کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۶۶۵۷
تاریخ خبر:

آمارهایی شگفت‌انگیز درباره تسهیلات مستاجران

روزنامه هفت صبح | پنج روز از ماه شهریور گذشته و با اینکه قرار بود وام مستاجران از ابتدای ماه آغاز شود، خبرهایی درباره تاخیر در پرداخت آن شنیده می‌شود. بعضی خبرگزاری‌ها ادعا کرده‌‌اند به دلیل آشنا نبودن کارمندان بانک با سامانه اقدام ملی وزارت راه و شهرسازی روند یادگیری به کندی انجام می‌شود. آنها از قول مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن نوشته‌اند تا ساعت۶ بعدازظهر روز دوشنبه تنها ۹۷پرونده در بانک تشکیل و فقط به ۹فقره از آنها تسهیلات پرداخت شده است.

*** ایرادات بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مستاجران
پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و‌شهرسازی در این باره به خبرگزاری ایسنا گفته با توجه به اینکه کارکنان شعب مختلف ۱۳هزار بانک سراسر کشور که درگیر پرداخت کمک ودیعه اجاره مسکن هستند به تازگی با سامانه اقدام ملی مسکن آشنا شده‌اند روند آموزش این افراد در حال انجام است.

او ابراز امیدواری کرده فرآیند یادگیری و ورود به کارتابل توسط کارکنان بانک‌ها به سرعت جلو برود و در روزهای آینده شاهد افزایش پرداخت تسهیلات باشیم چون ثبت‌نام متقاضیان به پایان رسیده، بارگذاری مدارک متقاضیان هم در حال انجام است، به محض اینکه استعلام متقاضیان بیاید به صورت خودکار به بانک معرفی می‌شوند.

*** بروز یک نشانه مثبت
عبدالناصر همتی مدیر کل بانک مرکزی در روزهای گذشته گفته بود بانک‌ها هنوز به سامانه وزارت راه و شهرسازی متصل نشده‌اند. با توجه به صحبت‌های پروانه اصلانی به‌نظر می‌رسد این مشکل برطرف شده است. با این حال خبرنگار ایسنا نوشته به طور سرزده از چند شعبه بانک مسکن چند و چون پرداخت وام اجاره را جویا شده که غالب آنها عنوان کرده‌اند بخشنامه‌ای در این زمینه ابلاغ نشده است.

*** ریزش شدید آمار مشمولان تسهیلات
وزیر راه و شهرسازی در یک برنامه رادیویی با سوالاتی درباره روند پرداخت تسهیلات مستاجران روبه‌رو شد. به گفته محمد اسلامی دو میلیون و ۳۳۳ هزار و ۱۱ نفر پیامک برای دریافت کمک ودیعه مسکن ارسال کردند که بخش عمده‌ای از این متقاضیان کد ملی معتبر نداشتند و هم اکنون می‌دانیم ۳۹۱ هزار و ۶۰۰ نفر متقاضی واقعی هستند. پس از بررسی‌های انجام شده مشخص شد ۲۵۲ هزار نفر واجد شرایط بوده‌اند که از این تعداد، ۴۹ هزار و ۱۷ نفر به بانک‌ها معرفی شده‌اند. او در پایان گفته تا روز یکشنبه تنها ۹نفر موفق به دریافت تسهیلات ودیعه مسکن شده‌اند.

*** چند تناقض‌، تعدادی مشکل و یک نگرانی
عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی هم در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما گفته یکی از تلاش‌های مهم بانک مرکزی در این روزها اعطای وام ودیعه مسکن است که هنوز وزارت راه‌وشهرسازی سامانه مربوط را به بانک‌ها متصل نکرده و سهمیه هر بانک مشخص شده است و آن‌ها در انتظار اتصال وزارت راه‌وشهرسازی هستند.

این اظهارنظر رئیس کل بانک مرکزی در تضاد با سخنان مقامات ارشد وزارت راه و شهرسازی و معاونت مسکن و ساختمان این وزارت است که بارها بر انجام پالایش و غربالگری‌های لازم برای انتخاب متقاضیان مشمول دریافت این تسهیلات تاکید داشته‌اند.

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی و پروانه اصلانی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن این وزارتخانه چند مرتبه از معرفی تعدادی از متقاضیان دریافت این تسهیلات به شعب بانک‌های عامل موردنظر متقاضیان که اسم بانک عامل و نام شعبه موردنظر خود را در سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن اعلام کرده بودند، خبر دادند. بنا برگفته این دو نفر برای آنکه حضور متقاضیان در بانک‌ها سبب ایجاد ازدحام نشود، از ارسال پیامک به صورت محدود به تعدادی از متقاضیان دریافت وام ودیعه مسکن ارسال شده است.

کمی بعد بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد به دلیل آنکه هنوز سهمیه هر بانک و توان پرداخت شعب اعلامی از سوی متقاضیان دریافت این تسهیلات مشخص نیست، مشمولان دریافت وام ودیعه مسکن، منتظر پیامک بانک عامل باشند تا به شعبه‌ای که اعتبار لازم را در اختیار دارد، هدایت شوند. به این ترتیب گزینه مربوط به امکان انتخاب بانک عامل و شعبه موردنظر از سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن حذف شد تا امکان انتخاب بانک عامل و شعبه موردنظر از سوی ثبت‌نام‌کنندگان دریافت وام ودیعه دیگر وجود نداشته باشد.

خبرگزاری مهر با انتقاد از این اتفاقات می‌نویسد: پاسکاری و سرگردانی مردم و متقاضیان دریافت تسهیلات ودیعه مستاجران سبب شده تا برخی کارشناسان بازار مسکن گمانه‌هایی مبنی بر احتمال تعویق، توقف یا شکست در اجرای طرح اعطای تسهیلات ودیعه مسکن را مطرح کنند.

روند کند اعطای وام ودیعه مسکن در حالی است که با توجه به اینکه اعلام شده که سال تحصیلی مراکز آموزشی اعم از تحت پوشش وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم (مدارس و دانشگاه‌ها) از ۱۵شهریور ماه بازگشایی می‌شوند و همچنین با توجه به همزمانی فعالیت این مراکز آموزشی، با ماه‌های محرم و صفر که معمولاً به طور سنتی، تمایل خانواده‌های مستأجر به جابه‌جایی کاهش می‌یابد، تابستان امسال، فصل جابه‌جایی کوتاه‌تری برای خانواده‌ها خواهد بود.

کدخبر: ۳۴۶۶۵۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر