کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۰۲۸۶
تاریخ خبر:

آقایان مربی؛ بیایید و به استقلال ‌«نه» بگویید!

روزنامه هفت صبح | تقریبا مشخص است که مذاکره با مربیان خارجی کلا نمایشی است و سرمربی بعدی استقلال داخلی خواهد بود. گذشته از اینکه جانشینی مجیدی برای هر مربی ایرانی و خارجی در شرایط فعلی خطرات زیادی برای گزینه‌ها دارد، تک‌تک آنها با مشکلات خاص خودشان در استقلال دست و پنجه نرم خواهند کرد.

جواد نکونام
او جدید‌ترین گزینه هدایت استقلال است و شاید همین حالا که این مطلب را می‌خوانید، او به عنوان سرمربی جدید این تیم انتخاب و معرفی شده باشد اما به همان اندازه که احتمال حضور او روی نیمکت استقلال زیاد است، توقعات هم از او زیاد است. هواداران استقلال در لیگ بیست و یکم به جام قهرمانی رسیدند و در فصل آینده علاوه بر تکرار قهرمانی، به دنبال دیدن فوتبالی چشم‌نواز از بازیکنان تیم‌شان هم هستند. اما مشکل اینجاست که تیم‌های نکونام هم فوتبال جذابی بازی نمی‌کنند. نکونام به شدت تحت تاثیر کارلوس کی‌روش است و سبک بازی تیم‌های او شبیه تیم‌های این مربی پرتغالی است.

از تیم‌های نکونام، معمولا یک فوتبال دونده و جنگنده می‌بینیم که به دنبال استفاده از کوچک‌ترین فرصت‌ها برای گلزنی است. کمتر پیش آمده که یک فوتبال هجومی و جذاب و تماشاگرپسند از تیم‌های نکونام ببینیم و اتفاقا این همان چیزی است که هواداران استقلال برای فصل بعد توقع دارند. با جواد نکونام بعید است هواداران استقلال به خواسته‌شان برسند، ضمن اینکه احتمال ناتوانی در دفاع از عنوان قهرمانی را هم باید در نظر بگیریم تا متوجه شویم نیمکت استقلال چقدر برای نکونام خطرناک است.

سیدمهدی رحمتی
بعد از حدود دو سال سرمربیگری در لیگ برتر و تجربه حضور در لیگ قهرمانان آسیا با پدیده مشهد، دیگر نمی‌توان رحمتی را یک مربی جوان و کم‌تجربه دانست. او سال‌ها در استقلال بازی کرده و با جو رختکن این تیم که گاهی در اختیار خود او بود، کاملا آشناست اما چالش‌های زیادی بر‌سر راه او وجود دارد. مهم‌تر از هر چیز، بی‌علاقگی هواداران استقلال به حضور او روی نیمکت این تیم است که می‌تواند از همان ابتدا کار را برای او سخت کند. او محبوبیت و مقبولیت نصفه و نیمه نکونام در میان هواداران را هم ندارد و اگر روی نیمکت استقلال بنشیند، باید بخشی از انرژی‌اش را صرف همراه کردن هواداران با خودش بکند.

این اتفاق هم فقط با گرفتن نتایج خوب از همان هفته اول رقم خواهد خورد. رحمتی باید بداند که هواداران استقلال بعد از یک فصل بدون شکست، طاقت باختن ندارند و خیلی زود مربی بعدی را با مجیدی مقایسه خواهند کرد. نکته دوم درباره رحمتی، موضع دوگانه بازیکنان در قبال اوست. در همین تیم استقلال هستند بازیکنانی که رابطه چندان خوبی با رحمتی نداشته و ندارند و این می‌تواند خیلی زود او را به بن‌بست برساند. دست آخر اینکه او مدرک مربیگری معتبر هم ندارد.

رضا عنایتی
او هوادار را از لیگ یک به لیگ برتر آورد و این تیم را در لیگ برتر نگه داشت. با این تیم فراتر از انتظار نتیجه گرفت و توانست استعدادش را در مربیگری به نمایش بگذارد. گفته می‌شود از هدایت هوادار هم استعفا داده و احتمالا منتظر است تا گزینه‌های اصلی در مذاکره با استقلال به بن‌بست برسند تا نوبت به مذاکره با او هم برسد. اما موانع زیادی بر‌سر راه نشستن او روی نیمکت استقلال وجود دارد. قبل از هر چیز او هنوز یک مربی کم‌تجربه است.

یک فصل کار کردن در لیگ برتر، حتی اگر موفقیت‌آمیز باشد، برای نشستن روی نیمکت تیم استقلال کافی نیست. او البته یک استقلالی قدیمی است و اتفاقا محبوبیت قابل توجهی هم در میان هواداران دارد اما نشستن روی نیمکت استقلال به چیزهایی فراتر از این نیاز دارد. مخصوصا این استقلالی که همه رکوردهای تاریخ لیگ برتر را شکسته است. توقعات هواداران از این تیم، می‌تواند کمر هر مربی باتجربه‌ای را خم کند، چه برسد به عنایتی جوان که نشان داده احساسی هم هست! قطعا برای او بهتر است که در صورت مواجهه با پیشنهاد استقلال، پاسخ منفی بدهد و به خودش این فرصت را بدهد که با تجربه‌ای بیشتر و در شرایطی مناسب‌تر هدایت این تیم را برعهده بگیرد.

امیر قلعه‌نویی
اصلا به این توجه نکنید که او قراردادش را همین هفته پیش با گل‌گهر سیرجان تمدید کرد. قلعه‌نویی یک بار هم وقتی لیست خریدش را به مدیران تراکتور برای فصل آینده داده بود، راهش را به سمت تهران کج کرد و به استقلال آمد تا هدایت این تیم را برعهده بگیرد. جذابیت کار در استقلال حتی برای مربی سرد و گرم چشیده‌ای مثل قلعه‌نویی هم وسوسه‌کننده است. عشق و علاقه او به این تیم را هم در نظر بگیرید تا متوجه شوید که او چقدر به نیمکت استقلال نزدیک است!

با این حال چالش‌‎های او در استقلال کمتر از بقیه گزینه‌ها نیست. او سال‌هاست موفقیتی در عرصه مربیگری به دست نیاورده است. منتقدانش می‌گویند هنوز هم فوتبالی که تیم‌های او بازی می‌کنند جذابیت و عمق زیادی ندارد. او در فصلی که گذشت، چند بار با هواداران استقلال به مشکل خورد. تبریک دیرهنگام قهرمانی استقلال توسط او باعث شد تا مخالفانش مدعی شوند که از این قهرمانی خوشحال نیست! در میان هواداران استقلال،‌ مخالفان او در این چند سال اگر بیشتر نشده باشند، کمتر نشده‌اند. قلعه‌نویی محبوبیت و پایگاه اجتماعی سابق را در بدنه هواداری استقلال ندارد و مطمئنا آنها به اندازه قبل به او فرصت اشتباه نخواهند داد.

کدخبر: ۴۶۰۲۸۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر