کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۲۹۸۲۸
تاریخ خبر:

آریو در لباسی جدید به ایران می‌آید

هفت صبح| زوتیه علیه چری قیام می‌کند! سایپا در تلاش است با عرضه نسخه فیس‌لیفت آریو زد۳۰۰ که محصول شرکت چینی زوتیه است، چری آریزو۵ را از بازار حذف کند.

البته چهار سال مونتاژ پیاپی زوتیه زد۳۰۰ که گاه با کد آریو و گاه با نام اس۳۰۰ در سایپا صورت گرفت هرگز نتیجه موفقیت آمیزی برای دومین خودروساز ایران در پی نداشت. در واقع از اوایل سال ۹۴ تا پایان نیمه نخست سال جاری تولید آریو مجموعا به حدود ۲۰ هزار دستگاه رسیده تا با میانگین تولید سالانه ۵ هزار دستگاه، نتوان این محصول چینی را یک خودرو فراگیر و موفق در بازار ایران نام نهاد.

سایپا که این خودرو را در دو گونه ۱۵۰۰ دنده دستی و ۱۶۰۰ دنده اتوماتیک تولید کرده، بخشی از فروش ناچیزش را مدیون عرضه آریو به ناوگان تاکسی‌های شهری است در عین حال رضایت اغلب مشتریان از این محصول موجبات برنامه‌ریزی برای عرضه نسخه فیس‌لیفت زد۳۰۰ را فراهم کرده است. طبق آنچه برخی از منابع نزدیک به سایپا عنوان کرده‌اند، نسخه فیس‌لیفت آریو قرار است تا اواخر امسال روی خط تولید برود تا به این ترتیب بازار یک رقیب تازه برای چری آریزو۵ و بسترن بی۳۰ داشته باشد.
طرح جدید زد۳۰۰ بهتر از نمونه قبلی است و جوانی و شور در آن موج می زند. زوتیه در طرح تازه زد۳۰۰ از چراغ‌ها، سپر و جلوپنجره جدیدی استفاده کرده تا محصولش را نزدیک به خودروهای هوندا و حتی محصول رنو سافران نشان دهد. با این حال فرم بخش عقب زد۳۰۰ چندان خوشایند و جذاب نیست. در کابین اما برد با آریو است و این خودرو یک سروگردن از برلیانس ۳۳۰، چری آریزو۵ و بسترن بی۳۰ بالاتر است. ترکیب یک صفحه نمایش بزرگ با فرم تازه و مدرن داشبورد توانسته تا حد زیادی این خودرو را متفاوت از قبل جلوه دهد.
آریو جدید که با طول، عرض و ارتفاع ۴٫۶۱، ۱٫۷۶ و ۱٫۴۸ متر از ابعادی نزدیک به مدل فعلی مونتاژ سایپا برخوردار است، در سری تازه‌تر خود که از سال ۲۰۱۶ وارد بازار چین شده به چراغ‌های جدید جلو و عقب، جلوپنجره جدید، رینگ و لاستیک بزرگ‌تر، آینه‌های جدید، سپر و کاپوت تکامل یافته جلو و طرح کاملا تازه داشبورد و کابین مجهز است در حالی که که همچنان از پلتفرم ساخت تویوتا و موتورهای تولید میتسوبیشی بهره می‌برد. نکته عجیب زد۳۰۰ جدید حفظ همان سطح از گنجایش در این خودرو بوده به طوری که فاصله بین دو محور زد ۳۰۰ همچنان ۲٫۷۰ متر است.

این خودرو که همچنان از موتورهای ۱٫۵ و ۱٫۶ لیتری ۱۱۲ و ۱۲۲ اسب بخاری بنزینی سود می‌برد، به اقسامی از جعبه دنده‌های دستی و اتومات مجهز است در حالی که مجموعا ۱۳۵۰ کیلوگرم وزن داشته و ظرفیت ۵سرنشین را دارد. زوتیه که در سیستم تعلیق خودرو زد۳۰۰ چه در جلو و چه در عقب از بازوهای مستقل بهره گرفته، به گواه اغلب مصرف‌کنندگان آریو در ایران اتومبیل نرم و بی‌دردسری ساخته است که در مقایسه با محصولات چینی هم‌رده مزیت مهمی است. با این حال آیا زد۳۰۰ توان برتری و حذف زد۳۰۰ را دارد؟ شاید قیمت کمتر این خودرو بتواند این ایده را محقق کند!

کدخبر: ۲۲۹۸۲۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • ali20h

    اریو اصلا ماشین خوبی نیست تازه برلیانس 3 30 و دنا هم ماشین های خوبی نیستن منتظر ر هام هستیم ببینیم اون چکار میکنه

  • mazdak

    پرایدم آرزوست

  • mehdisafari

    تو این کشور چی خوبه که این دومیش باشه