کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۳۹۳۷
تاریخ خبر:

آمار متناقض؛ ‌لیگ‌برتر بی‌کیفیت است‌ یا استاندارد؟

روزنامه هفت صبح | هفته بیست و هشتم لیگ برتر با نتایج و اتفاقات جالبی توام شد. نتایجی که عددها و سوژه‌‌های مختلفی را هم خلق کرد. با هم مهم‌ترین این سوژه‌ها و اعداد را مرور می‌کنیم.

فقر گل، حتی برای پرسپولیس و سپاهان
هر ۱۶ تیم حاضر در لیگ برتر در گلزنی عملکرد ناموفقی داشتند و این موضوع شامل حال پرسپولیس هم می‌شود. سرخپوشان پایتخت با وجود اینکه فقط یک شکست را در لیگ متحمل شده‌اند‌ اما تعداد گل زده آنها تا پایان هفته بیست و هشتم تنها ۴۲ گل بوده که میانگین یک و نیم گل را برای هر بازی نشان می‌دهد. این آمار ناامیدکننده در شرایطی رقم خورد که پرسپولیس بازیکنان بزرگی در فاز هجومی خود دارد و انتظار می‌رفت این تیم بتواند گل‌های بیشتری را وارد دروازه حریفانش کند. در بین تیم‌های لیگ برتری سپاهان بهترین آمار را در گلزنی داشته است.

زردپوشان اصفهانی در ۲۸ بازی گذشته خود ۴۹ گل به ثمر رسانده‌اند اما با این حال میانگین گل زده آنها در هر بازی به ۲ گل نمی‌رسد. در مجموع لیگ برتر فوتبال ایران با فقر گلزنی روبه‌رو است. حتی در جدول گلزنان لیگ هم به جز سجاد شهباززاده که با ۱۹ گل در صدر ایستاده، آمار قابل قبولی را از سایر بازیکنان شاهد نیستیم. بهترین گلزن پرسپولیس در لیگ بیستم احمد نوراللهی بوده که تنها ۸ گل به ثمر رسانده و در استقلال هم ارسلان مطهری با ۷ گل عملکرد بهتری نسبت به سایر همبازیانش در گلزنی داشته است.

سپاهان با همین امتیاز قهرمان لیگ برتر شده بود!
برای اولین بار در تاریخ مسابقات فوتبال لیگ برتر دو تیم مرز امتیازات ۲ امتیاز به ازای هر بازی را درخواهند نوردید. پرسپولیس از مرز ۶۰ امتیاز گذشته و با دو باخت هم بالاتر از ۶۰ می‌ماند، تیم سپاهان اما با تنها یک امتیاز دیگر در دو بازی آینده به مرز قهرمانی خواهد رسید اما برای اولین بار در تاریخ لیگ برتر یکی از تیم‌هایی که به مرز قهرمانی می‌رسند، قهرمان نخواهد شد. سپاهان که امروز در ۲۸ بازی ۵۹ امتیاز گرفته و دوم است و کار سختی برای قهرمان شدن دارد، آخرین بار با کسب ۵۹ امتیاز در لیگ چهاردهم حرفه‌ای قهرمان مسابقات فوتبال لیگ برتر شد، در تاریخ لیگ‌های ۱۶ تیمی، پاس سال‌های ۵۵ و ۵۶، پرسپولیس ۷۴ و ۷۵، استقلال ۸۴، سایپا ۸۵، فولاد ۹۲، سپاهان ۹۳ و استقلال خوزستان ۹۴ نتوانسته‌اند در زمان قهرمانی به مرز امتیاز قهرمانی برسند .

اما حالا دو تیم برای اولین بار از مرز قهرمانی یعنی همان میانگین ۲ امتیاز در ازای هر بازی را همراه با یکدیگر خواهند گذشت. این مسئله نشان می‌دهد که پرسپولیس و سپاهان باکیفیت‌ترین رقابت بر سر قهرمانی را در تاریخ لیگ برتر دارند و برای تیم‌ها هم بهترین میزان امتیازات در این دوره زمانی ثبت شده است. البته یک بار دیگر هم پرسپولیس و سپاهان در لیگ هفتم مشابه این کیفیت را در رقابت‌شان به نمایش گذاشتند که البته آنجا ۶ امتیاز از پرسپولیس و ۵ امتیاز از سپاهان کم شده بود. رقابت نزدیک دو تیم تا هفته آخر و رسیدن هر دوی آنها به میانگین استاندارد برای قهرمانی، می‌تواند نشان‌دهنده یک لیگ رقابتی و باکیفیت باشد اما بردهای ناپلئونی و عملکرد ضعیف تیم‌ها در فاز هجومی می‌تواند این نظریه را نقض و ثابت کند که لیگ برتر ایران کیفیت قابل قبولی ندارد.

۱۸ بازی بی‌شکست در لیگ برتر برای پرسپولیس
پرسپولیس با کسب یک برد ۵برصفر آمار عملکرد فوق‌العاده‌ای را در ۲۷ بازی رسمی اخیر خود ثبت کرد، رکوردی که با ۲۱ برد، نتیجه‌ای تاریخی برای فوتبال باشگاهی ماست. پرسپولیس در این بازه زمانی ۱۸ بازی در لیگ، ۳ بازی در جام حذفی و ۶ بازی در لیگ قهرمانان آسیا برگزار کرده است. پرسپولیس در ۱۸ بازی اخیر خود ۱۴ برد و ۴ مساوی کسب کرده است. در لیگ قهرمانان آسیا پرسپولیس ۵ برد و یک باخت داشته است.

در جام حذفی ۲ برد و یک مساوی نصیب تیم فوتبال پرسپولیس شده است. پرسپولیس در ۱۸ بازی اخیر خود در لیگ صاحب ۳۱ گل زده و ۶ گل خورده شده‌، در جام حذفی ۷ گل زده و یک گل خورده داشته و در لیگ قهرمانان آسیا هم به ۱۴ گل زده و ‌ ۵ گل خورده رسیده است، بر این اساس پرسپولیس صاحب ۵۲ گل زده و ۱۲ گل خورده در این بازی‌ها شده ‌ و تفاضل گل ۴۰ مثبت در این بازی‌ها برای پرسپولیس ثبت شده است. پرسپولیس با این آمار صاحب ۶۸ امتیاز در ۲۷ بازی اخیر خود شده ‌ که آماری شگفت‌انگیز برای این تیم در مسابقات فوتبال باشگاهی ما محسوب می‌شود، اگر پرسپولیس در دو بازی آینده خود بی‌شکست بماند، صاحب رکورد ۲۰ بازی متوالی بی‌شکست در یک دوره از مسابقات فوتبال لیگ ایران خواهد شد.

پرسپولیس، استقلال را از دور خارج کرد
اگرچه از هفته‌ها قبل مشخص بود که استقلال شانسی برای قهرمانی ندارد‌ اما این تیم همچنان روی کاغذ شانس قهرمانی داشت و می‌توانست با پیروزی در تمام بازی‌هایش و شکست پرسپولیس یا سپاهان در بازی‌های باقی مانده به کسب عنوان قهرمانی امیدوار باشد‌ اما پیروزی پرسپولیس مقابل ماشین‌سازی، عملا استقلال را از دور خارج کرد و حالا دیگر شاگردان فرهاد مجیدی روی کاغذ هم شانس قهرمانی ندارند.

به‌طوری که اگر پرسپولیس و سپاهان در هر دو بازی باقی مانده خود شکست بخورند، باز هم استقلال در صورت پیروزی در بازی‌های باقی‌مانده‌اش ۵۹ امتیازی شده و دو امتیاز کمتر از پرسپولیس خواهد داشت. استقلال البته با توجه به پیروزی سپاهان جایگاه نایب‌قهرمانی را نیز از دست داد و اگر موفق شود هر دو بازی خود را ببرد و سپاهان نیز در هر دو بازی پیش رو شکست بخورد، هر دو تیم ۵۹ امتیازی می‌شوند که البته تفاضل گل سپاهان بسیار بهتر از استقلال است. با توجه به این اتفاقات باید دید در هفته آخر چه نتایجی رقم خواهد خورد و استقلال با چه شرایطی مقابل سپاهان حاضر خواهد شد.

استقلال هم به میانگین قهرمانی نزدیک می‌شود؟
استقلال در پایان هفته بیست و هشتم ۵۳ امتیازی است. همان امتیازی که فصل گذشته در پایان به آن رسیده بود. بیشترین امتیازی که استقلال در فصول اخیر به آن رسیده بود، ۵۷ بود و حالا تیم فرهاد مجیدی این شانس را دارد که با پیروزی در دو بازی بعدی خود به امتیاز ۵۹ برسد و در یک قدمی میانگین استاندارد لازم برای رسیدن به قهرمانی برسد و البته افسوس امتیازاتی را بخورد که در برابر تیم‌هایی مثل ذوب‌آهن و سایپا و در ورزشگاه آزادی از دست داد.

کدخبر: ۴۰۳۹۳۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر