کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۸۸۴۵
تاریخ خبر:

آغاز ضیافت آسیایی

روزنامه هفت صبح | فصل جدید لیگ قهرمانان قاره کهن از امروز در شرایطی کلید می‌خورد که هنوز تکلیف میزبانی تیم‌های ایرانی مشخص نیست. مرحله گروهی فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا از امروز آغاز می‌شود. طی امروز و فردا چهار نماینده ایران ‌ اولین بازی‌های خود را انجام خواهند داد. امروز استقلال در عراق مقابل الشرطه قرار می‌گیرد و شهرخودرو در امارات مهمان الهلال عربستان خواهد بود. فردا هم سپاهان در امارات رودرروی العین می‌ایستد و پرسپولیس به مصاف الدحیل قطر خواهد رفت.

*** الشرطه-استقلال
استقلال با وجود گذراندن روزها و هفته‌های دشوار و پرالتهاب در شرایط نسبتا خوبی به مصاف حریف عراقی خود می‌رود. این تیم با دو پیروزی پرگل در مرحله پلی‌آف و به خصوص تحقیر الریان در قطر، برای همه همگروهی‌های خود خط و نشان کشید. استقلال قبل از بازی با الشرطه، دربی تهران را هم با تساوی ۲-۲ پشت سر گذاشت و البته اگر چند دقیقه مقاومت می‌کرد شاید می‌توانست برنده این بازی هم باشد. در شرایط عادی به نظر می‌رسد استقلال کار چندان سختی برای پیروزی مقابل تیم عراقی حتی در زمین حریف نداشته باشد.

شاگردان مجیدی در حمله تیمی به شدت خطرناک و گلزن نشان داده‌اند و مقاومت هر تیمی را به راحتی می‌شکنند. آنها حتی در غیاب غول مالیایی خود در دربی تهران یعنی شیخ دیاباته، توسط جانشین او یعنی ارسلان مطهری دو گل به خط دفاع مستحکم پرسپولیس زدند. آنها با ۳۷ گل زده در ۱۸ بازی و ثبت میانگین بیش از دو گل در هر بازی، بهترین خط حمله لیگ برتر ایران را در اختیار دارند اما نقطه ضعف اساسی آنها در این فصل خط دفاعی آنهاست.

این تیم در ۱۸ بازی ۲۰ گل خورده، یعنی بیش از یک گل در هر بازی! و این برای تیمی که مدعی قهرمانی در لیگ برتر و مدعی صعود از گروه در لیگ قهرمانان آسیاست، آمار خوبی نیست. مشکلات فعلی استقلال اما بیش از اینهاست. آنها در بازی مقابل الشرطه شیخ دیاباته، فرشید اسماعیلی و احتمالا سیاوش یزدانی و عارف غلامی را به دلیل مصدومیت در اختیار نخواهند داشت و این احتمالا از قدرت خط حمله آنها خواهد کاست و بر ضعف خط دفاع آنها اضافه خواهد کرد.

فشردگی بازی‌های این تیم در هفته‌های اخیر و سفرهای داخلی و خارجی بیش از حد استاندارد هم ضریب آسیب‌پذیری و خستگی آنها را افزایش خواهد داد و این نکته‌ای است که دیروز فرهاد مجیدی هم به آن اشاره کرد. با این حال به نظر می‌رسد استقلال می‌تواند از پس همه این مشکلات بربیاید و اولین بازی‌اش در لیگ قهرمانان آسیا را با پیروزی پشت سر بگذارد.

الشرطه فصل گذشته قهرمان لیگ برتر عراق شد و سهمیه مستقیم لیگ قهرمانان آسیا به دست آورد‌ اما در فصل جدید که به دلیل مشکلات امنیتی در عراق،‌ فعلا به صورت موقت تعطیل شده، با یک برد، یک مساوی و یک باخت در رده یازدهم قرار دارد. نکته مهم درباره الشرطه این است که این تیم آخرین بار در تاریخ ۳۰ دی یک بازی رسمی انجام داده و در ۲۰ روز اخیر فقط تمرین کرده و در شرایط بازی قرار ندارد اما این تیم مشکلات دیگری هم دارد. دو ستاره این تیم قطعا در بازی امروز غایب خواهند بود.

اولی جاسم کرار است که سابقه بازی در استقلال را هم دارد و به دلیل مصدومیت این بازی را از دست داده و دومی هادی صفا است که به دلایل انضباطی از تیم کنار گذاشته شده. با این حال تیم عراقی چند بازیکن خوب دیگر هم دارد که نباید آنها را نادیده گرفت. ضرغام اسماعیل ملی‌پوش عراقی یکی از آنهاست. دیه‌گو کالدرون مهاجم کلمبیاییِ تازه به این تیم پیوسته، جونیور ماکوپو مهاجم کنگویی و تونی ماوجه هافبک اوگاندایی هم بازیکنان خارجی الشرطه هستند. در دیگر بازی این گروه امشب الوحده امارات میزبان الاهلی عربستان خواهد بود.

*** الدحیل قطر-پرسپولیس
این یکی از تکراری‌ترین بازی‌های سال‌های اخیر لیگ قهرمانان آسیاست. در این سال‌ها پرسپولیس سه بار الدحیل را برده، دو بار به این تیم باخته و یک بار هم با این تیم به تساوی رسیده ‌ و در مجموع رقابت نزدیکی میان این دو تیم در جریان بوده است. این بار هم پیش‌بینی می‌شود شاهد یک بازی متعادل از دو تیم باشیم. پرسپولیس مثل سال‌های اخیر در لیگ برتر ایران صدرنشین است و با اختلافی که با تیم دوم ایجاد کرده، امید اول قهرمانی فصل جاری هم هست.

پرسپولیس در پنج بازی آخر خود چهار برد و یک مساوی داشته و شرایط مناسبی دارد و در جام حذفی هم به مرحله نیمه‌نهایی رسیده است. این تیم در آخرین بازی خود دربی تهران را با تساوی به پایان برد. بازیکنان این تیم همگی آماده و سرحال هستند و مصدومی در اردوی این تیم دیده نمی‌شود. دست یحیی گل‌محمدی هم برای چیدن ترکیب دلخواهش باز است. او در همه خطوط دو بازیکن آماده در اختیار دارد. با پیوستن کریستین اوساگوانا و آنتونی استوکس به این تیم، به نظر می‌رسد مشکل نیم‌فصل اول یعنی ضعف خط حمله و گل‌های کم‌تعدادش هم در حال برطرف شدن است.

این دو بازیکن در دربی تهران نمایش خوبی داشتند و هواداران را به بهبود کیفیت تیم در خط حمله امیدوار کردند. نکته مهم درباره پرسپولیس این است که برخلاف استقلال، برنامه فشرده‌ای نداشته و مجبور به حضور در پلی‌آف لیگ قهرمانان هم نبوده و بازیکنانش در معرض خستگی و آسیب‌دیدگی نیستند. تنها نگرانی پرسپولیس و هوادارانش، سختی بازی‌های پیش رو است. آنها پنجشنبه دربی تهران را پشت سر گذاشتند، فردا باید به مصاف الدحیل بروند و بعد از بازی مقابل الشارجه در امارات، باید به اصفهان بروند و مقابل جدی‌ترین رقیب‌شان در لیگ برتر قرار بگیرند.

الدحیل به دلیل اینکه در این چند سال بارها با پرسپولیس روبه‌رو شده، برای هوادارانش کاملا شناخته شده است. الدحیل فصل گذشته با استقلال همگروه بود و ترکیبش تا حدود زیادی شبیه ‌ همان ترکیب فصل قبل است. آنها یوسف العربی مهاجم مراکشی خود را از دست داده‌اند اما ماریو مانژوکیچ را از یوونتوس جذب کرده‌‌اند. سایر بازیکنان این تیم همان ستاره‌های فصول اخیرش هستند. معز علی، محمد مونتاری، کریم بودیاف، علی عفیف و امین لکومته بازیکنان ملی‌پوش الدحیل هستند که با این تیم قهرمان جام ملت‌های آسیا شدند.

یوسف مساکنی، ادمیلسون جونیور، لوئیز جونیور و مهدی بن عطیه هم ستاره‌های خارجی این تیم هستند که کاملا برای هواداران ایرانی شناخته شده‌اند. الدحیل در حال حاضر صدرنشین لیگ ستارگان قطر است اما السد و حتی الریان به شدت در تعقیبش هستند. به‌رغم این صدرنشینی اما نتایج این تیم در هفته‌های اخیر کمی عجیب بوده است. آنها چند روز بعد از اینکه الریان در خانه خود ۵برصفر به استقلال باخت، با یک گل مغلوب این تیم شدند!

در فینال جام ولیعهد قطر هم با نتیجه ۴برصفر به السد باختند! البته در بازی آخر خود در جام امیر قطر با چهار گل تیم ضعیف المعیذر را مغلوب کرده‌اند اما به نظر می‌رسد در هفته‌های اخیر کمی دچار تزلزل شده‌اند. با این حال از همین حالا هم مشخص است که همین دو تیم مدعیان اصلی صعود از مرحله گروهی هستند. دیگر بازی این گروه هم فردا بین الشارجه امارات و التعاون عربستان برگزار می‌شود.

*** کار سخت شهرخودرو و سپاهان
امروز شهرخودرو در امارات مقابل قهرمان فصل پیش لیگ قهرمانان آسیا یعنی الهلال عربستان قرار خواهد گرفت. شهرخودرو هم مثل استقلال روزهای سخت و فشرده‌ای را پشت سر گذاشته اما برعکس این تیم در شرایط روحی بدی پا به لیگ قهرمانان آسیا گذاشته است. شاگردان سرآسیابی در آخرین بازی خود به وضوح خسته بودند و مغلوب فولاد خوزستان شدند و با همین خستگی باید به مصاف یکی از قدرتمندترین تیم‌های آسیا بروند.

الهلال همان تیم فصل گذشته است و با فوق‌ستاره‌هایی مثل بافتیمبی گومیس، سباستین جووینکو، کارلوس ادواردو، آندره کاریو، نواف عابد و … به مصاف شهرخودرو خواهد آمد. در دیگر بازی این گروه پاختاکور ازبکستان میزبان الاهلی امارات خواهد بود. فردا سپاهان هم در لیگ قهرمانان آسیا به میدان خواهد رفت. شاگردان امیر قلعه‌نویی فردا مهمان تیم العین امارات خواهند بود. تیم اماراتی در سال‌های اخیر پای ثابت لیگ قهرمانان آسیا بود و حتی تا فینال این مسابقات هم پیش رفت اما از سال گذشته افت کرده و دیگر قدرت اول فوتبال امارات محسوب نمی‌شود.

عمر عبدالرحمان ستاره سابق این تیم به الجزیره رفته و کایو و مارکوس برگ هم به تیم‌‎های دیگری پیوسته‌اند. البته العین در حال حاضر بازیکنان خارجی خوبی مثل بلاژ ژوژاک مجارستانی و تسوکاسا شیوتانی ژاپنی دارد اما ستاره فعلی‌اش کوجو لابای توگویی است که یک گلزن تمام‌عیار است و سپاهانی‌ها که شرایط نسبتا خوبی دارند، اگر بتوانند او را مهار کنند شانس زیادی حتی برای پیروزی بر میزبان خود خواهند داشت.

کدخبر: ۳۰۸۸۴۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر