کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۷۴۴۵
تاریخ خبر:

آمار عجیب از مبتلایان به کرونا در اصفهان

روزنامه هفت صبح، ‌نگین باقری| دو روز پیش سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خبر مهمی درباره ۱۷۲ مبتلای امیکرون در اصفهان داد. به گفته او تعداد افرادی که با وجود تزریق دُز دوم به این بیماری مبتلا شده‌اند، از آنهایی که اصلا واکسن نزده بودند یا یک دز زده بودند، بیشتر است. ماجرا چیست؟در گزارش دانشگاه اصفهان نشان داده شده بود که تا روز دوشنبه در شهرستان‌های زیر پوشش این دانشگاه، ۱۷۲ نفر به کرونا از نوع امیکرون مبتلا شده بودند. از این تعداد ۳۰ نفر سه نوبت، ۱۱۳ نفر دو نوبت و ۱۵ نفر یک نوبت واکسن تزریق کرده بودند.

همچنین ۱۲ نفر اصلا واکسن نزده، دو نفر زیر سن واکسیناسیون قرار داشته و چهار نفر هم بیماری‌های زمینه‌ای داشتند. بیشتر بودن تعداد مبتلایانی که دو دُز تزریق کرده بودند، باعث شد که بار دیگر از این پزشک بخواهیم توضیحی درباره این موضوع بدهد. عقدک در گفت‌و‌گو با روزنامه هفت صبح خبر مهمی اعلام کرد. به گفته او کسی که یک یا دو دُز واکسن زده باشد فرقی با کسی که اصلا واکسن نزده ندارد. او خبر می‌دهد: «از نگاه ما سیستم ایمنی کسی که واکسن دُز اول و دوم خود را زده باشد، با کسی که واکسن نزده در یک طبقه قرار دارد.

چرا که بدن آنها تنها ۲۵‌درصد احتمال دارد که مقابل امیکرون ایمنی داشته باشد. حتی کسی که دز دوم را زده بیشتر از ۲۵‌درصد ایمنی ندارد. ولی تزریق دز سوم، ۷۵ تا ۸۰‌درصد به بدن مقابل امیکرون ایمنی می‌دهد. برای همین کسانی که واکسن نزده‌اند و آنهایی که یک دز یا دو دز زده‌اند در یک طبقه قرار دارند و دز سومی‌ها در یک طبقه دیگر. این در حالی است که تعداد افراد طبقه اول ۱۰‌درصد از اعضای جامعه است و تعداد گروه دوم (شامل واکسن‌نزده‌ها، ‌یک دزی‌ها و دو دزی‌ها!) بالای ۸۵‌درصد.»

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تا امروز از بین سه نفری که در کشور به علت امیکرون فوت کردند، هیچ‌کدام دز سوم را تزریق نکرده بودند. این سه نفر ساکن تبریز، شهرکرد و یزد بودند که یا اصلا واکسن نزده و یا فقط دو دز تزریق کرده بودند.عقدک تاکید می‌کند: «بدانید که واکسن موقعی به شما کمک می‌کند که دز سوم را زده باشید. البته این به‌معنای آن نیست که با دز سوم اتفاقی نمی‌افتد؛ شما سه دز هم بزنید ممکن است باز بگیرید. واکسن فقط احتمال بستری شدن، آی‌سی‌یو رفتن و مرگ را کمتر می‌کند؛ به همین دلیل است که ۳۰ نفر در اصفهان با وجود دز سوم به امیکرون مبتلا شده بودند.»

صدای پای امیکرون به گوش رسید
‌ دیروز خبر مهم دیگری هم ساعت ۱۴ بعد از ظهر اعلام شد. به گفته مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت از بیست و هفتم تا بیست و هشتم دی ماه سه هزار و ۶۵۳ بیمار جدید مبتلا به کووید شناسایی شدند. این عدد در حالی بود که تقریبا آمار ابتلا در کشور ما بعد از افزایش تزریق واکسن از ۳ هزار نفر در روز فاصله گرفته بود. با این حال در همین فاصله ۱۸ نفر جان خود را بر اثر این بیماری از دست دادند که تعداد آنها نیمی از آمار مرگ و میر در یک روز قبل‌تر از این بود.

‌با توجه به افزایش تعداد ابتلا، احتمالا به‌زودی هم شاهد افزایش میزان مرگ و میر روزانه بر اثر کووید خواهیم شد. تنها این تغییرات نبودند که نشان می‌داد کم‌کم امیکرون در کشور ما هم تبدیل به یک موج شده؛ مسئولان وزارت بهداشت هم نگرانی‌هایی از افزایش مبتلایان نشان دادند که در ادامه به آنها اشاره شده است.

یکی از افرادی که شرایط کشور را شکننده خواند، فرمانده ستاد مقابله با کرونا بود. او خبر مهمی هم درباره تست امیکرون داده و گفته کیت‌های تشخیص این بیماری ساخته و در دو نقطه تهران توزیع شده است. یعنی در حال حاضر به‌جز این دو نقطه که نامی از آنها نیامده، مراکز دیگر قدرت تشخیص امیکرون را نخواهند داشت. بررسی‌های هفت صبح نشان می‌دهد یکی از این مراکز آزمایشگاهی در خیابان امیرآباد است که برای اولین بار مدعی تهیه کیت تست این واریانت از ویروس کرونا شده بود.

تا اینجای کار در کشور ما ۱۲ هزار نفر به امیکرون مبتلا شده‌اند. این عددی است که رئیس مرکز سلامت وزارت بهداشت دیروز خبر داد. با توجه به اینکه پیش از این سازمان بهداشت جهانی گفته بود که این ویروس در سه روز، دو برابر می‌شود، یعنی ۲۱ روز دیگر تعداد مبتلایان در کشور ما به یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر خواهد رسید.

این نگرانی‌ها از امیکرون با صحبت‌های وزیر کشور همراه شده که درخواست کرده مدارس و دانشگاه‌ها دیگر به‌صورت حضوری به فعالیتشان ادامه دهند. احمد وحیدی این حرف‌ها را در نشستی که با دو وزیر آموزش و پرورش و علوم داشته زده است. از قضا وزیر آموزش و پرورش هم موافقت کرده و گفته به این جمع‎‌بندی رسیده که دیگر باید مدارس را حضوری کنند. وزیر علوم ولی این قاطعیت را نشان نداده و گفته اول وزارت بهداشت باید پروتکلی درباره بازگشایی خوابگاه‌ها به آنها بدهند و بعد در این‌باره تصمیم‌گیری شود. برای تصمیم نهایی، وزارت بهداشت عملا حرف آخر را می‌زند. از حرف‌های دیروز معاون وزیر بهداشت پیداست که آنها هم مخالفتی تا این لحظه با باز شدن مدارس نداشته‌اند. به گفته او ستاد ملی کرونا دیگر تصمیم گرفته مدارس باز شوند و اگر پروتکل‌ها رعایت شوند مشکلی ایجاد نخواهد شد.

کدخبر: ۴۳۷۴۴۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر