کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۴۳۳۸
تاریخ خبر:

آغاز موج عذرخواهی و استعفا ‌در لبنان

روزنامه هفت صبح | دیروز منال عبدالصمد، وزیر اطلاع‌رسانی دولت لبنان از سمت خود استعفا کرد. او در یک نطق کوتاه تلویزیونی خطاب به مردم لبنان از آنها عذرخواهی کرد و گفت:«پس از فاجعه‌ای که در بیروت رخ داد استعفایم را ارائه کرده‌ام.» عبدالصمد از مردم لبنان به خاطر عدم برآورده کردن خواسته‌هایشان عذرخواهی کرد.

* دو: استعفای او یک روز پس از آن روی داد که مردم خشمگین از ناکارآمدیِ دولت لبنان و آسیب‌دیده از انفجار مهیب روز سه‌شنبه، به خیابان‌های بیروت آمده و حتی بعضی از ساختمان‌های دولتی از جمله وزارت خارجه را برای مدتی تسخیر کردند. صلیب سرخ لبنان در آخرین گزارش خود اعلام کرد که در جریان درگیری‌های روز شنبه، دست‌کم ۶۵ نفر زخمی و روانه بیمارستان شده و ۱۸۵نفر نیز در محل مداوا شده‌اند.

این اعتراضات یک کشته نیز برجای گذاشت که گفته می‌شود از نیروهای پلیس بوده است.
هزاران نفر از معترضان خشمگین در میدان الشهدا بیروت علیه مسئولان شعارهای تندی دادند. معترضان از جمله شماری از افسران و نظامیان بازنشسته که در این تظاهرات حضور داشتند وارد ساختمان وزارت امور خارجه شدند.

افسران بازنشسته حاضر در این تظاهرات پلاکاردهایی با شعار نوشته‌هایی چون «بیروت شهر بدون سلاح» و «بیروت شهر انقلاب» در دست داشتند. این زد و خوردها در حالی اتفاق افتاد که همزمان حسان دیاب نخست‌وزیر لبنان اعلام کرده که از انتخابات زودهنگام پارلمانی به عنوان راهی برای بیرون رفتن از این بحران حمایت می‌کند.

معترضان همچنین بخشی از ساختمان وزارت اقتصاد را تخریب و پرونده‌هایی را از آنجا به بیرون پرتاب کردند. تعدادی از معترضان به ساختمان انجمن بانک‌های لبنان حمله کردند.
در میان همه اعتراضات، غازی وزنه وزیر دارایی لبنان اعلام کرد برآوردهای نشان می‌دهد این انفجار عظیم خسارت‌هایی به ارزش ۱۵میلیارد دلار به بندر بیروت و مناطق اطراف آن وارد کرده‌است.

* سه: رفتار معترضان در تظاهرات شنبه شب انتقادات بسیاری را برانگیخت به ویژه آنکه اعتراضات خیلی زود خشونت‌بار شد. برخی رسانه‌ها در مورد حضور تعدادی از معترضان در وزارتخانه‌ها نوشتند که آنها اسناد را از بین برده‌اند. همین باعث شده تا فرضیه اینکه معترضان قصد از بین بردن برخی اسناد و مدارک در مورد انفجار را داشته‌اند، تقویت شود.

آخرین گزارش‌ها درباره خسارات جانیِ انفجار بزرگ روز سه‌شنبه که دست‌کم ۱۵۸ کشته و ۶هزار زخمی برجای گذاشت، از حضور دست‌کم ۴۳ سوری در میان قربانیان حکایت دارد. سانا، خبرگزاری رسمی سوریه به نقل از سفارت این کشور در لبنان اعلام کرد که این آمار نهایی نیست و سفارت به تلاش‌های خود برای پیگیری اوضاع شهروندان سوری مقیم لبنان ادامه می‌دهد.

بنا بر اعلام وزارت کشور استرالیا یک کودک دو ساله شهروند این کشور نیز در این انفجار جان خود را از دست داده است. پیش از این خبر درگذشت همسر سفیر هلند در پی شدت جراحات وارده از این انفجار نیز اعلام شده بود. جنگ داخلی در سوریه موجب ورود صدها هزار سوری آواره به خاک لبنان شده است. آنها با دریافت حقوقی معمولا پایین‌تر از استانداردها در بخش‌های مختلف اقتصاد لبنان مشغول به فعالیت هستند. در بندر بیروت نیز تعداد زیادی از کارگران سوری در روز چهارم آگوست مشغول کار بودند که انفجار هزاران تن نیترات آمونیوم موجب کشته شدن دست‌کم ۴۳تن از آنها شد.

یک مقام امنیتی لبنان صبح یکشنبه به نقل از کارشناسان فرانسوی اعلام کرد که ارزیابی‌‌ها محل انفجار بندر بیروت نشان از ایجاد گودالی با عمق ۴۳متر در زمین دارد. روز شنبه پنج نماینده پارلمان از جمله سه نفر از حزب مسیحی کتائب که از احزاب مخالف حزب‌الله لبنان است، استعفا کرده بودند. مروان حماده نماینده حزب دیدار دموکراتیک نیز فردای روز انفجار از سمتش کناره‌گیری کرده بود. از سوی دیگر بولا یعقوبیان نماینده مستقل در مجلس لبنان نیز در واکنش به وقوع انفجار در بیروت اعلام کرد که کناره‌گیری کرده‌است. سفیر لبنان در اردن هم جزو اولین کسانی بود که استعفا داد.

کدخبر: ۳۴۴۳۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر