کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۶۳۷۱
تاریخ خبر:

آرامش کم‌سابقه‌ ‌بازار طلا و ارز در مردادماه

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | مرداد ماه یک ماه طلایی برای بازار سکه و ارز بود. در این ماه نوسانات قیمت دلار، سکه و طلا به حداقل خود رسید. حالا بعد از مدت‌ها دلار روی نرخ ۱۱هزار و ۸۰۰تومان، سکه روی مرز چهار‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان و طلا در محدوده ۴۰۰ تا ۴۱۰هزار تومان به ثبات رسیده است.

*** نوسانات قیمت دلار؛ نهایتا ۶۰۰تومان
دلار در مردادماه آرامش نسبتا کم‌سابقه‌ای داشت. برعکس ماه‌های قبلی که شاهد نزول و صعود چشمگیر قیمت‌ها بودیم، این ماه اتفاق زیادی در بازار ارز نیفتاد. اوج نوسانات در همان هفته اول رخ داد. دلار کار خود را در مرداد با نرخ ۱۲هزار و ۱۰۰تومان آغاز کرد، هرچند در همان روزهای اول قیمت آن به ۱۱هزار و ۹۵۰تومان کاهش پیدا کرد. هفته اول مرداد، بیشترین قیمت دلار در این ماه به ثبت رسید. این ارز برای مدت کوتاهی تا ۱۲هزار و ۳۰۰تومان بالا رفت.

اما این افزایش قیمت کاملا موقتی بود و از فردای همان روز دلار به مدار تعادل بازگشت و دوباره روی ۱۲هزار و ۱۰۰تومان ایستاد. روند ایستادگی قیمت دلار روی مرز ۱۲هزار تومان تا پایان هفته دوم ادامه داشت. این ارز در نیمه اول مرداد نهایتا ۱۲هزار و ۳۰۰تومان و حداقل ۱۱هزار و ۹۵۰تومان قیمت داشت که نشان می‌دهد دلار در نیمه اول مرداد صرفا ۴۰۰تومان نوسان از خود نشان داده است.

بعد از کاهش نسبی قیمت در هفته سوم، دلار محدوده ۱۱هزار و ۸۰۰تومان را برای تعادل انتخاب کرد. طوری که اولین‌روز کاری هفته سوم دلار به ۱۱هزرا و ۸۵۰تومان رسید که از آن موقع تا پایان مرداد دلار هیچ موقع از این رقم بالاتر نرفت و نهایتا ۱۰۰تومان نوسان از خود نشان داد. طوری که قیمت دلار در دوهفته پایانی مرداد بین ۱۱هزار و ۷۵۰تومان و ۱۱هزار و ۸۵۰تومان در نوسان بود که نشان می‌دهد دلار احتمالا پله‌پله در حال کاهش است و برای جلوگیری از نوسانات شدید، سعی می‌کند این روند را با سرعت کمی ‌ادامه دهد.

*** نوسانات قیمت سکه؛ نهایتا ۱۵۰هزار تومان
ثبات قیمت‌ها در مردادماه برای بازار سکه بیشتر به چشم می‌آید. اگر نوسانات یکی‌دو روز اول مرداد را که درادامه روند پرتلاطم تیرماه اتفاق افتاد درنظر نگیریم، هفته اول مرداد کار سکه با قیمت چهارمیلیون و ۱۷۰هزار آغاز شد. سکه تمام طرح جدید کل ماه گذشته را در حدود چهارمیلیون و ۲۰۰هزار تومان سپری کرد و هیچ‌‌وقت از محدوده چهارمیلیون و ۱۲۰هزار تا چهار‌میلیون و ۲۶۰هزار تومان خارج نشد. کاهش قیمت ارز، افزایش قیمت انس و ثبات قیمت سکه در بازار باعث شده این‌روزها حباب قیمت سکه به حداقل خود برسد.

طوری که محمد کشتی‌آرای، کارشناس بازار طلا و سکه می‌گوید، حباب سکه در یک‌ماه اخیر حسابی تخلیه شده و به رقم ناچیز ۵۰هزار تومان رسیده است. این موضوع نشان می‌دهد، سکه بیش از این توانایی ارزان‌شدن ندارد و در صورت کاهش قیمت، ارزش آن از ارزش طلای به‌کار رفته برای ضرب سکه کمتر خواهد بود. همین موضوع باعث شده سکه تمام در کانال چهارمیلیون و ۲۰۰هزار تومان به ثبات برسد.

*** نوسانات قیمت طلا؛ نهایتا ۲۵هزار تومان
ثبات قیمت طلا در بازار مردادماه درحالی اتفاق افتاد که بازار جهانی این‌روزها وضعیت مناسبی ندارد. طلا در دنیا به بالاترین ارزش خود رسیده و شاخص انس هر روز رکوردهای جدید در بازار ثبت می‌کند. هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار داخلی، کار خود را با نرخ ۴۱۷هزار تومان در مردادماه آغاز کرد. این رقم تا سوم مرداد روند کاهشی داشت و به ۳۹۷هزار تومان، یعنی کمترین نرخ در مردادماه رسید.

تا نیمه اول مرداد قیمت طلا در بازار بین محدوده ۴۰۰ تا ۴۱۰هزار تومان نوسان داشت. از آن به بعد دامنه نوسانات قیمت طلا کمی ‌افزایش پیدا کرد و در نیمه دوم مرداد، طلا در کانال ۴۱۰هزار تومانی قرار گرفت. این موضوع نشان می‌دهد، مرداد امسال قیمت طلا هیچ تبعیتی از قیمت دلار در بازار نداشته و به‌کلی روند متفاوتی از خود نشان داده ‌است. با این‌حال طلا از قاعده ثبات قیمت در مردادماه مستثنا نیست و بازار طلا نیز در این ماه تقریبا متعادل پیگیری شده است.

باید توجه داشت که مرداد امسال قیمت هر انس طلا در بازار جهانی حدود ۱۰۰دلار افزایش پیدا کرده که رقم قابل توجهی است. اول مردادماه قیمت هر انس طلا حدود هزار و ۴۱۷دلار بود و در این مدت تا مرز هزار و ۵۲۰دلار افزایش پیدا کرده. آخرین‌روز مرداد پرونده انس طلا با نرخ هزار و ۵۰۰دلار بسته شد.

کدخبر: ۲۷۶۳۷۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر