کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۹۴۸۸
تاریخ خبر:

آغاز شب‌های دوربین و جریمه در قرنطینه

روزنامه هفت صبح، نگین باقری | از امروز و سپس از روز شنبه قرار است دو تغییر مهم در رفت و آمدهای درون‌شهری و بین شهری اجرا شود. اولین برنامه این است که از ساعت ۱۰ صبح امروز جریمه‌های متفاوتی برای ترددهای بین‌شهری گذاشته شده است تا افراد بین شهرهای مختلف جابه‌جا نشوند. یعنی ورود پلاک‌های غیر به مراکز استان و خروج پلاک‌های بومی از این شهرها ممنوع شده و تا ساعت ۲۴ جمعه هم ادامه خواهد داشت.

برنامه بعدی هم از روز شنبه اجرا می‌شود و بر اساس آن افراد بین ساعت ۲۱ تا ۴ صبح اجازه تردد در شهر را نخواهند داشت. چرا این ساعت نمی‌شود در شهر رفت و آمد کرد؟ چون بررسی‌ها نشان داده عامل ۵۱ درصد ابتلای افراد به کرونا در آبان ماه تجمعات و دورهمی‌های خانوادگی بوده است. اینها بخشی از «طرح جامع اعمال محدودیت‌های پویا در مقابله با کرونا» هستند که در یک روز گذشته آنقدر پراکنده و ناقص درباره آن اطلاع‌رسانی شده‌ است که هنوز هم ابهام‌های زیادی درباره آن وجود دارد.

آن هم در حالی که از روز یکشنبه این هفته تا به حال درباره آن رئیس‌جمهور بیانیه داده، سخنگوی دولت، وزیر بهداشت، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، فرمانده قرارگاه عملیاتی آن و رئیس پلیس راهور ناجا اظهارات جداگانه‌ای داشته‌اند اما هنوز افکار عمومی از میزان محدودیت‌هایی که قرار است از ابتدای آذرماه اعمال شود، آگاه نشده است.

مثلا ۲۴ ساعت است همه مسئولان درباره جریمه‌های تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح صحبت می‌کنند اما یک مقام مسئول در قرارگاه ستاد مبارزه با کرونا به هفت‌صبح می‌گوید ‌ هنوز جریمه‌ای برای تردد در ساعت ۲۱ تا ۴ مشخص نشده و بین مقام‌های مختلف اختلاف نظر وجود دارد.

این تنها ابهامی نیست که درباره تردد وجود دارد. در ادامه چهار تناقض مهم دیگر درباره ممنوعیت تردد در شهر را بررسی کرده‌ایم و جزئیات آن را در گفت‌و‌گو با مسئولان مختلف مورد بررسی قرار داده‌ایم تا ببینیم بالاخره این طرح چه بوده و جریمه شامل چه محدودیت‌هایی می‌شود؟

*** تناقض اول: آیا همه خودروها جریمه می‌شوند؟
نه. همه خودروها جریمه نمی‌شوند. این را عبدالرضا رحمانی فضلی می‌گوید که فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه را بر‌عهده دارد. او دو شب پیش در شبکه خبر گفت: «هر ماشینی که در خیابان بیاید جریمه نمی‌شود بلکه محدوده‌های دوربین‌ها مشخص است.»

برای مثال مشاغلی وجود دارند که بعد از ساعت ۹ شب در سطح شهر مجبور به تردد در شهر خواهند شد؛ مثلا خودروهای امدادی، آمبولانس‌ها، اورژانس و آتش‌نشانی که ظاهرشان مشخص است. مشاغل دیگر باید چه کنند؟ یک مقام مسئول در ستاد کرونا که نخواست نامش برده شود، به روزنامه هفت‌صبح توضیح داد که مسئولیت تصمیم‌گیری درباره این مشاغل به فرمانداری‌ها واگذار شده ‌ و قرار است سازمان‌ها شماره‌ پلاک‌شان را به فرمانداری‌ها اعلام کنند تا این افراد جریمه نشوند.

افرادی که ترددشان موجه است مثل وزارت ارتباطات، صدا‌وسیما و خبرنگاران که تشخیص مجاز بودن ترددشان با فرمانداری‌هاست در این باره تصمیم بگیرند. حالا این در حالی است که عبدالرضا رحمانی فضلی گفته بود دستگاه‌های اجرایی می‌توانند شماره‌های پلاک خودرو‌های خود را به نیروی انتظامی دهند تا جریمه نشوند.

* توضیح سردار تیمور حسینی، جانشین پلیس راهور ناجا برای شفاف کردن این موضوع به هفت‌صبح: «قرار است برای مشاغل خاص حوزه درمان، کادر بیمارستان‌ها، بخشی از رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها تسهیلات و ساز و کاری پیش‌بینی شود که مشکلی پیش نیاید اما جزئیات آن را بعدا می‌گوییم.»

*** تناقض دوم: جریمه تردد از ۹ شب تا ۴ صبح چقدر است؟
تناقض بزرگ درباره طرح محدودیت‌های رفت و آمد در شهر به نرخ جریمه آن برمی‌گردد. در یک روز گذشته از حرف‌های رحمانی فضلی و علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مبارزه اینطور برمی‌آمد که جریمه‌ای برای افرادی که بین ۲۱ تا ۴ صبح رفت و آمد دارند در نظر گرفته شده است. ظهر دیروز خبر آمد که اصلا همه جریمه‌هایی که تا الان گفته شده مربوط به تردد بین شهری بوده و ممکن است جریمه تردد بین ساعات ۲۱ تا ۴ فرق داشته باشد.

* توضیح جانشین رئیس پلیس راهور ناجا به هفت‌صبح: «این جریمه فقط مربوط به تردد بین شهری بوده است. شهرهای کشور بر اساس وضعیتی که دارند به سه سطح زرد، نارنجی و قرمز تقسیم می‌شوند که هر هفته تغییر می‌کند. ما هم بر اساس اعلام به کشور ابلاغ می‌کنیم. در شهرهای با وضعیت قرمز مبلغ این جریمه یک میلیون تومان و در شهرها با وضعیت نارنجی مبلغ جریمه ۵۰۰ هزار تومان است.»
تناقض سوم: جریمه بالاخره چقدر است؟

رحمانی فضلی ابتدا دو شب پیش در گفت‌و‌گوی خبری خود به مبلغ ۲۰۰ هزار تومان جریمه اشاره کرد. روز بعد گفته شد ‌ جریمه متخلفان ۵۰۰ هزار تومان است. بعد هم برخی دیگر از مسئولان از جریمه یک میلیون تومانی صحبت می‌کردند. حالا جریمه بالاخره چقدر است؟

* توضیح یک مقام مسئول که نخواست نامش برده شود: «اختلاف‌هایی برای تعیین جریمه تردد در ساعت ۲۱ تا ۴ صبح وجود دارد و هنوز مبلغ آن مشخص نشده است.»

*** تناقض چهارم: هم منع تردد هم مجوز به تاکسیرانی‌ها؟
خودروهای شخصی اجازه تردد در شهر را ندارند اما به گفته مسئولان به تاکسی‌ها و خودروهای عمومی اجازه رفت و آمد داده شده است. این در حالی است که همواره گفته شده رفت و آمد در خودروهای شخصی ریسک ابتلا به کرونا را کاهش می‌دهد. علاوه بر این اگر قرار باشد دوربین‌ها این خودروها را جریمه نکنند، چگونه آنها را تشخیص می‌دهد؟

* توضیح مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری به هفت‌صبح: «اگر قرار باشد ‌ دوربین‌ها پلاک‌ها را چک کنند، بانک اطلاعاتی ناوگان تاکسیرانی فعال بابت سهمیه بنزینی که دریافت می‌کند هر ماه پیمایش می‌شود. این ناوگان با سامانه پلیس در ارتباط است و می‌تواند پلاک آژانس‌ها را جریمه نکند. اگر هم قرار باشد خود پلیس‌ها خودروها را جریمه کنند، رسید سفر خودروها می‌تواند مانع جریمه کردن آنها شود.»

هنوز مشخص نیست که تاکسی‌های آنلاین باید جداگانه مجوز بگیرند یا اینکه پلاک ثبت شده خودروها برای سهمیه بنزین کفایت می‌کند. این موضوع تا زمانی که روابط عمومی تاکسی‌های اینترنتی در این باره بیانیه ندهند شفاف نخواهد شد.

کدخبر: ۳۵۹۴۸۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر