه اول سال با سرعتی کم‌سابقه منقبض شده است. براساس آمارهای رسمی‌ که در روز جمعه منتشر شد، دومین اقتصاد بزرگ جهان در این فاصله ۶.۸درصد کوچک شد. هزینه‌ای که شیوع ویروس کرونا برای اقتصاد چین به بار آورده نگرانی بزرگی برای سایر کشورها خواهد بود. چین به‌عنوان یک مصرف‌کننده و تولیدکننده کالاها و خدمات از پایه‌های مهم اقتصادی جهان است.

اقتصاد این کشور در سه‌ماهه اول سال گذشته ۶.۴درصد رشد کرده بود، دوره‌ای که درگیر جنگی تجاری با آمریکا بود. در دو دهه اخیر، چین شاهد رشد میانگین سالانه ۹درصد بوده است، هرچند کارشناسان مکررا دقت داده‌های اقتصادی چین را زیر سوال برده‌اند.این اولین بار از سال ۱۹۹۲ یعنی شروع ثبت ارقام سه‌ماهه رشد است که اقتصاد این کشور منقبض می‌شود.

یوئی سو از «واحد اطلاعاتی اکونومیست» می‌گوید: «انقباض تولید ناخالص ملی در فاصله ژانویه تا مارس به معنی ازدست‌رفتن دائمی ‌درآمدها خواهد بود، موضوعی که در اعلام ورشکستی شرکت‌های کوچک و بیکاری منعکس می‌شود.» رابین برنت، خبرنگار بی‌بی‌سی در شانگهای می‌گوید، پکن به در راه بودن محرک‌های قابل توجه اقتصادی برای تثبیت و بهبودی اقتصادی اشاره کرده است.

افت اقتصادی در باقی جهان مشکلی عمده برای چین خواهد بود چون صادرات نقش مهمی‌ در اقتصاد این کشور دارد و اگر این اتفاق بیفتد، روند بهبودی برای این کشور سریع نخواهد بود. صندوق بین‌المللی پول روز پنجشنبه پیش‌بینی کرد، اقتصاد چین وارد رکود نخواهد شد اما رشد امسال آن فقط ۱.۲درصد خواهد بود.

کدخبر: ۳۲۰۹۴۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر