کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۱۵۳۸
تاریخ خبر:

آغاز مسابقه پرداخت سود به سپرده‌های بانکی

نرخ سود بانکی همچنان براساس مصوبه تابستان سال ۹۵ بانک مرکزی محاسبه می‌شود؛ ۱۵درصد برای سپرده‌های بلندمدت یک‌ساله و هشت‌درصد برای سپرده‌های کوتاه‌مدت. بعضی بانک‌ها اما برای بعضی مشتری‌ها و بعضی سپرده‌ها انعطاف به‌ خرج می‌دهند. خودشان می‌گویند نباید این فرصت را از دست داد و اجازه‌ داد نقدینگی سر از جای دیگری دربیاورد. صبا نوبری، خبرنگار اقتصادآنلاین به چند بانک دولتی و خصوصی سرزده و بررسی کرده آنها در حال حاضر چقدر به سپرده‌گذاران خود سود می‌دهند.

*** سودهای ۱۵درصدی
متصدی یکی از شعب بانک پارسیان با بیان اینکه سود سپرده یک‌ساله ۱۵درصد است، می‌گوید البته اوراق گواهی سپرده با سود ۱۸درصد هم داشتیم که انتشار آن تمام شد ولی ممکن است دوباره منتشر شود. بانک تجارت هم برای سپرده‌های بلندمدت یک‌ساله‌اش تنها ۱۵درصد سود پرداخت می‌کند و انتشار اوراق گواهی هم ندارد.

*** سود ۱۸درصدی با اوراق
کارمند یکی از شعب بانک ملی می‌گوید، سود سپرده یک‌ساله برای هر مقدار سپرده ۱۵درصد است و وقتی پرسیدیم آیا طرح ویژه‌ای برای پرداخت سود بیشتر دارند یا نه، با کمی مکث ما را به رئیس شعبه ارجاع داد. رئیس شعبه ابتدا مبلغ سپرده را پرسید و بعد از اینکه گفتیم مبلغ مورد نظر یک‌میلیارد تومان است، گفت امکان استفاده از اوراق گواهی سپرده با سود ۱۸درصد وجود دارد. متصدی یکی از شعبه‌های بانک پاسارگاد هم مبلغ سود سپرده‌های یک‌ساله خود را ۱۵درصد عنوان کرد، ولی گفت امکان پرداخت سود ۱۸درصدی از طریق اوراق گواهی سپرده وجود دارد.

*** سود سپرده ۱۸درصدی
با وجود اینکه قرار بوده دیگر هیچ بانکی سود بالای ۱۵درصدی برای سپرده‌ها پرداخت نکند اما متصدی یکی از شعب بانک شهر سود سپرده‌های یک‌ساله را ۱۸درصد اعلام کرد و اصلا اشاره‌ای به نرخ ۱۵درصد نداشت. با مراجعه به یکی از شعب بانک کشاورزی متوجه شدیم، نرخ سود سپرده‌های یک‌ساله این بانک هم ۱۸درصد است در‌حالی‌که باید ۱۵درصد باشد.

*** سود ۲۰درصدی با امکان برداشت سپرده قبل از سررسید!
در حالی‌که از ابتدای اردیبهشت‌ماه حتی پرداخت سود ۱۸درصدی هم تخلف محسوب می‌شود، متصدی یکی از شعب بانک ایران‌زمین در پاسخ به این سوال که نرخ سود سپرده‌های یک‌ساله چقدر است، می‌گوید طرح ویژه‌ای داریم که ۲۰درصد به سپرده یک‌ساله شما سود پرداخت می‌کند و می‌توانید پس از یک‌ماه هم کل یا نصف مبلغ سپرده خود را بدون جریمه و ضرر برداشت کنید!

او تاکید کرد که ممکن است این طرح تا چندروز دیگر برداشته شود، پس بهتر است سریع‌تر اقدام کنیم. البته با جست‌وجو در سایت این بانک سپرده‌ای با این شرایط پیدا نکردیم و نرخ سود سپرده در سایت این بانک به‌صورت رسمی ۱۵درصد اعلام شده بود.

تنها یک‌ماه از همپیمانی بانک‌ها برای حذف هرگونه سود سپرده بالای ۱۵درصد می‌گذرد اما بعضی‌ بانک‌ها به روش‌های گوناگون به‌دنبال نقض پیمان خودشان هستند. گفته می‌شود این کار به‌دلیل کمبود نقدینگی بانک‌ها انجام می‌شود. با وجود اینکه بانک مرکزی اعلام کرده است، فشاری به بانک‌ها برای کاهش نرخ سود وارد نکرده و این خواسته خودشان بوده اما مشخص نیست اگر بانک‌ها با مشکل نقدینگی مواجه هستند به چه دلیل چنین تصمیمی گرفتند و در کمتر از دوهفته با اقدام به انتشار اوراق سپرده ۱۸درصدی از تصمیم خود عقب‌نشینی کردند و امروز هم با گذشت یک‌ماه به عناوین مختلف به پرداخت نرخ سود بالاتر روی آورده‌اند!

کدخبر: ۳۳۱۵۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر