کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۸۹۳۰۴
تاریخ خبر:

آغاز کسالت‌بار جام‌جهانی با احمدی و میثاقی

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون| شبکه سه برنامه‌ای دارد به نام «جام 2022» که قرار است متن و حاشیه رقابت‌های جام‌جهانی فوتبال قطر را پوشش دهد. قسمت اول این برنامه پنجشنبه شب به مدت یک ساعت و 45 دقیقه روی آنتن شبکه سه رفت و پخش آن تا پایان مسابقات ادامه دارد. همزمان با شروع بازی‌ها این برنامه از حوالی 12:30 ظهر شروع می‌شود و تا حدود دو بامداد ادامه می‌یابد. بر‌اساس قسمت اول، نمی‌توان منتظر یک ویژه‌برنامه متفاوت و سرگرم‌کننده بود و عجالتا، علاقه‌مندان فقط باید به خود بازی‌ها که شبکه سه روی آنتن می‌فرستد، دلخوش باشند.

‌مورد اول| مجریان
محمدرضا احمدی و محمد‌حسین میثاقی مجریان ویژه‌برنامه «جام 2022» هستند. آنها بعد از سلام و احوالپرسی، شروع کردند به صحبت. از میزبانی قطر گفتند تا تغییر زمان برگزاری و‌…. . این صحبت‌ها چیزی حدود 10 دقیقه طول کشید اما فاقد نکته‌ای تازه بود. بعد از آن مجریان به استودیوی دیگر که گوشه دکور اصلی قرار دارد‌ رفتند.

میثاقی بعد از اینکه پشت استند قرار گرفت خطاب به احمدی گفت ‌‌خاطرات یورو 2012 برایش زنده شده که در جایی مشابه کنار احمدی کارش را شروع کرده بود. میثاقی آن زمان تحت حمایت عادل فردوسی‌پور قرار داشت و حالا تبدیل به مجری اصلی ویژه برنامه‌های شبکه سه شده است. در بخش‌های دیگر هم مجریان به تفصیل درباره موارد مختلف صحبت می‌کردند که دلیل آن، به کمبود مهمان و آیتم برمی‌گردد.

مورد دوم| مهمان
اسم جام‌جهانی در میان است و وقتی یک برنامه به مصاف آن می‌رود باید همه اجزای آن در حد این نام باشد. کما اینکه در دوره قبل، ویژه‌برنامه شبکه سه در اتفاقی پر سر و صدا با حضور حشمت مهاجرانی و علی پروین افتتاح شد. در ویژه‌برنامه «جام 2022» مجید جلالی از دقیقه 30 وارد استودیو شد و تا پایان حضور داشت.

جلالی مربی محترم و کارشناسی با دانش و البته محبوب است. اما برگ برنده برای افتتاحیه یک برنامه پرطمطراق نیست. وانگهی باید چهره‌ای دیگر کنارش حضور می‌داشت تا تنوع رقم بخورد. چرا جای دور برویم؟ همین ویژه برنامه شبکه ورزش (جام 22) در شب نخست با برانکو ایوانکوویچ به شکل زنده مصاحبه کرد و در بخش‌های دیگر سراغ مهمان‌های دیگر رفت. این برنامه به‌رغم همه ایرادها، در قیاس با برنامه شبکه سه، شروع بهتری داشت و به استاندارد نزدیک‌تر بود.

مورد سوم| آیتم‌ها
ضعف دیگر ویژه‌برنامه «جام 2022» در قالب آیتم‌هایش به چشم آمد. مواردی مثل معرفی ورزشگاه الثمامه، تفاوت‌های این دوره از جام‌جهانی، بررسی فهرست تیم ملی‌، ستاره‌های مصدوم‌، مصاحبه مردمی و … فاقد حرفی تازه هستند. از آن سو از نظر ساختار، نسبت به تولیداتی که در خود شبکه سه دیده‌ایم، عقب‌تر قرار می‌گیرند. در ویژه‌برنامه قبلی جام‌جهانی شبکه سه، آیتم‌هایی با سوژه‌های بکر و ساختار چشم‌نواز دیده‌ایم و حالا مخاطب به این دست تولیدات راضی نمی‌شود.

مورد چهارم| دکور
اگر دکور برنامه شبکه ورزش را نمی‌دیدیم، احتمالا دکور برنامه شبکه سه را اتفاقی مهم قلمداد می‌کردیم. بماند که در همین شبکه، دکور جام‌جهانی 2014 و 2018 مخاطب را شگفت‌زده کرد. در شبکه ورزش استفاده‌ای بهینه از فضا و ویدئووال شده و طیف رنگ‌های مورد استفاده نتیجه‌ای جذاب رقم زده است.

در شبکه سه، رنگ طلایی که منبعث از رنگ جام است، غلبه دارد. اتفاق مهم بهره‌گیری از نمای بیرونی ورزشگاه الثمامه است که سنبل فرهنگ قطر محسوب می‌شود. در گوشه دکور هم جایی تعبیه شده تا مجریان اطلاعات و آمار را روی ویدئووال مرور کنند. این کار بر‌اساس کلیشه‌ها رقم خورده چرا‌که در شبکه ورزش شکل تازه و جذابی از ویدئووال مورد استفاده قرار گرفته است.

مورد پنجم| محتوا
می‌دانیم شرایط برنامه‌سازی متفاوت از هر زمان دیگر است اما اینکه «جام 2022» هم به بدیهی‌ترین شکل به استقبال جام‌جهانی رفته، پذیرفتنی نیست. سازندگان نزدیک به هفت ماه فرصت در اختیار داشتند تا اتفاقی مهم رقم بزنند. نتیجه‌ای که به‌دست آمد اما هیچ تفاوتی با برنامه‌هایی که دقیقه 90 روی آنتن می‌روند، نداشت. راستش به بهبود وضعیت شرایط «جام 2022» در قسمت‌های بعد هم امیدی نمی‌رود. دلیل این بدبینی سابقه ناموفق سازندگان در برنامه‌های قبلی است. چند هفته پیش گزارشی منتشر کردیم با این تیتر: «برای جام‌جهانی شبکه سه نگرانیم». حالا مشخص می‌شود آن نگرانی بیهوده نبوده است.

کدخبر: ۴۸۹۳۰۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1560694797

    بزرگترین خود زن دنیا، صدا و سیما ایرانه… .. وقتی یکی مثل فردوسی پور رو میذارید کن ار معلومه میثاقی میشه خراب کننده تلویزیو ن…