کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۸۳۴۱
تاریخ خبر:

آرایش غلیظ برای استپ‌وی،‌ ساندرو ‌و ‌‌لوگان

روزنامه هفت صبح| داستان حضور داچیا در ایران حالا که محصولات این شرکت به نسل سوم خود وارد شده، داستان عبرت‌آموزی است. داستانی که شاید در یک جمله بتوان آن را قضاوت کرد: «بهترین خودرو برای جانشینی پراید و پیکان با بدترین قرارداد ممکن به گل نشست.» رنو که با تولید محصولات ارزان داچیا در رنج قیمتی ۶ تا ۱۰ هزار دلار موفق شده بود بازارهای اروپایی را درنوردد، در ایران، شمال آفریقا، روسیه و آمریکای جنوبی برنامه‌ای مشابه اروپا چیده بود و تلاش کرد تولید خانواده داچیا شامل استپ‌وی‌، ساندرو و لوگان را به سطحی سه برابر پیش بینی اولیه یعنی یک میلیون دستگاه در سال برساند.

در ایران اما این قرارداد در همان گام اول با اتفاقاتی که برای آن در مجلس رخ داد منحرف شد و یک دهه بعد به مرز اولیه مدنظر طراحان رسید! نسل دوم این خودرو وقتی در بحبوحه توافق اولیه برجام معرفی شد، بسیاری انتظار تولیدش را در ایران کشیدند اما این مورد ابدا محقق نشد. حالا هم که نسل سوم این خودرو زیباتر، ایمن‌تر و گران‌تر از هر زمانی به خط تولید آمده، شانس ما برای راندن آن بسیار اندک است. به بهانه رونمایی از نسل سوم محصولات سری B شرکت داچیا، تاریخچه این خودرو در ایران را بررسی کرده‌ایم و کمی هم از ویژگی‌های نسل سوم این خودرو که به تازگی معرفی شده گفته‌ایم.

*** نسل اول/ قراردادی که هرگز به اهداف خود نرسید
زمزمه انعقاد قراردادی با نام تندر در اوایل سال ۱۳۸۴ شنیده شد و سپس مشخص شد رنو قرار است با همکاری ایران خودرو، سایپا و شرکت رنو پارس به تولید محصول ارزان قیمت داچیا لوگان در کشور بپردازد. خودرویی که با قیمت شش میلیونی قرار است جانشین پیکان باشد. گذشت زمان و اختلاف بر سر میزان داخلی‌سازی اما باعث شد در این قرارداد شکاف بزرگی رخ دهد و تیراژ تولید هرگز به هدف اولیه نزدیک نشود.

تندر ۹۰ که در فاصله سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۸ در کشور به مدت ۱۲ سال تولید شد، در مجموع در سرتاسر جهان در نسل اول خود بیش از ۳٫۵ میلیون دستگاه فروش داشت. این خودرو که توسط تیمی از طراحان رنو به سرپرستی هرمیداس اتابکی، طراح‌ ایرانی این شرکت صورت گرفت، امروزه یکی از بادوام‌ترین خودروهای تاریخ رنو را برای ایرانی‌ها به ارمغان آورده است. خودرویی که در انواع هاچ‌بک و هاچ‌بک‌کراس با نام ساندرو و استپ‌وی تولید شد و هم‌اینک از گران‌ترین محصولات سایز B بازار ایران به شمار می‌روند.

*** نسل دوم/ از شایعه تولید در ایران تا واردات با برند رنو
این نسل قرار بود خیلی زود در ایران تولید شود اما هم تحریم‌ها و هم سیاست‌های عجیب وزارت صمت آنقدر بد عمل کردند که رنو را از تولید در کشور پشیمان ساختند. رنو البته نسل دوم لوگان را با نام سیمبل به کشور وارد کرد و حدود دو هزار دستگاه از آن را در مناطق اصلی و آزاد به فروش رساند. در کل اما به جز لوگان نسل دوم این امکان محقق نشد که پای استپ‌وی یا ساندرو نسل دو به کشور باز شود.

این خودروها در نسل دوم محصولاتی با طراحی‌ لطیف‌تر اما برخوردار از همان ویژگی‌های فنی و رفاهی ساده بودند که به شدت در بازار اروپا، برزیل و بخش‌هایی از آفریقا خوش درخشیدند و جایگاه داچیا در نقشه توسعه گروه رنو را ارتقا دادند. اگر قرارداد بزرگ رنو با ایدرو به هم نخورده بود و ترامپ تحریم‌ها برنگردانده بود احتمالا ساندرو و استپ‌وی در سطح وسیعی در کشور تولید می‌شدند.

*** نسل سوم/ داچیا یا سئات، مسئله این است؟
حضور سرطراح و مدیرعامل برند سئات در گروه رنو احتمالا تاثیر شگرفی روی رشد برند رنو و زیرمجموعه‌های این شرکت خواهد داشت اما داچیا را هم قطعا دگرگون می‌سازد. تصویر تازه‌ اما نهایی و دقیقی که از سه خودرو سیمبل، ساندرو و استپ‌وی در نسل سوم منتشر شده به خوبی نشان می‌دهد خودروهای کوچک و سایز B داچیا چقدر به تولیدات کنونی سئات شباهت پیدا کرده‌اند.

در عین حال خبر خوب این است که کیفیت ساخت و سطح امکانات بالا رفته و قیمت هم چندان تغییر نکرده است. داچیا که با سه خودرو جدید خود قصد فروشی بیشتر از همیشه را در بازار اروپا دارد، برای موفقیت در این قاره نیازمند خودروهایی ارزان اما جذاب و به‌روز است. کاری که در نسل سوم به خوبی از عهده آن برآمده. سوال مهم اما این است که آیا ایران شانس تولید این خودروها را خواهد داشت؟ فعلا تحریم مانع ورود هرچیز خوشایندی به کشور است!

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۴۸۳۴۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر