کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۳۱۳۷
تاریخ خبر:

آشتی پزشکان و سینمایی‌ها‌ با‌ رمز‌ کرونا

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | دو طیف سال‌هاست با هم دوئل دارند: پزشکان و سینماگران. اختلاف تا جایی پیش رفت که چهار سال قبل و بعد از درگذشت کیارستمی خبر آمد پزشکان اهالی سینما را ویزیت نخواهند کرد! حالا اما همدلی برقرار است. از هفته پیش که تصاویر پزشکان و پرستاران منتشر شد موجی از همدلی با آن‌ها شکل گرفت.

سفیدپوشان در صف اول مبارزه با کرونا شبانه‌روزی تلاش می‌کنند و حالا اندک دلخوری احتمالی قبلی برخی ازهموطنان نسبت‌به این طیف از بین رفته است. اهالی سینما هم اختلاف‌های گذشته را فراموش کرده‌اند و مشغول ارسال پیام محبت و سپاس برای پزشکان و پرستاران هستند. نمونه تازه‌اش بیانیه خانه سینماست که روز گذشته برای سپاس از جامعه پزشکی کشور برای مقابله با ویروس کرونا منتشر شد. سری به رابطه پیشین پزشکان و سینماگران زده‌ایم.

*** معترض به فیلم‌ها و سریال‌ها
حتی اگر پیگیر خبرهای سینمایی نباشید می‌دانید که در همه سال‌ها طیفی از پزشکان و پرستاران نسبت به تصویری که از آن‌ها در فیلم‌ها و سریال‌ها نشان داده شده است،‌اعتراض دارند. مشهورترین آن بیانیه تند انجمن پرستاران علیه «شوکران» است. این اعتراض‌ها در فیلم‌های دیگر به شکل خفیف‌تر رقم خورده؛‌مثلا بعد از اکران «خانه‌ای روی آب»گروهی از پزشکان علت اعتراض خود را فروپاشی یک پزشک بدون اعتقاد بیان کردند.

میزان اعتراض‌ها نسبت به سریال‌ها به مراتب بیشتر است. یکی از مشهورترین آن‌ها سریال «باغ مظفر» است که با پرستاران شوخی کرد و بعد از اعتراض در خود سریال شاهد عذرخواهی بودیم.«اغما» هم با کمیسیون بهداشت و درمان مجلس متهم به ترویج خرافه‌پرستی شد. دیگر سریال سیروس مقدم یعنی«بچه‌های نسبتا بد» هم با اعتراض پرستاران روبه‌رو بود که معتقد بودند به آن‌ها توهین کرده. «حلقه سبز» حاتمی‌کیا هم صدای اعتراض برخی پزشکان را درآورد. اوج اعتراض‌ها به «درحاشیه» برمی‌گردد که باعث تغییر در داستان آن شد و قصه فصل دوم از بیمارستان رفت!

*** فریادهای مهرجویی
در همه مواردی که فیلم‌ها و سریال‌ها مورد اعتراض جامعه پزشکی بود، سینماگران گاهی تند و گاه آرام پاسخ‌شان را می‌دادند. درگذشت عباس کیارستمی اما اختلاف قدیمی را زنده کرد. آتش این کشمش با فریادهای داریوش مهرجویی در مراسم کیارستمی برافروخته شد:«یک جراح قاتل عباس کیارستمی را کشت باید او را محاکمه کنید.

مرگ کیارستمی حاصل سهل انگاری پزشکان است. قاتلین در بین ما هستند.» حامد بهداد جزو اولین کسانی بود که از مهرجویی دفاع کرد:«هرآنچه گفتید درست گفتید. هیچ‌کس چون شما در ابعاد این فاجعه اسفبار سخن نگفت. اطراف ما را یک مشت بزدل ترسو گرفته‌اند.» این دو در هفته اخیر هنوز واکنشی درباره ایثار و تلاش پزشکان نداشته‌اند. البته مهرجویی کمی بعد مصاحبه کرد و گفت منظورش همه پزشکان نیست و اشاره او به پزشک خاطی بوده.

*** ماجرای صنعتی و سنتی
واکنش جامعه پزشکی علیه مهرجویی خیلی زود شکل گرفت. معروف‌ترین آن را یادتان هست که یک پزشک در بیمارستان جم پلاکاردی با این نوشته در دست گرفته بود:«آقای مهرجویی! لطفا مواد صنعتی را با سنتی مخلوط نکنید!» موج بعدی حمله هم ادامه داشت؛ کمپین دانشجویان پزشکی علیه مهرجویی شکل گرفت و رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور از این کارگردان گله کرد. تندترین واکنش را انجمن ملی جراحان داشت: «سال‌هاست شاهد دشمنی سازمان یافته با پزشکان در سطح جامعه هستیم. مهرجویی و نظایرش در حد پاسخگویی نیستند.» کار به جایی رسید که شایعه شد پزشکان هیچ سینماگری را ویزیت نخواهند کرد!

*** واکنش تند علیدوستی و یک تجمع
همزمان با پاسخ تند جامعه پزشکی سینماگران مقابل بیمارستان جم تجمع کردند. نوید محمدزاده، حامد بهداد، رضا درمیشیان، شهرام مکری، محمد اطبایی و محمدرضا دلپاک از جمله حاضران بودند. با این حال تندترین واکشن را ترانه علیدوستی داشت:« بایدکمپینی در حمایت از بهمن کیارستمی راه بیندازیم. مسئله امروز اشتباه سهوی یا عمدی یک پزشک نیست بلکه حمایت علنی و بی‌شرمانه نظام پزشکی از این خطاست.» این بازیگر هم هنوز واکنشی نسبت‌به تلاش پزشکان در ماجرای کرونا نداشته است.

*** فصل آشتی با رمز کرونا
حالا شاهد پیام‌های محبت آمیز بازیگران و کارگردان‌ها خطاب به پزشکان و پرستاران هستیم. نکته جالب اینکه چهره‌هایی چون تهمینه میلانی و نوید محمدزاده در ماجرای درگذشت کیارستمی هم موضعی معقول داشتند. مثلا محمدزاده گفته بود:«وقتى یه تیم پزشکی اشتباه میکنه اعتراض به اون تیم و بیمارستانه! نه همه پزشکان عزیز که زحمت میکشن.

همه چیو به خودتون نگیرین و آرام باشین. دکتر مایکل جکسون اشتباه کرد و مجازات شد. همیشه نباید از آدما تقدیر بشه..» حالا که روزهای تعطیلی پروژه‌های سینمایی است و مهم‌ترین کار سینماگران ارسال پیام تشکر است. در آینده سینمای ما فیلم‌هایی درخور تلاش پزشکان و پرستاران که در صف اول مبارزه با کرونا هستند، خواهد ساخت؟

کدخبر: ۳۱۳۱۳۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر