کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۲۲۶۸
تاریخ خبر:

قطر و عربستان پس از ۱۳۰۰‌روز آشتی کردند

روزنامه هفت صبح | تا دیروز ۱۲۸۰ روز از زمان آغاز محاصره قطر توسط کشورهای عربی به رهبری عربستان می‌گذشت اما حالا ظاهرا ترامپ قصد دارد در پایان ریاست‌جمهوری خود این بحران را حل کند و تلاش‌ها یا شاید هم تطمیع و تهدیدهای دامادش جارد کوشنر که به منطقه آمده در کنار میانجی‌گری کویت نتیجه داده است.

«فیصل بن فرحان بن عبدالله آل سعود»‌ وزیرخارجه عربستان سعودی، دیروزدر جریان نشست «گفت‌و‌گوهای منامه» به موضوع حل بحران با قطر پرداخت. به گزارش شبکه «العربیه» وزیرخارجه عربستان سعودی در ابتدای اظهارات خود گفت که ریاض به تقویت توان شورای همکاری خلیج فارس و مکانیزم‌های آن پایبند است.

او در ادامه گفت که شاه این کشور بر هماهنگی و یکپارچگی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس پافشاری دارد. وزیر خارجه سعودی در ادامه به مسئله حل بحران با قطر پرداخت و گفت: «ما تلاش می‌کنیم و برای حل بحران خلیج [فارس] پیش می‌رویم و امیدواریم که حل و فصل این مسئله به‌زودی رخ دهد.» فیصل بن فرحان در ادامه گفت: «در ارتباط با قطر، پیشرفتی وجود دارد و امیدواریم که به نتیجه پایانی راضی‌کننده برای تمام طرف‌ها برسیم.»

عصر روز جمعه بود که «احمد الناصر المحمد الصباح» وزیر خارجه کویت، در بیانیه‌ای به بحران قطر با چهار کشور عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر پرداخت و گفت: «در راستای ادامه تلاش‌ها برای آشتی [کشورهای حاشیه] خلیج [فارس] گفت‌و‌گوهای مثمرثمر اخیرا صورت گرفت. تمام طرف‌هایی که در گفت‌‌و‌گوی آشتی مشارکت کردند، پافشاری خود برای ثبات [کشورهای حاشیه] خلیج [فارس] را ابراز داشتند.» وزیر خارجه کویت در بخش پایانی این بیانیه از «جارد کوشنر» مشاور ارشد رئیس‌جمهور آمریکا که به ‌تازگی به غرب آسیا سفر کرده است، تشکر کرد.

بعد از این بیانیه، وزیر خارجه قطر در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «بیانیه کشور کویت، گامی مهم به سوی حل بحران [کشورهای حاشیه] خلیج [فارس] است». وزیر خارجه قطر در ادامه همچنین از آمریکا و کویت برای میانجیگری در این مسئله تشکر و قدردانی کرد و گفت: «تأکید می‌کنیم که اولویت ما مصلحت و امنیت مردم خلیج [فارس] و منطقه بوده و خواهد بود.»

این تفاهم با استقبال عربستان نیز مواجه شد. «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی از تلاش‌های کویت برای پایان دادن به بحران رابطه کشورهای عربی خلیج فارس تقدیر کرد و در حساب توئیتری خود نوشت: «به تلاش‌های دولت برادر کویت برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها درباره بحران [کشورهای] خلیج [فارس] به دید تقدیر نگاه و از تلاش‌های آمریکا در این ارتباط تشکر می‌کنیم.»

او همچنین گفت که کشورش امیدوار است این تلاش‌ها به دلیل خیر و مصلحتی که برای منطقه دارد، به ثمر برسد.روابط چهار کشور عربی عربستان، امارات، مصر و بحرین با قطر اندکی پس از اولین سفر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور فعلی آمریکا به منطقه بحرانی شد. چهار کشور عربی یادشده در پنجم ژوئن (۲۰۱۷) روابط دیپلماتیک با قطر را قطع کردند. عربستان، امارات، مصر و بحرین، قطر را به حمایت از تروریسم متهم کردند و برای عادی شدن روابط، خواستار قطع رابطه ایران و اخراج نظامیان ترکیه از قطر و تعطیلی شبکه الجزیره شدند هر چند که این کشورها در مناسبات رسمی این شروط را انکار کردند.

کدخبر: ۳۶۲۲۶۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر