کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۳۴۳۱
تاریخ خبر:

آغاز رقابت شبکه‌ها با چهار سریال در رمضان ۱۴۰۰

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | با فاصله کمی از نوروز، رمضان ۱۴۰۰ از راه رسید و رقابت شبکه‌ها بار دیگر در یک مناسبت مهم آغاز شد. طبعا سریال‌ها پیشقراول هستند و اگر شبکه‌ای بتواند با یک سریال خوب، مخاطب را با خود همراه کند، ‌بخشی از رقابت را به نفع خود پیش برده است.

در نوروز این اتفاق فقط برای شبکه یک و سریال «نون. خ» افتاد. در رمضان اما به نظر می‌رسد رقابت متفاوت‌تر باشد. در صفحات ۱۰ و ۱۱ که به تاریخچه سریال‌های رمضانی اختصاص دارد، درباره حال‌وهوای کلی هر سریال نوشته‌ایم. این گزارش به غافلگیری احتمالی هر سریال دارد. به عبارت دیگر با تماشای چهار سریال رمضان ۱۴۰۰ چه چیزی عایدمان خواهد شد.

*** شبکه یک| روح‌بازی افخمی در احضار
آنچه سریال شبکه یک؛ یعنی «احضار» را می‌تواند در کانون توجه قرار دهد، به سوژه‌اش برمی‌گردد. علیرضا افخمی که در ساخت سریال‌های موصوف به ماورایی پیشتاز است،‌ بار دیگر سراغ این ژانر رفته. افخمی سال ۱۳۸۴ سریال «او یک فرشته بود» را ساخت. حضور شیطان در زندگی یک مرد متأهل، خیلی زود توجه مخاطبان را به خود جلب کرد و از این سریال یک اثر به‌یادماندنی ساخت.

افخمی بعد از آن باز هم در این ژانر طبع‌آزمایی کرد. «پنج کیلومتر تا بهشت» را ساخت که سریالی متوسط است و فیلمنامه «اغما» را نوشت که تبدیل به سریالی موفق در این حوزه شد. حالا علیرضا افخمی با پیشینه‌ای خوب در سبکی موصوف به ماورایی به «احضار» رسیده است و سریالش را با موضوع عرفان‌های کاذب آماده کرده.

تیزر سریال حکایت از یک اثر پرماجرا و حاشیه‌ساز می‌دهد، کمااینکه وجود چشم جهان‌بین در لوگوی سریال از هفته پیش محل مباحثه شده. با این پیشینه و نیز تسلط افخمی بر موضوع و توانایی‌اش در قصه‌گویی،‌ «احضار» می‌تواند پرسروصداترین سریال رمضان ۱۴۰۰ باشد.

*** شبکه دو| چالش بازیگران بچه‌مهندس
«بچه‌ مهندس» از جمله تلاش‌های تلویزیون برای رونق دنباله‌سازی است. این سریال از دو ناحیه ضربه خورده و از سوی سخت‌پسندها پس زده شده. یکی داستان گل‌درشت آن و دیگری بازی برخی بازیگرانش، از جمله فرهاد قائمیان. او شمایل یک مرد همه‌چیزدان و مهربان، بر تن کرده، اما به دلیل عدم رعایت اندازه، نتیجه‌ای عکس از بازی‌اش به دست آمده و جزو بازی‌هایی لقب گرفته که به‌اصطلاح روی مخ است.

این اتفاق در فصل چهارم هم رخ داده؟ از آن‌سو با تغییر بازیگر اصلی «بچه‌مهندس» مشخص نیست سریال به چه سمت‌وسویی برود. همان‌طور که می‌دانید، روزبه حصاری، بازیگر نقش جوانی جواد جوادی در سریال حضور ندارد و این نقش به محمدرضا رهبری رسیده است. این اتفاق پاشنه آشیل سریال می‌شود؟

*** شبکه سه| یاور با فرمول فیلمفارسی
این دومین تصمیم «متفاوت» شبکه سه در سال جدید است. این شبکه در نوروز «گاندو ۲» را به‌رغم آماده نبودن روی آنتن فرستاد و به منظوری که خواست دست یافت. حالا هم مشابه آن اتفاق در حال تکرار است. «یاور» (با فیلمنامه سعید مطلبی) آماده نیست، اما در کنداکتور قرار گرفته.

اصغر نعیمی هم به کمک سعید سلطانی آمده تا سریال زودتر پیش برود. حالا اصرار شبکه سه برای پخش یک سریال ناقص چیست؟ احتمالا این شبکه برای عقب نیفتادن از رقبا، بهترین گزینه را در استفاده از یک سریال عامه‌پسند دیده؛ سریالی که نه کمدی است و نه ربطی به حال‌وهوای رمضان دارد.

شبکه سه خاطره خوشی از سعید مطلبی و سریال «ستایش» او دارد و می‌خواهد با همان فرمول «یاور» را تبدیل به اثری پرمخاطب کند. مطلبی از دنیای فیلمفارسی می‌آید و در خلق داستان و موقعیت‌های عامه‌پسند صاحب تجربه است. او با «ستایش» هنرش را به رخ کشید و احتمالا در «یاور» هم بتواند موفقیت قبل را تکرار کند.

*** شبکه پنج| ماجراجویی افخمی با رعدوبرق
کمی بعد از سیل گلستان،‌ بهروز افخمی برای ساخت سریال درباره آن اعلام آمادگی کرد. این کارگردان بعد از حادثه پلاسکو هم تصمیم داشت فیلمی بر اساس آن بسازد. افخمی مدت‌ها در مناطق سیل‌زده حاضر بود و «رعدوبرق» را آماده کرد. مصافی که بهروز افخمی با سیل دارد، می‌تواند به امتیاز آن تبدیل شود.

آن‌طور که خود افخمی گفته، «رعدوبرق» داستانی خشک ندارد و حتی قصه آن در بخش‌هایی به کمدی تنه می‌زند! افخمی بلندپروازی کرده و در کارگردانی هم سراغ صحنه‌های اکشن فراوانی رفته است. همین ماجراجویی‌های افخمی است که احتمالا می‌تواند مخاطب را گیر بیندازد. سابقه خوب افخمی که سریال «عملیات ۱۲۵» را هم به دور از کلیشه سریال‌های حادثه‌ای ساخت، دیگر مسئله‌ای است که امیدها به «رعدوبرق» را بیشتر می‌کند.

کدخبر: ۳۸۳۴۳۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر