کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۲۴۴۷
تاریخ خبر:

آقایان، شما متهم به تبانی هستید!

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | ادعاهای افشین پیروانی درباره قهرمانی استقلال در لیگ هشتم یک بار دیگر شایعات آن روزها را بر سر زبان‌ها انداخته است. در میان مجادلات امیر قلعه‌نویی و افشین پیروانی، یکی از ادعاهای سرپرست پرسپولیس حسابی جنجالی شده و واکنش‌های استقلالی‌ها را برانگیخته است.

او از دروازه‌بانی گفته که باعث قهرمانی استقلال در لیگ هشتم شده است. منظور او عیسی اندوی دروازه‌بان وقت ذوب‌آهن بود که در هفته آخر چهار گل از فولاد خورد و باعث شد تا استقلال با پیروزی بر پیام قهرمان لیگ هشتم شود. به همین بهانه در این مطلب به مرور مهم‌ترین افرادی که با اتهاماتی مشابه این روبه‌رو شدند می‌پردازیم. اتهاماتی که هرگز ثابت نشدند و البته واقعیت هم هرگز برای اهالی فوتبال مشخص نشد.

*** جلالی مرد بود یا اندوی نامرد؟
لیگ برتر هشتم در هفته‌های پایانی دو مدعی قهرمانی داشت. استقلال با امیر قلعه‌نویی و ذوب‌آهن با منصور ابراهیم‌زاده. البته تا هفته بیست و پنجم استقلال نتایج بهتری گرفته بود و مدعی اول قهرمانی بود اما ناگهان تیم قلعه‌نویی افت کرد، باخت ۴بریک به فجر سپاسی و پنج مساوی در هشت هفته پایانی، وضعیت استقلال را تا حدودی بحرانی کرد. به خصوص مساوی مقابل سایپا با گل دقیقه ۹۲ برجلو که فوتبال ایران را به جنجال کشاند و باعث برکناری مایلی‌کهن از هدایت تیم ملی هم شد.

در سوی دیگر ذوب‌آهن در هفته‌های پایانی نتایج فوق‌العاده‌ای گرفته بود. شش برد و یک مساوی در هفت بازی باعث شد تا در هفته ماقبل آخر، ذوب‌آهن ۶۶ امتیازی شود و استقلال با ۶۳ امتیاز در رده دوم قرار بگیرد. به این ترتیب تیم اصفهانی در بازی آخر فقط به یک مساوی خارج از خانه مقابل فولاد خوزستان نیاز داشت تا قهرمانی‌اش را در لیگ هشتم جشن بگیرد. استقلال اما باید در مشهد پیام را می‌برد و منتظر شنیدن خبر باخت ذوب‌آهن در اهواز می‌ماند.

در پایان نیمه‌های اول، استقلال یک گل به پیام زده بود و فولاد هم یک گل به ذوب‌آهن! این یعنی قهرمانی استقلال. در دقیقه ۷۲ بازی اهواز، ذوب‌آهن به گل مساوی رسید اما دقایقی بعد فولاد به دو گل متوالی رسید و در نهایت با یک گل دیگر در وقت‌های تلف شده کار ذوب‌آهن را تمام کرد. در سوی دیگر استقلال هم پیام را با همان یک گل فابیو جانواریو شکست داد و معجزه رخ داد و استقلال ناباورانه در مشهد جشن قهرمانی گرفت. امیر قلعه‌نویی بلافاصله پس از سوت پایان بازی تیمش، از مجید جلالی سرمربی وقت فولاد تشکر کرد و از او به عنوان یک مرد نام برد.

اما بعد از دیده شدن فیلم گل‌های بازی فولاد و ذوب‌آهن، عده‌ای معتقد بودند که قلعه‌نویی باید تشکر اصلی را از عیسی اندوی دروازه‌بان نیجریه‌ای ذوب‌آهن بکند که گل‌های بد و شاید هم مشکوکی خورده بود! در واقع شایعه شده بود که اندوی از عمد گل‌هایی خورده بود تا استقلال قهرمان شود. این ادعا البته هرگز ثابت نشد و اندوی که گفته می‌شد قصد دارد به استقلال برود، به آلمان، فرانسه و بلاروس رفت و در این کشورها بازی کرد. او البته در مقطعی به ایران برگشت و چند بازی برای تراکتورسازی انجام داد.

*** تقی‌پوری که استقلال را قهرمان کرد
در سال ۱۳۸۷ استقلال به همراه پگاه گیلان به فینال جام حذفی رسید. در بازی رفت تیم گیلانی با یک گل پیروز شد و بازی برگشت در تهران و ورزشگاه آزادی برگزار شد. در حالی که به نظر می‌رسید استقلال کار سختی برای جبران باخت بازی رفت داشته باشد اما این تیم راحت‌تر از حد تصور قهرمان شد. آنها با سه گل بر حریف غلبه کردند و قهرمان جام حذفی شدند اما بعد از پایان بازی دوباره حرف و حدیث‌ها شروع شد.

عده‌ای معتقد بودند بعضی از بازیکنان پگاه در مقابل استقلال کم‌کاری کرده‌اند و نوک پیکان این انتقادات به سمت ابراهیم تقی‌پور بود. او متهم به کم‌کاری و وادادن مقابل استقلالی‌ها شده بود و اگر سختگیرانه به گل‌های آن بازی نگاه کنیم می‌شود او را در دو گل از سه گل استقلال تا حدود زیادی مقصر دانست. تقی‎‌پور البته خودش اتهام کم‌کاری را تکذیب کرد اما مدتی بعد به استقلال پیوست تا شایعه‌ها دوباره قوت بگیرند.

مشکل اصلی هم اینجا بود که حتی از مدت‌ها قبل از بازی فینال، شایعه شده بود که تقی‌پور با استقلالی‌ها به توافق رسیده و قرار است به زودی به این تیم بپیوندد. در مجموع این اتفاقات باعث شد تا تقی‌پور هم به عنوان یکی از مهم‌ترین متهمان به تبانی و کم‌کاری در تاریخ فوتبال ایران تبدیل شود. او در استقلال هم روزهای خوبی را سپری نکرد و خیلی زود از این تیم جدا شد.

*** میثاق، معمار قهرمانی پرسپولیس قطبی!
دروازه‌بان اسبق پرسپولیس بیشتر به خاطر اشتباهاتش در فوتبال ایران معروف شده است اما مهم‌ترین اشتباه او کاملا به سود این تیم تمام شد. در هفته‌های پایانی لیگ هفتم رقابت قهرمانی بین پرسپولیس و سپاهان جریان داشت. البته از هر دو تیم به دلایل انضباطی امتیازاتی کسر شده بود اما با این وجود هر دو تیم مدعی اصلی قهرمانی بودند. در هفته سی و یکم پرسپولیس در ورزشگاه آزادی مهمان سایپا بود! پرسپولیس در این بازی برای عقب نیفتادن از کورس قهرمانی نیاز به پیروزی داشت.

اما بازی به شکل عجیبی گره خورد بود و تیم افشین قطبی نمایشی ضعیف داشت. در حالی که به نظر می‌رسید بازی با تساوی بدون گل به پایان خواهد رسید ناگهان اتفاق عجیبی افتاد. در دقیقه ۸۴ سانتر معمولی عباس آقایی روی دروازه سایپا به میثاق معمارزاده رسید و در حالی که همه منتظر شروع مجدد سریع او بودند، توپ از دستان او خارج شد و وارد دروازه سایپا شد! صحنه‌ای که به شدت غافلگیرکننده بود و هیچ کس باورش نمی‌کرد. اما این اتفاق رخ داده بود.

در نهایت بازی با همین نتیجه به پایان رسید و در پایان فصل هم پرسپولیس با گل دقیقه ۹۶ سپهر حیدری سپاهان را برد و قهرمان شد. این قهرمانی البته بدون اشتباه معمارزاده هرگز به دست نمی‌آمد. معمارزاده فصل بعد در حالی که با پیکان قرارداد داخلی هم بسته بود به پرسپولیس پیوست تا شایعه‌ها درباره او شدت بگیرند. او متهم به گل خوردن عمدی مقابل پرسپولیس به ازای پیوستن به این تیم در فصل بعد شده بود. معمارزاده البته در پرسپولیس هم موفق نبود و خیلی زود این تیم را ترک کرد.

*** رامین محرم‌نژاد
مدافع شموشک نوشهر هم یکی دیگر از متهمان به تبانی است. در لیگ چهارم شموشک تیم شکست‌ناپذیری در خانه بود. حتی فولاد، صدرنشین وقت را هم در قلعه عقاب‌ها شکست داده بود. سه هفته مانده به پایان لیگ برتر، استقلال در نوشهر به دیدار شموشک رفت. شموشک اما با یک گل عجیب شکست خورد و داستان قهرمانی عوض شد. رامین محرم‌نژاد در خط دفاع توپ را لو داد و همان گل سبب پیروزی استقلال شد. همان زمان شایعات زیادی به وجود آمد. فصل بعد امیر قلعه‌نویی این بازیکن را به استقلال آورد و محرم‌نژاد بدون اینکه بازی‌های زیادی به زمین برود سال بعدتر از استقلال رفت.

کدخبر: ۳۲۲۴۴۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر