کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۸۴۲۸
تاریخ خبر:

آشنایی با خودروهای پلاس بازار خودرو

روزنامه هفت صبح، سیدمحمدرضا دادگستر‌ | کاملا شبیه به یک موج بود. تا قبل از آن اگر آپشن اضافه می‌خواستید باید کد انگلیسی تیپی که آنها را داشت، حفظ می‌کردید مثل ای ایکس، ای ال، اس ایکس و… اما الان موج پلاس‌سازی همه چیز را راحت کرده. اگر خودروی فول می‌خواهید باید به سراغ نسخه پلاس بروید که تغییراتی در ظاهر را هم تجربه کرده و به‌نوعی یک فیس‌لیفت ملو و نه چندان پرهیاهو را نشان می‌دهد. پلاس‌ها چند میلیون تومانی از نسخه‌های استاندارد گران‌ترند و هنوز هم بازار کارکرده خوبی ندارند.

یک عده معتقدند ماشین‌های پلاس دستکاری بیهوده در ظاهر خودرو و اضافه‌کردن آپشن‌هایی ابتدایی برای راضی‌کردن مشتریان سخت‌گیرتر است که امکانات خودرو برایشان اهمیت بسیاری دارد (ولو در کاتالوگ!). اما یک گروه دیگر از خریداران هم معتقدند خرید خودروی پلاس ریسک نصب غیررسمی آپشن‌ها در بازار را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود مشتریان با اطمینان بیشتری خودروی فول بخرند. در این گزارش به سراغ چند مورد از این نسخه‌های پلاس رفته‌ایم. از آنجایی‌که چند روز قبل هایما S7 پلاس را در بخشی از یک گزارش معرفی کردیم، در این گزارش خبری از آن نیست. تندر ۹۰ پلاس هم در گزارش بازار هفته‌های قبل معرفی شد.

*** ۱۵۲ میلیون / تیبا هاچ‌بک پلاس- مدل ۱۴۰۰
تیبا جزو خودروهای پرفروش سایپاست که در سال گذشته نسخه پلاس آن برای هر دو مدل صندوق‌دار و هاچ‌بک معرفی شد. تیبا هاچ‌بک پلاس که نزدیک به ۱۰ میلیون تومانی از تیبای صندوق‌دار پلاس گران‌تر است، در ظاهر تغییراتی را تجربه کرده که باعث شده از خودروهای هاچ‌بک فاصله بگیرد و به خودروهای کراس شبیه شود. در نمای بیرونی باربند (روف رک)، رینگ آلومینیومی جدید، جلوپنجره با قاب استیل، آینه جانبی جدید (طرح کوییک)، دیفیوزر در جلو و عقب (سپر دو رنگ) و شیشه دودی عقب و جانبی عقب دیده می‌شود. همچنین زه جانبی روی درها حذف شده است. کسانی که تریم داخلی تیبای هاچ‌بک استاندارد را بیش از حد ساده می‌دانند، از روکش چرم صندلی‌ها با دوخت قرمز یا مارون، زیرپایی و کفپوش صندوق سه‌بعدی و سیستم مولتی‌مدیا با مانیتور لمسی و سنسور عقب راضی خواهند بود.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۹/۳متر
وزن: ۱۰۴۰ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۲۲۳ لیتر
قدرت موتور: ۸۷ اسب بخار
مصرف سوخت: ۹/۶ لیتر
نوع موتور: ۵/۱ لیتری

*** ۲۸۷ میلیون / سورن پلاس- مدل ۱۴۰۰
زمانی‌که ایران‌خودرو از سورن پلاس رونمایی کرد منتظر معرفی پیشرانه EF7 توربو هم با آن بودیم اما تا حالا خبری از آن نشده و تنها تغییر فنی سورن پلاس به رسیدن موتورش به استاندارد یورو ۵ برمی‌گردد. آپشن‌هایی مثل کروز کنترل، کامپیوتر سفری جدید، ایزوفیکس و سنسور سوم پارک برای خریداران جذاب است اما کماکان سیستم مولتی‌مدیا را باید سفارش دهید و به صورت استاندارد در نسخه پلاس موجود نیست. سورن پلاس در گرافیک چراغ‌ها تغییرات بسیاری را تجربه کرده؛ به‌خصوص در چراغ عقب که دو رشته چراغ جدید جایگزین چراغ قبلی شده است. در نمای جلو هم تریم مشکی چراغ‌ها جلب توجه می‌کند. در کابین شاهد افزوده‌شدن فرمان مشابه دناپلاس با روکش چرم، تریم طرح فیبرکربن برای کنسول و رودری‌ها و دوخت جدید صندلی‌ها هستیم. البته ایران‌خودرو ترجیح داده همان روکش پارچه‌ای قبلی را برای نسخه پلاس به کار ببرد و خبری از روکش چرم نیست.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۵/۴ متر
وزن: ۱۲۵۷ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۵۰۰ لیتر
قدرت موتور: ۱۱۵ اسب بخار
مصرف سوخت: ۵/۷ لیتر
نوع موتور: ۷/۱ لیتری

*** ۱۶۲ میلیون / ساینا پلاس دنده‌ای- مدل ۱۴۰۰
بسیاری از خریداران ساینا می‌خواستند که این خودرو با آپشن‌های ساینا S تولید شود اما طراحی‌اش، به‌خصوص در نمای عقب، تغییر نکند. سایپا برای این گروه از خریداران سایناپلاس را تولید کرده که نسبت به ساینا EX یا تیپ پایه ساینا هم با سپر دورنگ و چراغ‌های با پس‌زمینه مشکی متمایز می‌شود. اگرچه کماکان در این نسخه هم رینگ آلومینیومی سفارشی است اما آپشن‌هایی همچون فرمان دی‌کات، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، مانیتور ۷ اینچی لمسی، دوربین عقب، نویگیشن و بلوتوث، دزدگیر جدید، شیشه دودی عقب، روکش چرم صندلی، استیکر ساینا پلاس، دستگیره‌های آسان بازشو (مشابه ساینا اتومات) و کفپوش سه‌بعدی برای کابین و صندوق عقب در خودروهایی در این بازه قیمتی و حتی بالاتر کمتر پیدا می‌شود. معمولا کسانی که در بین خودروهای سایپا به‌دنبال خرید خودرویی با آپشن‌های قابل قبول، کابین جادار و شتاب بهتر می‌گردند، به سراغ سایناپلاس دنده‌ای می‌روند.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۲/۴ متر
وزن: ۱۰۵۰ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۳۷۰ لیتر
قدرت موتور: ۸۷ اسب بخار
مصرف سوخت: ۷ لیتر
نوع موتور: ۵/۱ لیتری

*** ۳۴۵ میلیون: ام‌وی‌ام ۳۱۵ هاچ‌بک پلاس- مدل ۱۳۹۹
ام‌وی‌ام ۳۱۵ هاچ‌بک جزو موفق‌ترین هاچ‌بک‌های بازار در بازه قیمتی زیر ۳۰۰ میلیون تومان است که بازار دانگ فنگ H30 کراس و پژو ۲۰۷ را تهدید می‌کند. اما این خودرو در اسپرت اکلسنت خودرویی کسل‌کننده و خالی از امکانات به‌نظر می‌رسید. با صرف نزدیک به ۸۰ میلیون تومان هزینه اضافه اما می‌توانید سراغ نسخه پلاس بروید که سانروف برقی، دی‌لایت، اتولایت و دیفیوزر عقب دارد و تریم مشکی- نارنجی کابینش زیبا از آب درآمده است. در این خودرو برای اولین بار از گیربکس ۴ سرعته اتومات ام‌وی‌ام استفاده شده است. همچنین مدیران‌خودرو آپشن‌هایی مثل فرمان برقی، گرمکن آینه بغل، سیستم کنترل پایداری، کروز کنترل، سنسور کنترل فشار باد تایرها، دو حالت رانندگی (اکو و اسپرت) و مانیتور ۸ اینچی جدید را به ۳۱۵ افزوده که باعث می‌شود در ترکیب با عامل کابین جادارتر پژو ۲۰۷ حسابی توی دردسر بیفتد.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۲/۴ متر
وزن: ۱۲۸۵ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۴۲۰ لیتر
قدرت موتور: ۱۰۷ اسب بخار
مصرف سوخت: ۳/۷ لیتر
نوع موتور: ۵/۱ لیتری

*** ۳۲۵ میلیون / دناپلاس دنده‌ای ساده- مدل ۱۴۰۰
وضعیت بازار نشان می‌دهد دناپلاس جزو یکی از موفق‌ترین خودروهایی است که تاکنون پسوند پلاس دریافت کرده است و خریداران آن را به‌عنوان یکی از خودروهای پرآپشن ایرانی می‌شناسند. از این‌رو می‌توانید امیدوار باشید که در بازار چندان برای فروش دوباره آن به زحمت نخواهید افتاد. ارزان‌ترین نسخه دناپلاس که دناپلاس دنده‌ای ساده است، نزدیک به ۴۰ میلیون تومان از دنای معمولی گران‌تر است. دناپلاس چراغ‌های جلو و عقب متفاوتی دارد و از جلوپنجره بزرگ‌تر و نمای جانبی اسپرت‌تر بهره می‌برد. اگر در دو مدل ۹۶ و ۹۷ به سراغ این خودرو بروید با امکانات جالبی مثل ایربگ جانبی و سانروف مواجه می‌شوید اما مدل‌هایی که از پاییز ۹۷ از خط تولید ایران‌خودرو بیرون آمدند این دو آپشن را ندارند و البته خبری هم از جاعینکی و سیستم نویگیشن در آنها نیست! ازجمله آپشن‌های باقی‌مانده دناپلاس می‌توان به دوربین عقب و کروز کنترل اشاره کرد.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۵/۴ متر
وزن: ۱۲۵۸ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۵۰۰ لیتر
قدرت موتور: ۱۱۳ اسب بخار
مصرف سوخت: ۹/۷ لیتر
نوع موتور: ۷/۱ لیتری

*** ۲۱۵ میلیون / کوییک اتوماتیک پلاس- مدل ۱۴۰۰
کسی فکرش را نمی‌کرد یک روز خودرویی بتواند بازار آرام پژو ۲۰۶ تیپ ۲ را به‌هم بریزد اما کوییک پلاس توانسته چنین خودرویی باشد. در واقع با قیمتی برابر با ۲۰۶ تیپ ۲ صاحب خودرویی خواهید شد که جعبه دنده‌اش اتومات است و به آپشن‌هایی مجهز است که در خودروهایی با قیمت حداقل ۵۰ میلیون بیشتر پیدا می‌شود: استارت دکمه‌ای، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، کروز کنترل، بلوتوث، صندلی برقی چندحالته برای راننده، دریچه گاز برقی، فرمان برقی، نویگیشن، ترمز کمکی، اتولاک، فرمان دی‌کات و هشدار سرقت با بوق. همچنین کوییک پلاس فضای جادارتری را نسبت به ۲۰۶ در اختیار خریدار می‌گذارد و از آنجایی‌که خودرویی در سگمنت کراس است و ارتفاع بیشتری دارد، خبری از مشکل گیرکردن زیر خودرو، ولو با ظرفیت پر و در جاده‌های ناهموار، نیست.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۹/۳ متر
وزن: ۱۱۰۵ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۲۲۵ لیتر
قدرت موتور: ۸۷ اسب بخار
مصرف سوخت: ۷ لیتر
نوع موتور: ۵/۱ لیتری

*** ۲۳۳ میلیون / راناپلاس- مدل ۱۴۰۰
رانای LX یا استاندارد ظاهری دارد که اگر خیلی به نمای خارجی خودروی‌تان حساس باشید، شما را به بازار لوازم یدکی می‌کشاند تا یک جراحی سبک را روی آن انجام دهید. اما این بار ایران‌خودرو خود چنین زحمتی را متقبل شده و با تغییر کاسه چراغ‌ها، استفاده از زه همرنگ بدنه، تعبیه زنبوری جدید در جلوپنجره و آینه‌های برقی مجهز به راهنما کمی رانا را قابل‌تحمل‌تر کرده است. در کابین راناپلاس سیستم مولتی‌مدیا وجود ندارد اما از صفحه کیلومترشمار جدید، فرمان با دکمه‌های کنترلی (مشابه پژو ۲۰۷) و رادیوپخش جدید استفاده شده است. فرم صندلی‌ها هم تغییر کرده و به پژو ۲۰۷ شبیه شده. از بین آپشن‌های اضافه‌شده هم مهم‌ترین مورد کروز کنترل است. اگر تغییرات بیشتری می‌خواهید بهتر است فعلا از خریدن راناپلاس صرف نظر کنید چون نسخه پانارومای آن که به گیربکس شش‌سرعته مجهز شده، در راه است.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۲/۴ متر
وزن: ۱۱۳۴ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۲۲۵ لیتر
قدرت موتور: ۱۰۵ اسب بخار
مصرف سوخت: ۹/۶ لیتر
نوع موتور: ۶/۱ لیتری

*** ۱۳۳ میلیون / وانت ۱۵۱ پلاس- مدل ۱۳۹۹
وانت ۱۵۱ پلاس دارای آپشن‌هایی است که اگر پراید ۱۳۱ با خط تولید خداحافظی نمی‌کرد روی آن نصب می‌شدند. این خودرو که این روزها لقب ارزان‌ترین وانت بازار را یدک می‌کشد برای کاربری تجاری درون‌شهری گزینه‌ای مناسب است. برای همین است که بسیاری برای راه‌اندازی کسب‌و‌کارشان به سراغ وانت ۱۵۱ می‌آیند. در نسخه پلاس این وانت تغییرات رخ‌داده عبارتند از برچسب گرافیکی روی بدنه، رول بار برای محفظه بار، سنسور عقب، زیرپایی سه‌بعدی، کفپوش اتاق بار (لاینر)، سیستم هشداردهنده (مشابه ۱۳۲)، رینگ اسپرت سفارشی و مولتی‌مدیا با مانیتور و دوربین عقب. همچنین روکش صندلی‌ها چرمی است. وانت ۱۵۱ برای بارهای تا نهایت ۵۰۰ کیلوگرم قدرت خوبی را به نمایش می‌گذارد و مصرف سوختش هم نسبت به پراید ۱۳۱ کمتر است چون از پیشرانه یورو ۴ بهینه با کد M13 در تولیدش استفاده شده است.

ظرفیت: ۲ نفر
طول: ۹/۳ متر
وزن: ۹۰۰ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۵۰۰ لیتر
قدرت موتور: ۷۱ اسب بخار
مصرف سوخت: ۶/۶ لیتر
نوع موتور: ۳/۱ لیتری

کدخبر: ۳۹۸۴۲۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر