کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۸۶۳۹
تاریخ خبر:

آشنایی با محصولات ام‌جی، از سال‌ ۸۸ تا ۹۷ ‌

روزنامه هفت صبح | شرکت ام‌جی در سال ۱۹۲۵ در انگلستان تاسیس شد. این شرکت در سال‌های اولیه فعالیتش به خاطر خودروهای کوپه و کروکش شهرت داشت که سود سرشاری برای ام‌جی داشتند‌ اما صاحبان ام‌جی در سال‌های بعد نتوانستند عملکرد اقتصادی خوبی داشته باشند و این شرکت چندبار دست به دست چرخید تا در نهایت در سال ۲۰۰۵ به تملک دو شرکت چینی سایک و نانجینگ درآمد.

البته دفتر مرکزی و طراحی این شرکت کماکان در بیرمنگام انگلیس مستقر است و قطعات نیز زیر نظر بازرسان آن تولید می‌شوند. پس با برندی نیمه چینی، نیمه انگلیسی روبه‌رو هستیم! محصولات این برند ‌بین سال‌های ۸۸ و ۹۷ مهمان خیابان‌های ایران بودند که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم.

* یک: قیمت: ۴۴۰ میلیون / ام‌جی ۵۵۰ - مدل ۲۰۱۲
این مدل به فاصله اندکی پس از رونمایی در نمایشگاه خودروی پکن ۲۰۰۸ وارد بازار ایران شد. طراحی زیبا و قابلیت‌های فنی بالای ۵۵۰ باعث استقبال فراوان خریداران از آن شده است. آپشن‌های متعدد ۵۵۰ در جذب خریداران بی‌تاثیر نبود: کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش، کنترل پایداری، سنسور باران، ترمز ضد قفل، اتولایت، هشت ایربگ، استارت دکمه‌ای، سانروف و… . ۵۵۰ به طرز جالبی هم مورد پسند خانواده‌هایی است که به دنبال سدانی جادار می‌گردند و هم جوانانی که قابلیت‌های اسپورت برای‌شان مهم است. تریم کابین نیز چشم‌نواز و با کیفیت بالا است و در کوتاه‌مدت شاهد خرابی قطعات آن نخواهید بود.

* ظرفیت ۵ نفر / طول ۴٫۶ متر / وزن ۱۸۶۱ کیلوگرم / حجم صندوق عقب ۳۵۰ لیتر / قدرت موتور ۱۶۰ اسب بخار / مصرف سوخت ۶٫۸ لیتر / نوع موتور ۱٫۸ لیتری توربو

* دو: قیمت: ۳۴۰ میلیون / ام‌جی ۳۵۰ - مدل ۲۰۱۴
این مدل که در سال ۹۲ وارد بازار شد، طراحی ساده و امکانات معقولی داشت و قرار بود خودرویی ‌بین نمونه‌های چینی و کره‌ای باشد. ۳۵۰ قیمت بالایی داشت و در تعداد محدود وارد شد. خریداران آن همچنان از مشکل تامین قطعات یدکی رنج می‌برند. با این حال تریم کابین لوکس ۳۵۰ را در کمتر خودروی چینی‌ می‌توانید پیدا کنید. گرم‌کن صندلی‌های جلو، تنظیم برقی صندلی‌ها در شش جهت و رویه چرم باکیفیت امتیاز کابین ۳۵۰ است. البته طراحی آن در حد معمول مدل‌های چینی است و عملکرد فنی ضعیف همچون کشش نامناسب در سربالایی‌ها و شنیدن صدای موتور داخل کابین در دور موتورهای بالا برای افرادی که می‌خواهند از نهایت راندمان موتور خودروی‌شان استفاده کنند، خبر خوبی نیست.

* ظرفیت ۴ نفر / طول ۴٫۵ متر / وزن ۱۲۸۰ کیلوگرم / حجم صندوق عقب ۴۵۸ لیتر / قدرت موتور ۱۰۷ اسب بخار / مصرف سوخت ۶٫۴ لیتر / نوع موتور ۱٫۵ لیتری

* سه: قیمت: ۹۰۰ میلیون / ام‌جی GS - مدل ۲۰۱۶
بازار کراس‌اوورهای چینی به شدت رقابتی است و همین امر بود که باعث شد GS چندان دیده نشود و به‌رغم شاخصه‌هایی همچون طراحی ‌به‌روز و قابلیت‌های فنی بالا فروش خوبی را تجربه نکند. قیمت GS به نسبت بالاست و می‌توان با آن مدل نو کراس‌اوورهای چینی روز را خرید اما ام‌جی بر اساس منطق «هر چقدر پول بدی آش می‌خوری» خودرویی به شما تحویل می‌دهد که به سختی می‌توانید از آن ایراد بگیرید. تریم داخلی شبیه ‌ کراس‌اوورهای اروپایی است و آپشن‌های نسبتاً کاملی را در اختیارتان می‌گذارد. البته اگر حوصله‌‌ جست‌و‌جو‌ برای تامین قطعات، بزنین سوپر و روغن‌ موتور خاص GS را دارید این خودرو گزینه خوبی است و در غیر این صورت شاهد عملکرد ضعیف موتور و گیربکس، به خصوص در مسافت‌های طولانی خواهید بود.

* ظرفیت ۵ نفر / طول ۴٫۵ متر / وزن ۱۶۴۲ کیلوگرم / حجم صندوق عقب ۴۶۳ لیتر / قدرت موتور ۲۱۷ اسب بخار / مصرف سوخت ۸٫۳ لیتر / نوع موتور / ۲ لیتری توربو

* چهار: قیمت: ۳۲۵ میلیون / ام‌جی ۳ - مدل ۲۰۱۵
کوچک‌ترین عضو خانواده ام‌جی برای رقابت در کلاس هاچ‌بک‌ها وارد ایران شد و به خاطر طیف‌های مختلف رنگی که خریدار می‌توانست انتخاب کند، خیلی زود مورد استقبال قرار گرفت. قدرت موتور این مدل در سطح مطلوبی قرار دارد اما عملکرد جعبه دنده پنج سرعته نیمه اتوماتیک آن چندان رضایت‌بخش نیست. اگر آپشن‌ها برایتان اهمیت زیادی دارند ام‌جی ۳ می‌تواند هاچ‌بکی دوست‌داشتنی باشد. هرچند عدم برخورداری از سیستم مولتی مدیا و ترمز عقب کاسه‌ای باگ‌های قابل قبولی نیستند. طراحی آن شباهت زیادی به ام‌جی GS دارد که چشم‌نواز است و خوب توانسته روی خودرویی هاچ‌بک بنشیند. کیفیت قطعات خوب است اما دیسک و صفحه این هاچ‌بک چینی-انگلیسی باید در هر ۶۰ هزار کیلومتر عوض شود.

* ظرفیت ۴ نفر / طول ۴ متر / وزن ۱۱۶۵ کیلوگرم / حجم صندوق عقب ۲۸۵ لیتر / قدرت موتور ۱۰۷ اسب بخار / مصرف سوخت ۵٫۸ لیتر / نوع موتور‌ ۱٫۵ لیتری

* پنج: قیمت: ۳۱۰ میلیون / ام‌جی ۳۶۰ - مدل ۱۳۹۶
این مدل اولین خودروی مونتاژی ام‌جی در ایران بود که در سه گزینه دنده‌ای ساده، اتوماتیک و اتوماتیک توربو به بازار عرضه شد. اگرچه این مدل نسبت به سلف خود ام‌جی ۳۵۰ بهبود یافته است اما کماکان در زمینه طراحی حرف چندانی برای گفتن ندارد و خودروهای داخلی نیز امروزه به این سطح از طراحی رسیده‌اند. در مدل پایه ۳۶۰ نمی‌توانید چندان روی قدرت موتور حساب کنید: ۱۱۰ اسب بخار‌ اما در مدل توربو شاهد تولید ۱۳۰ اسب بخار هستیم که قابل قبول به نظر می‌رسد. کیفیت قطعات این خودرو نسبت به بقیه اعضای خانواده ام‌جی پایین‌تر است و زودتر خراب می‌شود. هرچند از نظر بازار لوازم یدکی وضعیت بهتری دارد و می‌توانید راحت قطعاتش را پیدا کنید.

* ظرفیت ۵ نفر / طول ‌ ۴٫۵ متر / وزن ۱۲۸۰ کیلوگرم / حجم صندوق عقب ۴۸۲ لیتر / قدرت موتور
۱۱۰ اسب بخار / مصرف سوخت ۶٫۸ لیتر / نوع موتور ۱٫۵ لیتری

* شش: قیمت: ۵۹۰ میلیون / ام‌جی ۶ - مدل ۲۰۱۵
ام‌جی در ۲ تیپ GT و مگنت به بازار عرضه شد که اولی در کلاس لیفت‌بک (بین هاچ‌بک و سدان) و دومی در کلاس سدان جمع‌و‌جور شهری بود. تیپ GT ام جی ۶ به دلیل طراحی اسپورت و جذاب بدنه و آپشن‌های متعدد داخلی سبب شد تا بسیاری برچسب چینی ‌بودن آن را فراموش و یک دستگاه از آن را بخرند. قدرت بالای موتور نسبت به دیگر سدان‌های بازار باعث شتاب بالاتر می‌شود که آن را به گزینه‌ای جالب توجه تبدیل می‌کند. صدای داخل اتاق و تاقچه عقب ماشین یکی از بزرگ‌ترین معایب ام‌جی ۶ به خصوص در مدل‌های پایین است و خدمات پس از فروش مطلوبی هم ندارد.

* ظرفیت ۴ نفر / طول ۴٫۶ متر / وزن / ۱۵۴۸ کیلوگرم / حجم صندوق عقب ۴۵۲ لیتر / قدرت موتور
۱۶۰ اسب بخار / مصرف سوخت ۷٫۷ لیتر / نوع موتور ۱٫۸ لیتری توربو

* هفت: قیمت: ۶۰۰ میلیون / ام جی GT - مدل ۲۰۱۶
نسخه جمع‌و‌جور ام‌جی ۶ از لحاظ طراحی بهبود پیدا کرده و به خصوص در نمای عقب بسیار شبیه ‌ طراحی روز خودروهای کره‌ای است اما اگر توان فنی ام‌جی ۶ را دوست داشتید این گزینه چندان مورد علاقه شما نخواهد بود و قدرت ۱۲۷ اسب بخاری آن اجازه عرض اندام زیاد در کلاس خودروهای سدان اسپورت را نمی‌دهد. اگر هندلینگ نرم برای‌تان مهم است GT گزینه جذابی است و با فرمان برقی و فنربندی باکیفیت سواری خوبی بهتان می‌دهد. تریم کابین GT بر‌خلاف دیگر مدل‌های ام‌جی معمولی و شبیه ‌ دیگر چینی‌های بازار است. اگرچه این به معنی کمبود آپشن‌ها نیست و GT به خصوص در زمینه ایمنی و فنی کم نگذاشته است.

* ظرفیت ۴ نفر / طول ۴٫۶ متر / وزن ۱۳۵۰ کیلوگرم/ حجم صندوق عقب ۴۸۵ لیتر / قدرت موتور
۱۲۷ اسب بخار / مصرف سوخت ۷٫۵ لیتر / نوع موتور
۱٫۵ لیتری

* هشت: قیمت: یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون / ام‌جی RX5 - مدل ۲۰۱۷
این کراس‌اوور آخرین محصول ام‌جی در ایران بود و تاثیر تحریم‌ها سبب عدم توفیق مورد انتظارش شد. با این حال اگر خواهان خرید شاسی‌بلندی با طراحی ظاهری جذاب، امکانات رفاهی متنوع و کیفیت بالای متریال کابین هستید RX5 انتخاب خوبی است. این خودرو ‌ روی پلتفرم مشترک با GS ساخته شده و اشتراکات زیادی میان این دو مدل می‌بینید. اگر از زبان طراحی ام‌جی چندان خوش‌تان نمی‌آید اما می‌خواهید کماکان صاحب یک ام‌جی پرآپشن باشید می‌توانید به RX5 فکر کنید چون از لحاظ طراحی شاهد تفاوت‌های زیادی بین آن و GS هستیم. در قیاس با رقبا تنها نبود دوربین ۳۶۰ درجه، رادار خطی، رادار نقطه کور، نمایشگر دیجیتال اطلاعات خودرو و چند آپشن جز کاستی‌های این خودرو به حساب می‌آید.

* ظرفیت ۵ نفر / طول ۴٫۵ متر / وزن ۱۵۰۱ کیلوگرم / حجم صندوق عقب ۵۹۵ لیتر / قدرت موتور
۲۲۰ اسب بخار / مصرف سوخت ۸٫۵ لیتر / نوع موتور ۲ لیتری توربو

توضیحات

ام‌جی 550 - مدل 2012

توضیحات

ام‌جی GS - مدل 2016

توضیحات

ام‌جی 3 - مدل 2015

کدخبر: ۳۵۸۶۳۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر