کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۳۲۰۵
تاریخ خبر:

آغاز ماراتن ۱۴‌ماهه‌ دولت

روزنامه هفت صبح | این هفته و در حالی که داغ‌ترین داستان سیاسی در ایران، محاکمه اکبر طبری در قوه قضائیه و یا اعتبارنامه تاجگردون در قوه مقننه بود؛ دولت مشغول کار دیگری بود. نشانه این ماجرا را در سفر نوبخت به ارومیه ببینید. سفر نوبخت می‌توانست یک سفر کاملا معمولی باشد از بازدید یک مسئول امور برنامه و بودجه از یک استان کشور ولی وقتی این سفر را در کنار دو سفر قبلی او به سیستان و بلوچستان و گیلان می‌گذاریم، نتیجه دیگری به دست می‌آید. انگار که خبرهایی باشد. چه خبرهایی؟

نوبخت در این سفرها انگار که ماموریت مشخصی دارد. به مرکز استان می‌رود اما معمولا بدون حضور در جلسات معمول به سراغ یک پروژه مهم در آن استان می‌رود که نیمه کاره باقی مانده و وضعیت را به صورت میدانی بررسی می‌کند. در سیستان و بلوچستان او وضعیت راه‌آهن چابهار به زاهدان را بررسی کرد، در رشت به سراغ اتصال راه آهن رشت به آستارا رفت و حالا در آذربایجان غربی وضعیت دریاچه ارومیه را بررسی کرده است.

این سفرها، گویای یک وضعیت دوگانه است: از طرفی ظاهرا دولت آن قدر پول ندارد که بتواند همه پروژه‌های نیمه کاره خود را پی بگیرد و از سوی دیگر ظاهرا قرار است در مدت باقی مانده از دولت، کارهای بزرگ باقی مانده در مناطق مختلف را سامان بدهد تا بتواند در نهایت از کارنامه خود دفاع کند. این فرضیه چهارشنبه با گزارش روزنامه سازندگی تکمیل شد.

روزنامه‌ای که سردبیر آن، محمد قوچانی، از اعضای ارشد رسانه‌ای دفتر رئیس‌جمهور است ‌نوشت که «طی یک هفته در دو دوشنبه پیاپی ۱۲ و ۱۹ خردادماه ۱۳۹۹ رئیس‌جمهور رأسا کابینه‌اش را فراخوانده است تا در کنار دفتر خویش بررسی و برنامه‌ریزی کنند که چگونه می‌توان آخرین سال دولت را بی‌حاشیه و پرثمر طی کرد. در جلسه‌ اول وزرای خارجه، بهداشت، راه و شهرسازی، نفت، نیرو، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کشاورزی، صنعت و تجارت، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه حضور داشتند و در جلسه دوم وزرای کشور، اطلاعات، دفاع، ارتباطات، آموزش و پرورش، میراث فرهنگی، کار و امور اجتماعی، اقتصاد و دارایی، ورزش و جوانان به همراه معاون علمی رئیس‌جمهور و رئیس کل بانک مرکزی حاضر بودند و البته در هر دو جلسه مشاوران رئیس‌جمهور و اعضای دفتر هم احضار شدند.»

این روزنامه البته در گزارش خود یک خبر دیگر هم داده بود. به روحانی خبر دادند که پروژه کرونای او با موفقیت روبه‌رو شده است. به نوشته سازندگی و بر اساس بررسی‌های «نهادهای معتبر و مستقل» انجام شده و گزارش آن به رئیس‌جمهوری هم ارائه شده؛ «نسبت به شش ماه گذشته هم نارضایتی عمومی به شدت کاهش یافته است و هم رضایت‌مندی اجتماعی رو به رشد رفته است.»

حالا پازل ما تکمیل شد. روحانی فهمیده که مدیریت مستمر و حضورش در میدان کرونا برای او و کشور، مفید بوده است. از طرف دیگر بهتر از هر کس دیگری می‌داند که وضعیتش پیش از این خوب نبوده است. حالا او قصد دارد از این فرصت استفاده کند و از دولت خود و کارنامه‌اش اعاده حیثیت کند. برای این کار او قصد دارد پروژه‌های بزرگ را افتتاح کند.

مثلا گفته شده در تابستان قرار است مسکن ملی افتتاح شود و یا اینکه تا پایان سال همه روستاها دارای اینترنت شوند. پیشران مالی او برای این کار ظاهرا بورس است که ظاهرا هم نفس جدیدی به دولت داده و هم به برخی از مردم. در این شرایط حتی راز برخی از تغییرات رسانه‌ای دولت را هم می‌توان فهمید. مثل تغییر مدیرعامل ایرنا از ضیا هاشمی به نوروز پور. با این حساب، احتمالا در ۱۴ ماه آینده، خبرهای زیادی از دولت خواهیم شنید و به احتمال بیشتر، حواشی دولت در این مدت به شدت کاسته خواهد شد.

کدخبر: ۳۳۳۲۰۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر